christophe buyck

Aangemaakte reacties

• Auteur
    Antwoorden
  • christophe buyck
    30 mei 2026 om 11:14 #44842

Ik wil ook eens op dit topic terugkomen.
    Wij hebben een antraciet ppc zwembad sinds 2019. Ik zie de waterkleur jaar na jaar eigenlijk verbleken. Toen het bij de start mooi donker/azuurblauw was, is het nu eerder lichtblauw grijzig aan het worden.
    We merken ook op dat er inderdaad een bleke schijn op de ppc wanden komt, echt overal.
    waar het rolluik passeert en op de waterlijn is er meer aan de hand, wat krasjes en verbleking aan de waterrand, maar het probleem is eigenlijk de lichtgrijze , wazige schijn op de ppc platen.
    Ik dacht eerst dat dit afzetting van het chloor was, maar ik vermoed nu dat het een combinatie van kalkafzetting en chalking is.
    Ik lees her en der ook van UV verkleuring, maar het is eigenlijk vooral alles wat onder water zit dat lichter wordt. Wat heel bizar was, vorig jaar moest er aan het rolluik gewerkt worden. De plage werd open gedaan en het waterniveau een 30tal cm gezakt. De 30cm band werd toen na het uitdrogen lichtgrijs, bijna wit. Na de werken en bij terug normaal waterniveau bleef die 30cm bleke band zichtbaar. Ik heb toen met een sponsje dat allemaal weggekregen.

Enig idee hoe ik dit kan checken wat hiervan eigenlijk de exacte oorzaak is en hoe eventueel oplossen ?
    is het chloor, kalk, uv verkleuring, chalking…