Waarom is mijn zwarte zwembadfolie verkleurd?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

We hebben sinds vorig jaar een hydrolysezwembad met zwarte alkorplan liner. Na de winter de pomp terug voltijds laten draaien en water terug helder gemaakt maar nu merkten we dat de liner lichter is geworden onder de waterlijn. Op sommige plaatsen egaal maar soms ook met plekken. Aan de inspuiters zien we duidelijk aftekening dus het is niet van de zon. Met een borstel kan je het er ook niet afkrijgen. Voorlopig nog niets durven proberen qua product.

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      9 mei 2023 om 08:55 #39670

Lijkt het niet alleen maar zo omdat de liner op die plekken nat is? Gebeurt wel vaker dat mensen dat denken, maar is gewoon een natte liner die daardoor tijdelijk wat lichter kleurt.

Reageer
    • Xavier Van Mierloo
      9 mei 2023 om 10:06 #39671

Dag DDA, ik heb het water al eens laten zakken maar de verkleuring bleef toch. Je kan het ook zien aan de naden en siliconen die wel zwart gebleven zijn. Enige wat ik nog kan bedenken is een kalkafzetting?

39EE17AE-08B0-4AE8-8ADF-6195FD5BB08EA8E9FB4A-118F-47D3-B450-8C43D7CAA4C8

Reageer
    • DDA
      9 mei 2023 om 12:32 #39680

Als het afzetting is van zonnecrème, kalk, vuil … zou je het met een wondersponsje moeten kunnen verwijderen. Er zijn daarnaast ook specifieke reinigingsmiddelen. Zou al eens een klein stukje met de wonderspons proberen.

Reageer
    • Xavier Van Mierloo
      9 mei 2023 om 19:04 #39684

Ik heb net even met een wonderspons geprobeerd. Er verandert niets, heeft totaal geen effect spijtig genoeg.

Reageer
    • Sylvester
      9 mei 2023 om 19:07 #39685

En zo nieuwsgierig als ik ben, maak eens een foto van het ganse zwembad…

Reageer
    • Xavier Van Mierloo
      9 mei 2023 om 19:25 #39686

Mooi zo in de regen! Bodem en wanden zijn grijzig ipv zwart. Moeilijk te zien op de foto zeker met donker weer.

IMG_6111

Reageer
    • Sylvester
      9 mei 2023 om 19:34 #39687

Mooi. Dat lijkt een beetje op ‘betonkleur’

Reageer
    • Sylvester
      9 mei 2023 om 19:36 #39688

Ik zie de verkleuring niet goed op de foto’s. Klopt het dat het gedeelte boven water lichter is dan onder water?

Reageer
    • Xavier Van Mierloo
      9 mei 2023 om 19:41 #39689

Op de eerste 2 foto’s zie je het het best. Onder de waterlijn wordt de liner grijs. Deze was eerst gewoon zwart. Op de linkse foto kan je een verticale lijn zwarte siliconen zien. Dan zie je het contrast goed tussen hoe het was en hoe de liner nu lichter is.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      9 mei 2023 om 20:08 #39691

Hydrolyse en zwarte folie? Was dat jouw wens of is het aangeraden?

Zout en donkere kleuren zijn geen ideale combinatie, maar deze verkleuring lijkt daar niet direct het gevolg van te zijn.

Wat zegt de leverancier?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Xavier Van Mierloo
      9 mei 2023 om 20:13 #39692

Dit was onze wens. Meerdere mensen die we kennen hebben ook die combinatie dus lijkt ons op zich geen probleem te zijn. Leverancier komt over 2 weken kijken. Ik hou mijn hart vast.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        9 mei 2023 om 20:48 #39693

Er zijn inderdaad diverse opvattingen tussen klanten en leveranciers of dit een handige keuze is/was. Ik heb het beste voor met mijn klanten en waarschuw wel voor de combi.

Een dergelijke verkleuring heb ik nog niet gezien, maar zout kan altijd een beetje kristalliseren op de folie en dat valt dan sowieso meer op. Een hoe donkerder de folie, des te meer verkleuring. Maar ik ben het met je eens dat dit wel uitzonderlijk is.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de leverancier hier mee omgaat. Tip? Vraag direct naar de importeur/fabrikant om te komen kijken. Voor je het weet ben je weer 2 maanden verder namelijk.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Waarom is mijn zwarte zwembadfolie verkleurd?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren