- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 3 maanden geleden door Sylvester.
-
AanmakerOnderwerp
-
22 juli 2021 om 18:04 #27688Patrick Van de WalleDeelnemer
Dag iedereen,
Wij hebben sedert 2 jaar een nieuw zwembad. Dit is een zwembad van 10 op 4 meter, wij werken met een automatisch systeem van Sugar Valley. De PH-waardes en de REDOX worden automatisch gemonitord en aangestuud. De PH staat steeds vrij stabiel op 7.4, mijn REDOX is ingesteld op 690 mv. Het water is stabiel verwarmd tot 27 graden.
Nu heb ik geregeld problemen met mijn REDOX. Deze zakt bij mooi weer en stijgt maar heel langzaam. Nu is deze op een aantal dagen gezakt van 690 naar 570, er wordt wel intensief in gezwommen door het mooie weer.
Wat mij opvalt is dat ik groene afzettingen heb aan de wanden en bodem van mijn zwembad. Ik kan deze er heel simpel afwrijven met mijn hand of een borstel. De wanden voelen vrijwel overal vrij glad aan. Doch komen deze groene afzettingen te snel terug.
Initieel dacht ik aan metaalafzettingen omdat ik per ongeluk een deel heb bijgevuld met regenputwater. Hiervoor heb ik reeds een product toegevoegd, maar dit bracht geen soelaas.
Na wat opzoekingswerk vind ik toch voornamelijk terug dat het algen zouden kunnen zijn.
Ik vind vrij veel oplossingen voor een zwembad met chloor, maar niet voor mijn type zwembad. Met zout/redox dus. Ik heb in de afgelopen dagen nog eens 25 kg zoutoplossing toegevoegd, maar zonder merkbaar resultaat. Het water proeft ook al zouter dan normaal.
Mijn water is helder, door af en toe een vlokkenmiddel toe te voegen. De hydrolyse staat steeds op 100% en de filters zijn allen proper.
Hebben jullie een advies voor een anti-algenmiddel voor een REDOX-systeem. Of een andere mogelijkse oplossing?
Mijn zwembadman is spijtig genoeg nog 3 weken in verlof.
Alvast bedankt,
mvg
Patrick
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
22 juli 2021 om 19:02 #27713SylvesterModerator
Chloor wordt inderdaad sneller ontbonden als het zwembad open ligt en gebruikt wordt, en hoogst waarschijnlijk staat uw redox veel te laag en/of kan hij niet voldoende snel chloor bijmaken. Heb je al eens met een meetstripje gemeten hoeveel vrije chloor je hebt?
Zout bijvoegen heeft geen zin, behalve als er te weinig in zou moeten zitten. Ook dat kan je meten met een meetstrip. Meer zout dan nodig heeft geen zin. Het systeem maakt chloor uit zout en doet dat ‘gedoseerd’, onafhankelijk van de hoeveelheid zout.
Niet beginnen met vlokmiddel, anti-alg enz… Dit moet je proberen onder controle te houden met de juiste hoeveelheid chloor.
-
22 juli 2021 om 21:48 #27787Patrick Van de WalleDeelnemer
Bedankt voor uw reactie!
Ik heb inderdaad nog niet gemeten met een stick. Het enige dat ik kan zien is de redox en de PH. Deze is ondertussen gezakt naar 550 en de helft van de wanden en bodem zien groen…
Ik heb er dan duidelijk al te veel zout in gedaan aangezien het water al zoutig proeft..
Ik probeer morgen ergens zo een meetstick te halen.
Maar enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb de redox ondertussen op 750 gezet, maar dit haal ik de eerste weken niet vrees ik..
-
23 juli 2021 om 01:04 #27797SylvesterModerator
550 is sowieso veel te laag. De vrije chloor is dan nagenoeg nul. Je kan een vaatje natrium hypochloriet halen om snel een flinke chloorshock te doen. Dat zou ik als eerste doen.
-
23 juli 2021 om 09:00 #27802Patrick Van de WalleDeelnemer
Sylvester,
Bedankt alvast! Ik ga dit straks ergens proberen halen. Ik vermoed dat de gebruiksaanwijzing op de fles zal staan? En mag je dan blijven zwemmen?
-
23 juli 2021 om 09:53 #27807DDADeelnemer
Nog een tweede insteek, want dit is een beetje herkenbaar. Wij hebben heel wat organisch materiaal van bomen ed dat in het zwembad dwarrelt. Als je dan je chloor liever laag houdt, wordt dit een uitdaging door de fosfaten die op deze manier in het water terecht komen (=voeding voor algen). Omdat je met regenwater hebt bijgevuld, vermoed ik dat je nu veel meer fosfaten in je zwembad hebt en bijgevolg meer algen vorming. Een fosfaat meetstrip kan uitsluitsel brengen. Beste product tot dusver om fosfaat te verwijderen is NoPhos van Dryden Aqua en ook Starver X van Lo-Chlor werkt behoorlijk goed.
-
23 juli 2021 om 10:05 #27833Patrick Van de WalleDeelnemer
Hey, bedankt!
Ik heb echter beperkt bijgevuld met regenwater. Dit was ongeveer een half jaar geleden en was misschien 2 uur met de tuinslang. Dus op zich valt dit wel mee denk ik.
Ik ben nu mijn robot de algen aan het laten wegschrobben en het water is weer troebel aan het worden.
Ik moet eigenlijk mijn redox terug de hoogte inkrijgen om al die algen te doden.
Hetgene dat Sylvester bedoelt, is dat eigenlijk gewoon vloeibare chloor?
-
23 juli 2021 om 10:28 #27838SylvesterModerator
Ja, wel vloeibare chloor voor zwembaden, geen huishoud chloor (javel).
Het kunnen natuurlijk ook fosfaten zijn, maar als dat al zo lang geleden is is de kans heel groot dat het aan uw te lage vrije chloor ligt.
Dat het nu troebel wordt is normaal, je woelt alles om.
Het is niet aan te raden om te zwemmen na die chloorshock.
Als je de chloorshock doet, moet je blijven filteren en nogmaals de robot eens door het water laten wandelen, dan is de chloorshock goed verdeeld. Het water zal dan grauw-grijs worden in plaats van groen.
Als je een goede filter installatie hebt, zal dit langzaam eruit gefilterd worden, maar de kans bestaat dat je wat hulp moet vragen aan een vlokmiddel.
Volgens mij staat er geen dosering op die vaten.
-
23 juli 2021 om 10:37 #27843SylvesterModerator
Je kan omrekenen wat je aan chloor nodig hebt, maar dat is sterk afhankelijk van de situatie en de vloeibare chloor.
Doorgaans heb je 8 ml per m3 water nodig om 1 ppm te laten stijgen. Dus als je een bad van 50m3 hebt en je wil een chloorshock doen tot 5ppm, dan moet je 2 liter erin doen. Je kan al eens beginnen met 1 liter. Doe dat in 4 keren per 1/4 liter in een emmer water te verdelen over het zwembad. En dan de robot goed laten roeren. Chloor meten na een uurtje ‘roeren’. Opgelet, oude kleren aantrekken, want elk spatje zie je op je kleren, in het slechtste geval een gat. Handen direct in het zwembad spoelen als je erop knoeit. Na de chloorshock zou het kunnen dat de pH wat stijgt.
Even een vraag tussendoor. Je zegt dat je een ‘hydrolyse’ toestel hebt. Is dat echt een hydrolyse? Want doorgaans maak je dan gebruik van ozon en koper, zonder zout of chloor. Er zijn er ook met lichte zout en/of chloor toevoeging. Of heb je gewoon een zout-systeem?
-
23 juli 2021 om 11:00 #27849zwembadforum.euSleutelbeheerder
Ik denk dat begrippen door elkaar gebruikt worden. Een zwembad met redox/zout bestaat niet…
Redox meting is een eenvoudige en goedkope tool om het chloorgehalte te meten en zout wordt omgezet in chloor. Je hebt dus een chloorzwembad en algen.
Wanneer de ingestelde redox waarde met de zoutelektrolyse niet wordt gehaald zit daar het probleem. Meet svp de vrij chloor waarde met een betrouwbare meter en je hebt een beter antwoord op je vraag. Vloeibaar chloor kan bijdragen aan een snelle shock, maar ik zou er mee oppassen.
Ik heb de chloorwaarde (in PPM) in deze discussie nog niet voorbij zien komen, dus verdere acties zijn zinloos in mijn ogen.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 28 jaar leverancier van zwembaden en accessoires. Contact via mail@bouwzelfjezwembad.nl.
-
23 juli 2021 om 12:43 #27854SylvesterModerator
Dat is dan ook het eerste dat ik heb gevraagd… 😉 Eerst de vrije chloorwaarde meten (en ik weet nu al dat die nagenoeg nul is)
Meten is weten.
Het systeem dat hij precies heeft is me ook niet duidelijk, maar in elk geval iets met ‘redox’ meting. Nu mag je wél een chloorshock doen bij een zoutsysteem hè, is zelfs aan te raden in zo’n geval, vermits het al groen is.
Daarna zal hij moeten gaan zoeken waarom zijn systeem niet goed werkt.
-
23 juli 2021 om 13:10 #27862Patrick Van de WalleDeelnemer
Iedereen bedankt al.
Mijn systeem is een sugarvalley oxilife:
De combinatie van hydrolyse en een laag zoutgehalte elektrolyse biedt maximale desinfectie
Ik begrijp dat het zout wordt omgezet naar chloor.
En inderdaad is mijn chloor te weinig momenteel.
Maandag ga ik naar een zwembadwinkel voor de juiste producten!
Edit: ik heb ondertussen al meetsticks besteld via bol.com
-
23 juli 2021 om 17:16 #27895Patrick Van de WalleDeelnemer
Update: de strips worden morgen geleverd en dan zal ik mijn waarden hier posten.
Ondertussen contact gehad met een andere installateur welke mij adviseerde om er alvast vloeibare chloor ( +/- 1,5 liter) aan toe te voegen. Deze zal ik morgen halen.
Dus eigenlijk het antwoord van Sylvester!
-
23 juli 2021 om 17:37 #27900SylvesterModerator
Ah, ok. Dus die redox zou voldoende moeten zijn, maar dan moet je gaan kijken waarom hij toch niet desinfecteert.
-
23 juli 2021 om 17:39 #27905Patrick Van de WalleDeelnemer
Nee, de redox is zeker niet in orde! Daarvoor komt er eens iemand langs in de nabije toekomst (hoop ik). Maar mogelijks is mijn bad al zo vergevorderd dat het toestel het niet meer aankan? In combinatie met het weer enz…
-
23 juli 2021 om 18:04 #27920SylvesterModerator
Dat hydrolyse toestel zou genoeg moeten hebben met een redox van 500. Nu is het niet zo eenvoudig bij zo’n toestel. Hij doet een hydrolyse van het water en daarbij nog eens met zout een zeer lichte chloor productie. Het zou kunnen dat er iets mis is met de hydrolyse of met de elektrolyse van het zout naar chloor. Het zou kunnen dat hij te kritisch is afgesteld en bij nét iets teveel verontreiniging niet meer kan bijbenen. Tevens is er geen lineair verband tussen een redox meting en vrije chloor. Er is wel een relatie, maar daarbij komt meer kijken. Allé, ik weet niet of het zo duidelijk is uitgelegd.
Eerst moet je zorgen dat het water terug in orde is.
-
24 juli 2021 om 13:55 #28055Patrick Van de WalleDeelnemer
Ik heb zonet het youtube-filmpje gevolgd voor mijn sensoren te kalibreren. Mijn sensoren waren dus een platte ramp. PH 6.6 (waar ik dacht dat dit 7.4 was) en RX 602 (ongeveer wat ik dacht). Logisch dat mijn water ‘in de soep’ draait.
De resultaten van de meetstick waren dus niet goed:
Totale hardheid tussen 0-100
Vrije Chloor eerder 0
Cyaan ook eerder richting 0
Alkaline 40
PH tussen 6.2 en 6.8 (6.6 dus)Ik ga het systeem nu even zijn ding laten doen en morgen dan de vloeibare chloor toevoegen. Filter draait nu continue.
Zou ik al PH+ of dergelijke toevoegen om het sneller in orde te krijgen?
-
24 juli 2021 om 15:59 #28096SylvesterModerator
Volgens mij gaat het systeem niet automatisch je pH omhoog brengen, of heb je een pH+ correctie?
Indien je een pH- correctie hebt, mag je (moet je!) zeker de pH eerst omhoog brengen.
pH is na alkaliniteit de basis van je chemisch systeem.
En wat hebben wij geleerd vandaag…. Meten is weten… 😉
-
24 juli 2021 om 18:20 #28109Patrick Van de WalleDeelnemer
Dat is zeker! Nieuwe leuze!
Ik heb al PH+ gekocht en zal dit morgen toevoegen.
Daarna dan mijn chloor trachten te regelen!
Nogmaals bedankt!
-
25 juli 2021 om 18:55 #28301Patrick Van de WalleDeelnemer
PH ondertussen op 7.0, nu net nog eens dezelfde hoeveelheid bijgedaan als deze ochtend en ik zou op 7.4 moeten uitkomen.
Mijn vrije chloor is nog steeds 0. Hoeveel liter zou ik moeten toevoegen voor 60m³?
-
25 juli 2021 om 19:49 #28306SylvesterModerator
Enkele postings terug heb ik een berekening geplaatst om te weten hoeveel je mag en kan bijvoegen, en op welke manier dat kan gebeuren.
-
25 juli 2021 om 21:46 #28311Patrick Van de WalleDeelnemer
Klopt, mijn excuses.
8ml per m³, in mijn geval dus ongeveer een halve liter in mijn geval voor 1ppm (bad 60m³).
Ik heb er nu ongeveer 750 ml in gedaan en ik zie morgenvroeg wel hoe de waarden van beiden staan.
Het klopt toch dat ik tussen de 1 a 3 ppm nodig heb (2 dus).
Geen idee hoe dat om te rekenen naar mv…
-
25 juli 2021 om 21:51 #28316Patrick Van de WalleDeelnemer
Ik kan niet direct editen op m’n gsm, maar ik heb online een chart gevonden:
PH 7.4 – 2 ppm = 748 mv
PH 7.2 – 2 ppm = 763 mv
Klopt dit ongeveer?
Edit: Mijn waarden fluctueren ontzettend op de een of andere manier.
In totaal al 2,5 liter PH+ toegevoegd. Stond op 6.6, naar 7.1, naar 7.6, naar nu 6.9.
Qua redox al 1,5 liter vloeibare chloor toegevoegd: Stond 458, naar 730, naar 700, naar nu 618.
Dat is mogelijks door de regenval?
-
26 juli 2021 om 16:30 #28332SylvesterModerator
Dat kan ongeveer kloppen, maar een rechtstreekse omrekening bestaat niet. Redox is iets anders dan vrije chloormeting.
-
28 juli 2021 om 17:21 #28554CHRISTIAN Van edenDeelnemer
Goedemiddag,
interessant onderwerp !
wij hebben het volgende probleem, mijn schoonvader is helaas overleden en ik heb het onderhoud over hun zwembad overgenomen. Voor mij is dus alles nog nieuw.
Zij hebben een zwembad van 10 meter x 5 meter x 1,5 meter = 75 m3
de ph is nu rond de 7.0 volgens meter en volgens een teststrip tussen 7.0 en 7.2. PH is dus het probleem niet.
de redox waarde geeft 758rdx mv en hebben we getracht te verlagen met waterstofperoxide, 800ml. De waterstofperoxide is 3%.
ik heb diverse websites nagelezen maar volgens mij werk ik nu met verkeerde waterstofperoxide, 35% nodig?, ik ben erg onbekend hiermee en mijn excuses dat ik deze topic hijack.
is er iemand in de gelegenheid om mij te helpen, per privebericht mag ook uiteraard.
-
29 juli 2021 om 18:57 #28763SylvesterModerator
@CHRISTIAN,
Ik kan uw antwoord niet meer er tussenuit halen. Start even een eigen nieuw topic op.
-
-
29 juli 2021 om 12:58 #28730Patrick Van de WalleDeelnemer
Update:
er is een firma langsgeweest en heeft mijn systeem gekalibreerd en sensoren nogmaals nagekeken. Er werd chloor in poedervorm ingedaan en ook O’Clear.
Mijn PH staat nog steeds goed op 7.2.
Echter blijft mijn redox een groot probleem. Dit stijgt zeer beperkt en zakt ongelooflijk. Momenteel zit er zelfs nog een flocsock in, zonder enige vorm van resultaat..
Mijn redox is zo op een paar uur gedaald van 680 naar 520…
Ik kan er toch moeilijk chloor blijven indoen. Ik begin een vermoeden te krijgen dat mijn Sugar Valley stuk is ondanks dat deze 1,5 jaar oud is.
-
29 juli 2021 om 13:59 #28742SylvesterModerator
Chloor in poedervorm?
🙈
-
29 juli 2021 om 17:33 #28749Patrick Van de WalleDeelnemer
Het kunnen ook korrels geweest zijn 🙂
Moet blijkbaar eerst mijn alkaline nog een beetje de hoogte injagen
-
29 juli 2021 om 18:55 #28756SylvesterModerator
Als je geen chloor bijvoegt en het zwembad ligt open in de zon, dan kan je op een paar uur tijd inderdaad zakken van 680 naar 520. Dat kan heel hard gaan.
Niet teveel chemische brol gebruiken. Als uw pH goed is, houwe zo, ook als de alkaliniteit niet perfect is.
Over die korrels, dat had niet gemoeten. Daarin zit aanzienlijk wat stabilisator. Ik vermoed dat je dat niet in je zwembad wil hebben.
Nogmaals er is meer aan de hand. Je hebt een ‘HYDROLYSE’ toestel, dat op basis van oxidatie door ozon en/of koper. De chloor is maar als klein extraatje bedoeld, niet als complete ontsmetting.
Ik heb weinig ervaring met zo’n toestel, iemand anders mag mij altijd corrigeren.
-
29 juli 2021 om 21:17 #28777Patrick Van de WalleDeelnemer
Mijn grootste probleem zijn de algen. En die komen toch door te weinig chloor..
Straks nog eens meten!
-
29 juli 2021 om 22:53 #28784SylvesterModerator
Je zal het toch met chloor moeten doen om op de meest effectieve manier de algen te bestrijden.
-
3 augustus 2021 om 22:47 #29093Patrick Van de WalleDeelnemer
Update: als ik mijn bad dicht laat zijn m’n waarden goed.
Als ik mijn bad een uurtje open leg zijn mijn redox waarden gekelderd, van 690 naar 500.. Moet ik hier dan nog meer vloeibare chloor bij doen om die waarden ook als het bad open is te behouden?
Of zet ik mijn redox op 800 om een extra buffer te hebben?
-
4 augustus 2021 om 06:21 #29102SylvesterModerator
Als je redox op 680 ingesteld staat, moet die 680 blijven, wat in principe voldoende is omdat je een ontsmetting met hydrolyse toepast.
Zeg ons nog eens precies welk hydrolyse toestel je hebt. Want helaas zijn er wat verwisselingen in terminologie. De verkopers zeggen hydrolyse als je uitsluitend gebruik maakt van koper en ozon ter ontsmetting. Daarnaast zijn er die koper en ozon toepassen met zout elektrolyse in combinatie. En er zijn er zelfs die hydrolyse omschrijven bij toestellen die enkel gebruik maken van zout elektrolyse, dus zonder koper en ozon.
Welke van de drie heb je? Maak jij ook gebruik van ozon en koper?
-
4 augustus 2021 om 06:26 #29111Patrick Van de WalleDeelnemer
Ik heb een Sugar valley oxilife.
Waarom de Sugar Valley Oxilife?
✓ Desinfectie met een minimum aan zout.
✓ De combinatie van hydrolyse en een laag zoutgehalte elektrolyse biedt maximale desinfectie.
✓ Zuivert water (H2O) met zijn eigen componenten H en O, met een minimale hoeveelheid chloor.
✓ Minimale chloorproductie.
✓ Desinfecteert sterker dan chloor.
✓ Slechts 1,5 gram zout per liter water. -
4 augustus 2021 om 06:36 #29121SylvesterModerator
Heeft die ook een koper/zilver ionisatie module? Ik vraag dit maar omdat die modellen van Sugar Valley ook wel eens verwisseld worden : Oxylife, Hidrolife, AquaScenic…
Waarschijnlijk niet dus.
Dan heb je zo’n toestel dat zogenaamd zuivert door het water te splitsen, én met verlaagd zoutgehalte wat chloor kan maken. Dus men gaat ervan uit dat je toekomt met het splitsen/oxideren van het water én een beetje chloor door elektrolyse van het zout water (1,5gr per liter).
In principe zou het moeten werken, maar het is duidelijk dat iets niet goed werkt. Nog effe alles op een rijtje. Het kan dus zijn dat die oxidatie niet (voldoende ) werkt, dat de chloorproductie niet (voldoende) werkt, of beiden. Tevens kan het zijn dat het toestel niet snel genoeg chloor kan bijmaken, refererend naar uw vaststelling dat de waarden goed blijven als je het zwembad dicht laat of open legt.
Je kan die redox verhogen, maar als het zoutsysteem het niet kan bijbenen door defect, foute instelling of gewoon te zwak, dan helpt dat niet.
Een combinatie van bovenstaande is uw probleem. Is alles goed ingesteld? Dat is de eerste vraag. Indien er niets is veranderd, zal je toch terug contact moeten opnemen met de leverancier, want dan werkt ergens iets niet goed.
-
4 augustus 2021 om 07:46 #29134Patrick Van de WalleDeelnemer
Nogmaals bedankt voor de uitleg!
Ik vermoed dat alles goed ingesteld is, maar ik kan enkel de gebruikersinterface raadplegen.
Dat mijn systeem te zwak zou zijn lijkt me niet aangezien dit vorig jaar wel deftig werkte. Dus er zal inderdaad iets niet meer correct werken. Nu rest de vraag wat er fout is natuurlijk.
Altijd gezellig dat de installateur niet meer reageert…
-
4 augustus 2021 om 10:17 #29143SylvesterModerator
Het eerste dat we zo op afstand kunnen vaststellen is dat uw omzetting van zout naar chloor niet of niet voldoende werkt. Vermits het een nieuw systeem is, kunnen we stellen dat er iets defect is, als er verder geen instellingen zijn gewijzigd. In tussentijd zal je zelf af en toe een chloorshock moeten doen om groen water te voorkomen, liefst met natrium hypochloriet.
-
4 augustus 2021 om 11:45 #29158Patrick Van de WalleDeelnemer
Zucht.
Eer ik daarvoor iemand te pakken krijgen.
Ik moet zeggen dat ik toch al veel spijt heb van dit systeem. Beter simpelweg chloor gepakt 🙁
-
4 augustus 2021 om 12:21 #29167SylvesterModerator
Ik ben ook niet zo’n voorstander van die gecombineerde toestellen met oxidatie, koper en zout. Ik heb er mijn bedenkingen bij, maar toch zijn er die er tevreden mee zijn.
Volgens mij werkt het wel, maar moet je toch extra opletten bij zo’n installatie. Altijd goed afdekken, niet te warm, goed op de verontreiniging letten, voeten afspoelen, uzelf afspoelen als je erin gaat, regelmatig stofzuigen, enz… Dan loopt dat meestal wel goed.
En toch kan het eens mis gaan zoals je ziet.
-
-
AuteurAntwoorden
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.