Zwembadverwarming optimaliseren met PV panelen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Goedemiddag,

Wij beschikken over een zwembad van 64,8 kubiek water. Installatie werd geplaatst begin 2021. Frequentiegestuurde pomp. Verwarming op via CV ketel op gas.

Gezien afloop van energiecontract met vaste prijs bekijken we hoe we dit kunnen optimaliseren en investeren we graag in zonnepanelen + warmtepomp.

Graag maak ik hiervoor ook gebruik van de expertise op dit forum. Zelf heb ik niet het gevoel dat mijn zwembadbouwer er goed in thuis is.

Ikzelf ben op zoek naar een systeem dat communiceert met mijn zonnepanelen. Hierbij is het de bedoeling dat de zwembadpomp + warmtepomp draait van zodra er overschot is op mijn opbrengst van de zonnepanelen. M.a.w. Stel dat de zonnepanelen 4000 watt opleveren en het eigen gebruik (bv frigo,...) is op dat moment 1000 watt, er 3000 watt wordt doorgegeven aan de zwembadinstallatie (pomp + warmtepomp). Kan dit? Zijn hier oplossingen voor?

dDnken jullie aan andere oplossingen om hierin te voorzien?

Hoeveel paneel leg ik het best zodanig dat ik zelfvoorzienend wordt voor zwembad? Ik heb namelijk even de specificaties bekeken van mijn pomp, alsook nieuwe warmtepomp. Ik kon er weinig uit opmaken qua energieverbruik.

Alvast bedankt.

Mvg,
    Edward

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      24 augustus 2022 om 11:55 #38290

Ik begrijp je redenering, maar ik vermoed dat je met teveel factoren rekening wil houden om het echt goed te krijgen.

Doorgaans plaats je zonnepanelen en gaat de stroom naar een centraal punt en vandaar trek je weer stroom naar de apparaten. Ik neem aan dat je in België woont en niet kan salderen?

Je zal bv toch meemaken dat de zon schijnt, maar de wp niet hoeft te draaien ivm de actuele temperatuur in het zwembad. Dan ga je hem toch ook niet aanzetten. Daar komt bij dat als je de wp onregelmatig aanzet je energie verliest door onnodig afkoelen.

De werkelijke opname van een warmtepomp kan je enkel meten met een meter en niet voorspellen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Arjen Geijsberts
      8 september 2022 om 23:04 #38395

Mijn warmtepomp draait het grootste gedeelte op tijden dat de zon niet schijnt of nog weinig. In de nacht verliest het bad zijn meeste warmte (sinds ik een afdekzeil gaat dat gelukkig minder hard) maar ik opteer ervoor dat de warmtepomp zoveel mogelijk het bad op temperatuur houdt. Dat is naar mijn idee minder energievretend. Je kan natuurlijk je bad af laten koelen en alleen overdag de warmtepomp laten draaien, maar als je niet genoeg stroom opwekt met je panelen ben je nog veel meer kwijt omdat de temperatuur dan al verder gedaald is dan strikt noodzakelijk.

Ik woon in Nederland waar wordt gesaldeerd, dat maakt het misschien wel wat anders. Maar mijn ervaring tot nu is dat het op temperatuur houden van het bad minder energie kost dan heel afwisselend aan en uit, afhankelijk van je stroomopbrengst van zonnepanelen.

Reageer
Antwoord aan:

Zwembadverwarming optimaliseren met PV panelen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren