Complete ‘prefab’ technische installaties

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Leon EkkelsLeon Ekkels
    Deelnemer

ha zwembadbouwers,
    Ik ben mezelf een beetje aan het verdiepen in het zelf bouwen van een zwembad.

Nu zie ik dat sommige (web)winkels complete technische installaties verkopen die prefab geïnstalleerd zijn. Je hoeft alleen nog het leidingwerk vanaf het zwembad aan te sluiten en klaar. Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort prefab pakketten? Misschien een beetje ‘cheaten’ vanuit het perspectief van een ‘echte’ zelfbouwer, maar ik zie vooral het gemak.

• Auteur
    Antwoorden
    • Leon Ekkels
      31 augustus 2025 om 10:07 #44346

Als voorbeeld van wat ik bedoel:

https://www.majakoi.nl/plug-swim-filter-600-aquascenic-hd2.html?utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Beslist.nl%20Google%20CSS

Oogt redelijk compleet. Of zien jullie bezwaren die ik als minder ervaren bouwer over het hoofd zie.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      2 september 2025 om 12:39 #44353

Ik heb er uiteraard een mening over.

Zeker is het handig voor de doe-het-zelver… en toch lever ik het niet!

Je betaalt onnodig veel voor de set ten opzichte van dat je het los zou kopen. Die uren kan je jezelf besparen. En daarnaast vind ik vrije keuze van de beste apparaten belangrijker dan eenmalig ‘ongemak’ van installatie.

Als ik het mijn klanten uitleg, dan zijn ze met een ingehuurde monteur goedkoper uit én heb je de toestellen die bij je passen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      2 september 2025 om 16:51 #44354

Ik had er ook al direct een oordeel over, maar had (nog) niet geantwoord. Het heeft zijn voor- en nadelen. Ik zou het niet kopen. Op het eerste gezicht (voor zover duidelijk) zie ik al een aantal dingen die niet helemaal in orde zijn. Maar je moet het natuurlijk eerst van kortbij kunnen inspecteren.

Heel compact, heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Straks is er ergens achteraan een kraan kapot. Succes met vervangen! Ik zie als technieker graag meer ‘ruimte’. Op dat moment gaat het je nog eens veel kosten, want de technieker is langer bezig dan normaal.

Kant-en-klaar is altijd makkelijker, maar dat betaal je. Persoonlijk vind ik dit zeer duur. Maar nogmaals, daarvoor moet je alles tot in detail weten.

Reageer
    • F 16
      27 september 2025 om 07:36 #44388

Theoretisch zou prefab goedkoper moeten zijn, gezien dergelijke als seriewerk opgebouwd worden.

Het grote nadeel is dat je een installatie verkrijgt, dewelke niet gepersonaliseerd is, nl. als je eigenlijke voorkeur uitgaat naar een pomp model/type X, filter model/type Y, … dan moet het al een groot toeval zijn, dat deze tot de prefab-installatie behoort. Ook bij vele zwembadbouwers (niet-prefab) ondervind ik die beperking wat keuze aan materialen (merken) betreft…

Prefab is in het algemeen nogal compact opgesteld. Indien je over meer ruimte beschikt zou je met het zogenaamde maatwerk, jouw installatie iets ruimtelijker kunnen opstellen naar bereikbaarheid toe

Reageer
Antwoord aan:

Complete ‘prefab’ technische installaties

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren