Technisch kan dat, technisch kan alles. Je kan bijvoorbeeld de pomp ‘uitschakelen’ zo lang het rolluik loopt (gaat open of toe), wat sterk aan te raden is vanwege abnormale krachten op het rolluik als de pomp draait, en vanwege droogzuiging skimmers in sommige gevallen. Je kan gelijktijdig ook zorgen dat de pomp langzamer of sneller gaat draaien als het rolluik open en/of toe is.
Maar dat ligt eraan welk materiaal je allemaal hebt en hoe handig je bent. De meeste rolluiken hebben een relaiskaart (of kunnen ermee uitgebreid worden). Deze kan je apart programmeren in de rolluik sturing. Op zijn beurt kunnen deze relais de variabele pomp aansturen. Dat weet ik niet welke ingangen deze heeft, dat verschilt van pomp tot pomp. Deze ken ik niet. Een snelle blik op internet zegt mij dat jouw pomp of toch enkele van dat merk een kabel hebben waarmee je een aantal potentiaalvrije contacten kan schakelen voor diverse (programmeerbare) snelheden. De relais uitgangen van je rolluik zou je daarvoor kunnen gebruiken.
Iets intelligenter kan ook, maar dan ben je bezig met een PLC’tje of iets gelijkaardig, dat geeft meer mogelijkheden en onbeperkte toerentallen maar is complexer.