Gebruik chloortabletten naast zoutelektrolyse?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ed JongesEd Jonges
    Deelnemer

Onlangs is ons zout electrolyse systeem in onderhoud geweest en hebben we tijdelijk met langzaam werkende chloortabletten gewerkt. Dat ging eigenlijk prima. Nu is onze automaat weer terug maar hebben we nog een flinke partij chloortabletten over. Kan het kwaad om deze alsnog te blijven gebruiken in combinatie met de automaat ? Of is dit schadelijk voor bv de zoutcel of de sensoren (redox & ph) ?

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      1 mei 2023 om 22:06 #39460

Dat is een belangrijke vraag, waarop niet eenvoudig een antwoord is te geven.

Laat even weten wat voor chloor je nu handmatig hebt toegevoegd. De meeste tabletten bevatten toevoegingen als stabilisator of cyanuurzuur. Het beste had je gewerkt met vloeibaar natriumhypochloriet.

Dus allereerst is het de vraag of je zonder problemen weer kan overschakelen en daarnaast zou ik zeker het chloor niet meer gebruiken. Het lijkt me ook totaal overbodig, aangezien je elektrolysecel voldoende aanmaakt.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
      • Ed Jonges
        2 mei 2023 om 09:29 #39465

Ik gebruik deze. De precieze samenstelling staat er eigenlijk niet op.

Schermafbeelding 2023-05-02 092626

Ik dacht ze dus te gebruiken ter ondersteuning van de zoutelektrolyse maar vroeg me dus af of dat problemen kan geven.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      2 mei 2023 om 09:35 #39466

Heel eenvoudig, hoe duur het chloor ook is, ik zie de meerwaarde om deze nog te gebruiken niet in.

Geef ze weg aan iemand in de straat die een tijdelijk Intex bad plaatst!

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • Ed Jonges
      2 mei 2023 om 09:39 #39467

Ja dat kan ik inderdaad doen en ik zal er wat achterhouden voor het geval het zoutsysteem niet werkt. Laatste vraag dan: is er een houdbaarheidsdatum voor het chloor en verliest het  na verloop van tijd zijn werking ?

Reageer
    • zwembadforum.eu
      2 mei 2023 om 09:44 #39468

Ik zou dat niet doen. Gebruik dan een can vloeibaar chloor als back up en koop dat pas als het nodig is. Dan heb je op zeker geen problemen ermee.

Reageer
Antwoord aan:

Gebruik chloortabletten naast zoutelektrolyse?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren