Alkaliniteit blijft te hoog

• Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door PeterPeter.
  • Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Pieter FurnierePieter Furniere
    Deelnemer

Sinds 2weken zwembadwater vernieuwd en sindsdien krijg ik mijn alkaliniteit maar niet naar beneden. Blijft constant meer dan 200ppm bedragen. Afgelopen 3 dagen al meer dan 6kg alka- toegevoegd. Maar wil maar niet zakken, dusdanig dat mijn PH waarde ook veel schommelt. Ons zwembad bevat ong 70m³ water.

Wat kan ik hier aan doen om toch te doen zakken?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      1 augustus 2024 om 19:05 #42355

nooit zo’n extreme waarden aanpassen in het zwembad. Haal wat water uit het bad en test daarop in verhouding. In een kleine waskuip of zo… Met wat heb je dat gemeten?

Reageer
    • Pieter Furniere
      1 augustus 2024 om 19:11 #42358

Zal dat eens proberen met een kleinere hoeveelheid. Goed idee!

Gemeten met een poollab 2.0

Reageer
    • DDA
      2 augustus 2024 om 10:51 #42364

Je kan ook het leidingwater eens testen, wat vermoedelijk de oorzaak is. Maar zoals Sylvester zegt: ph en ta moet je in kleine stapjes aanpassen. Je kan de bodem en wanden eens stofzuigen met de filter op recirculatie zodat het zich beter mengt. Dat poeder lost meestal niet zo goed op.

Reageer
    • Peter
      5 augustus 2024 om 18:38 #42391

Dit seizoen is voor ons zwembad ongewoon.

Net met zo een dip strip van Aquachek de waarden gemeten.

pH: ergens tussen 6,2 en 6,8

vrije Chloor: ergens tussen 0 en 0,5 ppm

TA: ergens tussen 0 en 40 ppm

Stabilisator: iets van 0 ppm.

In principe allemaal foute waarden, maar het water is perfect in orde.

Dat is al heel het seizoen het geval. Chloor is bijna altijd ongeveer 0 ppm, ik gooi daar nauwelijks iets van Chloor in, maar niets van algen te zien.

Op het einde van het seizoen haal ik er water uit tot onder de sproeiers, zeg iets van dik een halve meter. Het is het eerste seizoen, in de 14 jaar dat we het zwembad hebben, dat ik na de winter geen leidingwater heb moeten toevoegen, omdat er tijdens het najaar en de winter zoveel water uit de lucht is gevallen. Integendeel: ik heb dit voorjaar water moeten dumpen, het waterpeil kwam tot de bovenrand van de skimmers.

Misschien heeft dat er iets mee te maken dat het water dit seizoen zo gemakkelijk onder controle te houden is?

Reageer
Antwoord aan:

Alkaliniteit blijft te hoog

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren