Zwembadwater wordt snel groen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Gerja KokGerja Kok
    Deelnemer

Goedendag,

we hebben een opzetbad van 20m3. Hierbij hebben we een zoutwatersysteem en een zandfilterpomp 10m3 met glas erin. Nu hebben we het probleem dat ons zwembad erg snel (2 dagen) groen wordt. De wanden blijven glibberig en glad, en alleen met de wanden dagelijks borstelen houden we dit onder controle. Mijn poollab zegt qua waarden:

ph 7,47

pl t alka 107

cyaanzuur 54

vrij chloor overrange

ik zal mijn zoutwatersysteem minder uur laten draaien, en morgen een dag uitlaten.

Wat vinden jullie van deze waarden, en hoe kan mijn water toch groen worden bij zoveel chloor?

kan dit bijvoorbeeld in de wanden zitten van het zwembad?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      15 juli 2022 om 23:08 #37705

Nee dat zit niet in de wanden. Dit is altijd een combinatie van vanalles.

Meestal een slechte waterbalans, met een te warm water, gebruik van meststoffen in de buurt, en een slechte afdekking.

Doorschijnende noppenfolie is niet goed.

Reageer
    • DDA
      16 juli 2022 om 08:35 #37706

De afdekking maakt inderdaad een enorm verschil. Een doorschijnende folie laat het zonlicht door en dat gaat het vele cyaanzuur in je zwembad binden aan het vrij chloor waardoor die veel minder actief wordt.

Met de opgegeven waarden heb je, zeker wanneer je alleen overdag filtert en met een doorschijnende folie werkt, 6ppm vrij chloor nodig om een minimum aan ontsmetting te hebben. Dat is natuurlijk veel te hoog en niet aan te raden.

Het cyaanzuur in je zwembad is dan ook veel te hoog. Het water (grotendeels) vervangen en streven naar 10-15 ppm cyaanzuur lijkt me hier de oplossing. Meer cyaanzuur heb je echt niet nodig. Hiermee kom je met 2ppm vrij chloor ruimschoots toe. Voor chloorshocks zou ik vloeibaar chloor gebruiken vanaf nu want die korrels bevatten erg veel cyaanzuur.

Om het vrij chloor te bepalen bij OverRange op de Poollab gebruik je 5ml zwembadwater + 5ml gedistilleerd water voor de meeting. De vrij chloor meting doe je daarna x2 om te meten wat het vrij chloor niveau in je bad is. Je kan ook 1ml zwembadwater en 9ml gedistilleerd water gebruiken, maar dan vermenigvuldig je het resultaat met 10 om de eigenlijke waarde te kennen.

Reageer
    • Sylvester
      16 juli 2022 om 11:41 #37708

Ik denk dat we eens eens sticky topic moeten starten voor groen water

Reageer
Antwoord aan:

Zwembadwater wordt snel groen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren