- Dit onderwerp bevat 38 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 4 maanden geleden door Rudy100.
-
AanmakerOnderwerp
-
29 april 2020 om 11:11 #81DavyDeelnemer
Hallo
Ik zie vaak bypass sets aangeboden bij warmtepompen die met 3 manuele hoekvormige kranen werkt. Maar hoe werkt zo een bypass?
Ik neem aan dat als de warmtepomp niet werkt je de bypass open wil hebben om te voorkomen dat het water door de WP gaat en dus minder 'verslijt'. Is deze bypass dan altijd open? Wat als de WP wel draait, moet je de bypass dan manueel terug dicht zetten?
Is zo een bypass altijd extern, of zit er ook een ingebouwde bypass in de warmtepompen? Ik zie niet goed in hoe deze manuele bypass werkt met een warmtepomp met een instelbare temperatuur waarde? Ik zou denken dat water altijd de weg kiest van de minste weerstand, dus als de bypass open is loopt er misschien niet voldoende door de WP?
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
29 april 2020 om 12:15 #82JackDeelnemer
Davy,
Het kan geen kwaad als het water altijd door de warmtepomp loopt. Deze zijn daar voor ontwikkeld.
Een bypass is bedoelt om de juiste hoeveelheid m3 water door de warmtepomp te krijgen tijdens opwarmen.
Stel jou pomp levert 10 m3/h en jou warmtepomp werkt het beste bij 4 m3/h volgens de opgave van de fabrikant.
Dan kun je met die bypass regelen dat niet die 10 m3/h door de pomp gaat maar ongeveer de helft.
Als je warmtepomp een in en uitgang temperatuur laat zien dan is de ideale verschil temperatuur tussen de 1 en 2 graad.
Als jij de warmtepomp instelt op bijvoorbeeld 28 graden dan regelt deze alles zelf. Gaat opwarmen indien nodig en weer uit als de temperatuur bereikt is. Precies hetzelfde als jou cv installatie thuis.
In de warmtepomp zit een flowdetectie, deze ziet als er water stroomt en schakelt de pomp in en uit. Heb je geen temperatuurmeters in en uit dan stel je de warmtepomp op een hoge temperatuur. Je start de pomp en hebt de bypass zo staan dat er geen water stroomt naar je warmtepomp. Nu ga je rustig de bypass verdraaien totdat de warmtepomp in werking gaat. Dan heb je de minimale flow die de pomp nodig heeft. Nu kun je de bypass nog een stukje verder draaien.
Dan stel je de temperatuur in de gewenste waarde in en je bent klaar. -
1 mei 2020 om 13:27 #93Rudy100Deelnemer
Een Bypass is absoluut nodig bij een warmtepomp, alle warmtepompen zijn voorzien van een flowswitch, dit is een schakelaar die de WP uitschakelt bij te weinig doorstroming.
Wanneer je de warmtepomp aansluit op het water mag je nooit op de IN van de WP het volle volume van de pomp door je warmtepomp sturen. Je dient het volume met de derde kraan van de Bypass langzaam bij te regelen. Doe je dit niet dan riskeer je dat de flowswitch van je WP kapot gaat. -
2 mei 2020 om 15:03 #111JackDeelnemer
Rudy100,
Dat heb je helemaal mis. De flowswitch is alleen maar voor de warmtepomp te beveiligen als er geen water stroomt dat deze niet inschakelt.
Voor de rest kun jij je volle volume door de pomp laten gaan. Zijn gewoon standaard switch dingen, of denk je dat zo voor elke pomp een maatje groter een andere flowswitch erin zetten?
Stel jou warmtewisselaar heeft minimaal 4,5 m3 nodig voor te starten op de flowswitch. Je hebt een pomp van 5m3, wat wil jij dan gaan doen met die bypass?
Een pomp van 7m3 heeft het al moeilijk om aan die 4,5 m3 te komen.
Staat ook nergens vermeld wat de max is wat door de warmtepomp mag, alleen een werkgebied waarin de pomp het beste werkt. Als je dan meer als dat werk gebied erdoor pompt krijg je meer water wat dan wat minder warm is.
Hier regel ik de flow met een frequentieregelaar, helemaal geen bypass nodig. Alleen als de warmtepomp aanspringt dan regelt de frequentieregelaar de pomp zo dat deze het beste aantal m3 door de warmtepomp stuurt. Mijn water loopt standaard altijd door de pomp alleen als de zonnecollector aan gaat dan krijgt de warmtepomp geen water. Deze 2 dingen staan parallel geschakeld, is ook de enigste juiste manier om deze 2 te combineren.
Mijn warmtepomp heeft een advies van 4-6 m3, de pomp is een 15m3 die kan er gewoon doorheen. Als je capaciteit van de pomp veel meer is als de warmtepomp zijn werkgebied dan moet je een bypass gebruiken. -
2 mei 2020 om 17:31 #116Rudy100Deelnemer
Wat die lichte pompjes betreft heb je misschien wel gelijk.Volgens mijn ervaring met een 21m³/h pomp is dit wel zo, Ik stuurde 21M³/h door onze eerste WP (PWG 32kw ondertussen vervangen) zonder de 3de kraan van de bypass te openen en de flowswitch was kapot. Gelukkig was dit makkelijk te vervangen.
Bij onze Zodiac Z300 TD8 warmtepomp moet ik de derde kraan van de bypass wat opendraaien, doe ik dat niet dan geeft de WP een foutmelding . Zoek je dan de foutmelding op, dan zegt de manual dat ik te veel of te weinig doorstroming heb. Op het display van de WP verschijnt er dan een Balkje met 6 blokjes en op deze manier regel je dan met de derde kraan je waterflow.
Zelfde verhaal heb ik meegemaakt met zo’n goedkope Chinese warmtepomp bij vrienden .Die gaf een Foutcode bvb . E3 aan. Alleen was het bij de chinees wat meer opzoekingswerk meer nodig eer we er uit waren hoe we het konden oplossen.
-
2 mei 2020 om 18:08 #118Rudy100Deelnemer
Jack,
Met een pomp met frequentie regelaar heb ik geen ervaring mee , daar kan ik dus niet over meepraten. Er zijn zo veel verschillende merken en ook wel verschillende systemen (kwa sturing ) dat we hier blijkbaar niet mogen veralgemenen.
Ik wil alleen maar meegeven dat een flowswitch een teer onderdeeltje is van een WP .
-
5 mei 2020 om 12:17 #145JackDeelnemer
De flowswitch kan uiteraard kapot gaan, bij een goedkoop merk is de kans groter uiteraard.
Maar dan moet de fabrikant dit specifiek ook vermelden, ze vermelden alleen wat de ideale doorvoer is. Je kunt met meer water erdoor je delta T verschil kleiner maken. Als ik mijn pomp op de advies doorvoer instel heb ik een delta T van 2 graden. Laat ik er bijna het dubbele doorheen gaan dan heb ik een delta T van 1 graad. Voor de werking maakt dit niet uit, pomp gaat er niet van stuk. Het opwarmen van het zwembad gaat dan sneller maar kost dan ook meer. Vandaar die advies doorvoer anders halen ze de hogere COP niet. Als er een onderdeel in zit wat stuk zou gaan bij meer water moeten ze dat vermelden met een max doorstroom. Bij de nieuwe warmtepomp kan ik alle gegevens inzien, temperaturen, stroomverbruik en cop waarde. Is wel leuk om daar wat mee te spelen 🙂
-
5 mei 2020 om 12:32 #146JackDeelnemer
Als je een frequentieregelaar gebruikt dan heb je geen bypass nodig, met de regelaar regel je de doorvoer. Mijn pomp gebruikt bij 50Hz (100% draaien) ongeveer 900W. De pomp draait 24/7 dus dat zou een kostbaar plaatje worden, voor mij dan 🙂
De pomp draait normaal met 180W met de regelaar. Ik verwarm met een warmtepomp en een zonnecollector. Deze 2 manieren hebben beide een andere toerental nodig voor de juiste doorvoer. De zonnecollector draait op 35Hz wat ongeveer 350W is. De warmtepomp op 25Hz wat dan ongeveer 250W is. Bij de backwash draait de pomp 50Hz en gebruikt dan weer 900W.
Met een frequentieregelaar bespaar je dus veel geld, je pomp draait rustiger en je kunt de doorvoer perfect regelen.
Er zijn pompen met een ingebouwde regelaar in diverse uitvoeringen maar je kunt bijna elke pomp voorzien van een externe regelaar.
-
5 mei 2020 om 15:58 #151Anoniem
Hallo Jack, heb je een link naar de frequentieregelaar die jij gebruikt zodat ik het eens kan zien ? Alvast bedankt.
-
7 mei 2020 om 08:23 #229JackDeelnemer
Ivercaut,
Ik heb een frequentieregelaar die niet specifiek voor een zwembad is. zodra iets specifiek voor een doeleind wordt gebruikt kost dit weer meer 🙂
ik heb een Toshiba VF-S15 deze maakt van 230V een 3fase. Is met potentiale vrije contacten op verschillende snelheden in te stellen en ook met 0-10v en 4-20ma
Er zijn nu wel nieuwere pompen die met een gelijkstroommotor werken, deze hebben dan meestal al en regelaar in gebouwd.
Maar als je nog een gewone draaistroom motor hebt kun je daar bijna altijd een regelaar aan hangen.
Er staan er genoeg 2de hands te koop voor een paar euro.
Voor de zwembaden wereld zijn er ook te koop. Deze zijn dan meestal duurder maar ze hebben allemaal het voordeel dat je de bespaard en je pomp niet continue op vol vermogen draait als dit niet hoeft.
Op de foto zie je mijn regelaar ingebouwd in mijn zelf gemaakte besturingskast 🙂
-
12 mei 2020 om 07:26 #318Anoniem
Bedankt Jack, maar voorlopig Chinees voor mij.
-
12 mei 2020 om 15:07 #322JackDeelnemer
chinees is altijd lekker toch 🙂
Die mag van mij wel weer open 🙂
Er zijn ook frequentie regelaars speciaal voor los bij ee nzwembadpomp te kopen. Zoek
maar eens op isaver.
-
15 mei 2020 om 10:07 #355Merlijn
Goedemorgen,
Ik heb een Intex Ultra XTR Frame Pool 732 x 366 x 132 cm (set incl. zandfilterpomp)
+ een Intex Zoutwatersysteem 28670 – 56.800 liter
En een Orilux inverter warmtepomp 8 kW (zwembaden tot 40.000 liter)Op dit moment heb ik alles nu 1 week draaien en is het watertemperatuur van 14 naar 19 graden gestegen.
Dit lijkt mij erg weinig? Ik heb het zwembad afgedekt.
De warmtepomp zit rechtstreeks op de pomp, en dus zonder Bypass. Dit betekent dat al het water door de warmtepomp gaat. Zou dit teveel zijn?
Of kan ik het afstellen met de knoppen aan de zijkant van het zwembad. De afvoer wat meer dichtknijpen. Of moet ik gewoon meer geduld hebben? -
15 mei 2020 om 10:27 #356Merlijn
Goedemorgen,
Ik heb een Intex Ultra XTR Frame Pool 732 x 366 x 132 cm (set incl. zandfilterpomp)
+ een Intex Zoutwatersysteem 28670 – 56.800 liter
En een Orilux inverter warmtepomp 8 kW (zwembaden tot 40.000 liter)Op dit moment heb ik alles nu 1 week draaien en is het watertemperatuur van 14 naar 19 graden gestegen.
Dit lijkt mij erg weinig? Ik heb het zwembad afgedekt.
De warmtepomp zit rechtstreeks op de pomp, en dus zonder Bypass. Dit betekent dat al het water door de warmtepomp gaat. Zou dit teveel zijn?
Of kan ik het afstellen met de knoppen aan de zijkant van het zwembad. De afvoer wat meer dichtknijpen. Of moet ik gewoon meer geduld hebben? -
15 mei 2020 om 15:01 #358Rudy100
Kan je misschien ook een foto posten wat er op het display van de WP staat te lezen.
-
15 mei 2020 om 15:22 #360Merlijn
Hallo Ruddy,
Bedankt voor de snelle reactie. Hierbij de foto.
-
15 mei 2020 om 15:39 #361Rudy100
Ik heb even de technische documentatie van je WP en filterpomp opgezocht. Je WP kan een watervolume van 2 tot 4 m³/h aan. Je filterpomp heeft een watervolume aan de uitgang van 7,9m³/h . Volgens mij is het volume wat je door WP jaagt, te groot en kan het water dus onvoldoende opwarmen. Wat ik merk in de technische documentatie, is dat op elke tekening met een schematische opstelling er een bypass op staat. Mijn advies is een bypass te voorzien en de derde kraan lichtjes te openen, zodat je de instroom wat verminderd.
-
15 mei 2020 om 16:02 #362Merlijn
Top Rudy!
Dan zal ik deze gaan bestellen.
https://www.toppy.nl/product/8625/bypass-kit-voor-zwembad-warmtepompen.html
Als jij deze ook aanbeveelt 😉 ?
-
15 mei 2020 om 19:10 #363Rudy100Deelnemer
In je handleiding van je WP staat ook dat je best de PVC buizen gebruikt, 0,5 m verder kan je dan overschakelen op de slangen. De bypass van pvc buizen en kranen kan je ondersteunen met plankje ofzo.
-
16 mei 2020 om 13:55 #375Merlijn Brink
Hallo Rudy,
de bypass set heb ik maar het aansluiten is niet mogelijk.
van de warmtepomp naar de witte Intex slang is niet mogelijk……
jij nog tips ?
-
16 mei 2020 om 19:38 #376SylvesterModerator
Dat gaat wel maar het vergt extra stukken en knutselwerk. Voor elk type slang of buis bestaan er diverse koppelstukken.
-
16 mei 2020 om 21:20 #382Rudy100Deelnemer
Dat witte stuk is dat een lijmstuk ? Zoja welke diameter heeft dit. De bypass is van 50mm schat ik.
Kan je van de witte koppeling eens een foto van dichterbij posten.
-
16 mei 2020 om 22:01 #384Merlijn Brink
Hallo,
zoals je kan zien is de blauwe bijgeleverde slang niet voorzien van een draairing die op de WP past.
Ook is de blauwe slang net iets smaller dan de witte.
-
16 mei 2020 om 22:03 #385Merlijn Brink
Nee, de witte slang moet vast worden gemaakt met een draai ring.
-
16 mei 2020 om 22:06 #386Rudy100Deelnemer
En die grijze ring met binnendraad heeft een binnendiameter van hoeveel mm.
-
16 mei 2020 om 22:14 #387Rudy100Deelnemer
Voor de witte slang heb je een PVC puntstuk nodig 50mm naar 1 1/2″ ( 38mm) schat ik.
Voor de blauwe slang kan je werken met PVC slangentule 50mm met 38/32 mm schat ik.
Even na meten is de boodschap.
-
16 mei 2020 om 22:16 #388Merlijn Brink
Ga ik morgenochtend nameten.
bedankt voor al je hulp en advies 🙏🏻😊
-
17 mei 2020 om 19:20 #400Merlijn Brink
Pppfffff 😔 ik geef het op…..
morgen bel ik een loodgieter.
ik heb andere talenten 😅een hele zondag bezig geweest en hij lekt nog steeds.
-
17 mei 2020 om 20:13 #404Rudy100Deelnemer
Ik mis deze op de blauwe slangen.
-
17 mei 2020 om 20:14 #405Merlijn Brink
Pppfffff 😔 ik geef het op…..
morgen bel ik een loodgieter.
ik heb andere talenten 😅een hele zondag bezig geweest en hij lekt nog steeds.
-
17 mei 2020 om 20:14 #406Merlijn Brink
Pppfffff 😔 ik geef het op…..
morgen bel ik een loodgieter.
ik heb andere talenten 😅een hele zondag bezig geweest en hij lekt nog steeds.
-
17 mei 2020 om 21:05 #409Merlijn Brink
Deze zitten er wel op.
Ben jij toevallig ook een loodgieter Rudy ? ☺️
En heb je nog een avondje vrij? -
17 mei 2020 om 21:43 #410Rudy100Deelnemer
Haha, neen ik ben geen loodgieter, ik ben een gewezen project ingenieur met heel veel vrije tijd nu. Ik heb dus heel veel jaren ervaring in grote bouwprojecten vnl. openbare gebouwen.
Waar lekt het eigenlijk , aan je lijmverbindingen ?
-
17 mei 2020 om 21:55 #411Merlijn Brink
Oh dat is jammer 😉
maar hij lekt hier (zie foto) en de pomp uitgang is voorzien van een touw, omdat deze er anders weer uitschiet.
de lijnmof was op dus heb een schuifmof gebruikt. -
17 mei 2020 om 22:39 #412Rudy100
Aan zeswegkraan van de filter zie ik de zwarte dichting zitten , die dichting wordt er verder ingedrukt door die grijze ring met schroefdraad waar je eerder van sprak, die grijze ring zit er niet op en kan onmogelijk de dichting doen klemmen rond je wit stukje buis. je moet dus op zoek naar de grijze ring met binnenschroefdraad.
Het lek aan je warmtepomp kan ofwel door een slechte verlijming komen, dat moet je normaal toch kunnen zien. Een tweede mogelijke oorzaak kan eventueel de rubber zijn die zit in het zwarte gedeelte dat op de WP geschroefd zit. Wanneer er geen rubber zit of de rubber niet goed vlak zit heb je grote kans op lekken.
Succes !
-
17 mei 2020 om 22:58 #413Rudy100Deelnemer
Ik vrees er voor dat je drukleiding ( donkergrijs) en gewone huisriolerings hulpstukken door elkaar gehaald hebt ( licht grijze schuifmof ) . Deze laatste is zeker niet geschikt als drukleiding. Alles wat je gebruikt moet donker grijs zijn en dikwandig (3mm ).
-
18 mei 2020 om 07:27 #415SylvesterModerator
wat die lichtgrijze buis betreft, dat zal niet zo heel erg zijn. Die pompjes maken niet zo heel veel druk. Die doorschijnende geribbelde buis zal niet meer druk kunnen weerstaan dan die lichtgrijze elementen.
-
19 mei 2020 om 20:00 #510Merlijn BrinkDeelnemer
De loodgieter is geweest voor 2 uur lang…. Maar het lekt niet meer 😉 Watertemperatuur op 26 graden. Top!
Althans…… Ik merk nu af en toe lichte stroompjes als ik aan de zijkant van het zwembad sta en m’n handen in het water doe.
Dit is niet altijd zo, maar zo af en toe.
Wanneer ik de stekkers uit de installatie haal, voel ik geen stroom.
Zou ik nu ook nog de elektriciën langs moeten laten komen 😉
-
19 mei 2020 om 20:03 #511Rudy100Deelnemer
Is de WP aangesloten met een verlengkabel met aarding ?
Met elektriciteit en water geen risico’s nemen.
Ik zou er een mobiele aardlekschakelaar tussen steken, springt die uit dan heb je een elektricien nodig.
-
-
AuteurAntwoorden
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.