Hayward Hayward chloordoseersluis CL-200

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Bennardus2023Bennardus2023
    Deelnemer

Goedendag,

Op advies van iemand heb ik een Hayward CL200 chloordoseersluis aangeschaft, maar twijfel over de exacte plek waar ik het beste de gaten kan boren. Heeft iemand van jullie hierin ervaring welke mij van goed advies kan voorzien middels de onderstaande foto?

20230606_085556

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      10 juli 2023 om 17:16 #40436

De injectie van de vloeistoffen moet je net voor de retour naar het zwembad doen, na de verwarming als die er is.

Als het doseersysteem een aparte meetkamer heeft die je met twee darmpjes op de installatie moet aansluiten, doe je dat best tussen pomp en filter, en voor de pomp.

Reageer
    • DDA
      10 juli 2023 om 19:54 #40437

Waar je die chloortabletten pot ook wil gaan zetten, zorg dat die buiten staat. Ik zou dat ding nooit binnen plaatsen. Zorg dat je heel goed kan verluchten en met een kraan de leiding dicht kan zetten zodat het nooit kan overstromen wanneer je gaat bijvullen. Goed masker dat tegen gassen beschermt opzetten + bril die bij voorkeur helemaal dicht is + chloor bestendige handschoenen + oude kledij wanneer je de pot gaat open maken om bij te vullen.

Mijn advies is echter om die pot terug te verkopen en een andere oplossing te zoeken zoals electrolyse of peristaltische pompjes. Het zijn echt ondingen die chloorpotten.

Reageer
    • Sylvester
      10 juli 2023 om 20:29 #40440

Ah ze noemen dat een ‘sluis’ 🙈

Reageer
      • Bennardus2023
        10 juli 2023 om 20:41 #40442

DDA, dank voor je reactie!

@Sylvester
        , kan jij je vinden in de reactie van DDA? Ik heb hier namelijk ook mijn twijfels over, de meeste filmpjes welke ik online tegen kom staat de sluis buiten opgesteld.

Reageer
    • DDA
      10 juli 2023 om 22:51 #40451

Hayward zijn wel de betere chloor dispensers, maar toch. Heb er zelf eentje gehad en die is er na één seizoen uit gegaan. Elke keer ik het ding open deed kwam er een flink irriterende walm uit … denk zelfs dat het chloorgas moet zijn geweest omdat het ph min zuur in die tabletten begint te reageren met het hoog geconcentreerd vloeibaar chloor soepje.

De CL200 is denk ik de inline versie die je tussen de leidingen moet lijmen. Als je het toch zou willen proberen, zet het dan op een goed bereikbare plaats en zet er een chloorbestendige bak onder om lekkages op de vloer te vermijden. Je moet ook af en toe het bindmiddel van de tabletten verwijderen of de pot riskeert te verstoppen. Veel gedoe. Zet die pot ook goed vast. En verder … heel goed verluchten, maar veel liever buiten natuurlijk.

Reageer
    • Sylvester
      11 juli 2023 om 06:32 #40452

In eerste instantie dacht ik dat je het over een doseersysteem met vloeibare chloor had maar het gaat over zo’n ding om blokken in te leggen. Ik ben sowieso geen fan van chloortabletten. Maar ik ken er genoeg die hun zwembad onder controle houden met dat spul. Doe eens een emmer met chloorblokken open, dan riek je genoeg. Eigenlijk mag je er niet aan rieken. En inderdaad, als dat in dat ding aan het ‘brouwen’ is, kan er een flinke walm uit komen.

Als je het echt wil gebruiken, zet het dan buiten. Hou toch maar rekening met het plaatsen van een automatisch doseersysteem (met vloeibare chloor) of iets met elektrolyse (zout, hydrolyse…)

Reageer
Antwoord aan:

Hayward Hayward chloordoseersluis CL-200

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie: