Hulp nodig omdat warmtepomp niet verwarmd

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Hanneke van ErpHanneke van Erp
    Deelnemer

Goedemorgen experts,

Wij hebben afgelopen jaar ons opzetzwembad ingebouwd. (Ongeveer 9,5x4,5 m) en hieromheen een vlonder gemaakt. Wie weet willen we tzt een echte bak bouwen of plaatsen maar tot die tijd doen we het hiermee.

We hebben gekozen voor zout-elektrolyse (sugar Valley oxilife). Hebben een bypass gemaakt (zie foto’s) en hebben een warmtepomp aangeschaft (via Toppy een Full Inverter 21 kwh merk w’eau).
    Maar de warmtepomp werkt niet goed. Dat wil zeggen: hij staat aan en draait maar verwarmt niet. Ook niet als we de bypass iets knijpen.

We hebben ons via via zoveel mogelijk laten informeren maar begrijpen toch niet alles en hebben jullie hulp nodig. Eigenlijk zoeken we iemand die hier bij ons thuis langs kan komen om de boel te controleren en waar nodig aan te passen. Natuurlijk tegen vergoeding. Mag ook een bedrijf of zzp-er zijn. Weet iemand hulp in de regio Uden, Noord Brabant, die een dergelijke klus aanneemt? De meeste bedrijven die we benaderd hebben willen niet komen kijken omdat ze het zwembad niet zelf geplaatst hebben of onbekend zijn met type warmtepomp en installatie.

IMG_1467IMG_1468IMG_1469IMG_1470WhatsApp Image 2026-05-26 at 10.43.46

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      26 mei 2026 om 11:11 #44801

Ik weet wel iemand, stuur even een email naar mail@bouwzelfjezwembad.nl.

Maar als ik de foto’s bekijk… hebben jullie nu de warmtepomp met de uitgaande luchtstroom in een hok geplaatst? Richting de pomp/filter?

Dan snap ik voor een deel wel dat het niet werkt. Helaas niet de goede informatie van de leverancier gekregen?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
      • Hanneke van Erp
        26 mei 2026 om 11:25 #44803

Hoi Maurice,

ja, het staat in een hok maar de achterkant (uitstroom) is open dus het kan weg.

Het is aangesloten door een ‘mannetje’ en dat was een prima kerel. Ik heb verstand van hout en bouwen maar van deze zwembadtechniek word ik erg zenuwachtig vanwege mijn gebrekkige kennis en kunde. Ik durf het dus eigenlijk niet zelf te doen, ben ontzettend bereid te helpen en te leren mocht je er iets mee kunnen en willen doen maar wel in person (tegen betaling) en niet in geschrift.

Ik zal een mail sturen.

Alvast bedankt,

Wim van Erp

Reageer
        • zwembadforum.eu
          26 mei 2026 om 11:30 #44805

Volgens mij staat de achterzijde van de wp naar de buitenzijde gericht. De uitstroom is toch aan de voorzijde?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
        • Hanneke van Erp
          26 mei 2026 om 11:35 #44808

Eeeuuhhhh, kijk daar ga ik al met met gebrek aan kennis.

Maar ook de voorkant is open, dus dat zou geen probleem moeten zijn, als dat wel zo is dan vind ik het hartstikke prima om de warmtepomp buiten dit hokje te plaatsen.

Reageer
        • zwembadforum.eu
          26 mei 2026 om 11:41 #44810

Voor zover ik het kan beoordelen is de wp compleet verkeerd geplaatst, dus dat helemaal opnieuw laten doen is zeker een goed advies.

Reageer
        • Hanneke van Erp
          26 mei 2026 om 12:36 #44812

Hoi Maurice,

bedankt voor je snelle reacties.

En kijk, daar heb ik wellicht wat aan, als het niet goed is geplaatst dan hebben we daar hulp bij nodig. Ben je in de mogelijkheid om te helpen? Of ken je mensen in de regio Uden die eventueel kunnen helpen hiermee?

Zoals gezegd ben ik hier niet heel comfortabel mee.

Reageer
    • Sylvester
      26 mei 2026 om 11:23 #44802

En zoals te zien zit er toch wat vuil in de radiator?

Altijd mooi, zo’n compacte opstellingen, maar dat is ook het enige voordeel.

Reageer
      • Hanneke van Erp
        26 mei 2026 om 11:39 #44809

Er is idd wat zand in gekomen, vandaar de 2 planken om het zand wat tegen te houden.

Reageer
    • Sylvester
      26 mei 2026 om 11:59 #44811

Een vraag terzijde, wat doe je met 2 vaatjes zwavelzuur? Eén is toch meer dan voldoende voor verschillende seizoenen? Of heb je natrium hypochloriet in dat ander zitten?

Reageer
    • Hanneke van Erp
      27 mei 2026 om 11:31 #44828

Ik heb direct 2 vaten gekocht zodat ik altijd genoeg heb. Zwavelzuur is vrijwel eeuwig houdbaar leek me dus dag kon geen kwaad. Prijzen gaan volgens mij nooit omlaag dus goedkoper wordt het spul niet

Reageer
    • Sylvester
      27 mei 2026 om 11:41 #44831

ah zo, ja dat is ok. Nu net daarom zou ik er geen 2 kopen vermits het vrij lang duurt vooraleer één leeg is. Ik dacht maar dat er bijvoorbeeld natrium hypochloriet (chloor) in één zit. Je gaat het echt niet leuk vinden als die zwavelzuur en natrium hypochloriet verwisseld en/of gemengd wordt.

Reageer
Antwoord aan:

Hulp nodig omdat warmtepomp niet verwarmd

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren