Uiteraard gaat 10m3 beter zijn. De standaard meegeleverde pompjes zijn altijd net niet voldoende, dat is gekend, en dat is meestal om de prijs te drukken van de ganse set.
Het lukt ook wel met die pomp maar dat vergt veel meer onderhoud en tijd.
De bodem en de randen die niet bereikt worden, tja….
Ik heb wat aanpassingen gedaan om dat te verbeteren. Je moet iets maken om op de inlaat te zetten zodat het water niet recht naar het midden spuit, maar direct linksom (of rechtsom), van de uitlaat weg. Alzo gaat uw ganse waterinhoud stilletjesaan constant beginnen ‘draaien’ en dat zorgt voor een betere menging.
Tevens heb ik een skimmer én een bodemaanzuiging tegelijk op de uitlaat gemaakt, omdat alleen met de skimmer niet lukt. Die pomp trekt te hard, die zuigt zo hard dat hij in de skimmer lucht meezuigt. Ik heb daar nog wel ergens foto’s van denk ik.
Anderzijds ga je toch regelmatig (elke week, bij warm weer twee keer per week) moeten stofzuigen. Bij zo’n zwembaden gebeurt het wel eens dat de bodem groenig wordt door te weinig ‘manipulatie’ van het water en te weinig gebruik. Ik heb uiteindelijk geïnvesteerd in een automatische stofzuiger (met kabel, met filterzak intern), een dolphin supprème. De beste aankoop die ik ooit gedaan heb. Je zet dat ding erin en laat maar een paar uren heen en weer lopen in het zwembad. Bodem wordt omgewoeld, opgezogen, en het totale water wordt nog beter gemengd. Maar dat is uw keuze en uw geld. Met een manuele stofzuiger gaat dat ook, maar je bent wel vaak bezig.