Zwembadvloer isoleren

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Joel VerborgtJoel Verborgt
    Deelnemer

Moet je na of voor het isoleren met xps isolatie de vinyl plaatsen?

Of is dit overbodig met isolatie?

mvg

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      4 februari 2024 om 22:37 #41144

bedoel jij feuter doek of vilt?

Reageer
    • Joel Verborgt
      4 februari 2024 om 22:50 #41145

Vilt doek

Reageer
    • Sylvester
      4 februari 2024 om 23:37 #41146

De meningen zijn hierover verdeeld. Ik neem aan dat je een betonbad of gemetseld bad gaat plaatsen.

Eerst over isolatie. Je kan die van binnen plaatsen, maar dan plaats je beter een isolatiemousse. Wil je toch platen aan de binnenkant, dan ga je waarschijnlijk last krijgen van deuken na verloop van tijd. Eventueel XPS500 platen.

Best is de platen aan de buitenkant te plaatsen, ook onder de vloer. Aan de binnenkant kan je dan vilt plaatsen.

Wil je toch isolatie aan de binnenkant, dan is uw vraag of er vilt op moet. Het wordt vaak niet gedaan. Maar het kan zijn dat de chemische samenstelling van XPS platen (en ander materiaal) na verloop van tijd invloed heeft op de liner, als deze rechtstreeks contact heeft. Misschien wat overkill maar toch best een viltje te plaatsen, dat je dan nog eens even behandelt met schimmelwerend product.

Vergeet niet dat de meeste warmte langs de bovenkant verloren gaat.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      9 februari 2024 om 12:27 #41160

Vilt onder isolatie is compleet nutteloos, dus dat kan je achterwege laten.

Op de isolatie zou ik altijd wel doen als je zwembadfolie gebruikt. Probleem erbij is dat als je het niet doet en je krijgt een probleem met de folie de leverancier sowieso niet thuis geeft.

Voor mousse zegt men wel eens dat het net zo geschikt is, maar bij mogelijke problemen heb je weinig verhaal. Daarnaast maakt scheidingsvlies de ondergrond glad waardoor een folielasser de folie makkelijker kan plaatsen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Zwembadvloer isoleren

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren