Luchtbellen uit inspuiters. Hoe pak je dat aan?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    HesselHessel
    Deelnemer

Hoi,

We hebben een bad van LPW Pools in gebruik genomen. Werkt allemaal prima op 1 vervelende probleem na: bij laag debiet komt er lucht uit de inspuiters wat gepaard gaat met een luid geplop. 's Nachts hoor je het erg luid en we verwachten dat dit een probleem wordt als het warmer wordt en buren met open ramen gaan slapen.

Onze bouwer is hard bezig om een oplossing te vinden maar tot nu toe nog zonder succes. Omdat er veel meningen\verhalen de rondte gaan over luchtbellen in zwembadleidingen (tot en met: dat hoort erbij), hoop ik hier een aanpak te vinden om die probleem aan te pakken.

We hebben het volgende in gebruik. 

• Het bad is een La Plage 10 (47 kuub water)
    • De techniek staat in een aparte ruimte op ong. 12 meter van de kopse kant van het bad.
    • Leidingen in technische ruimte zijn  50mm
    • Zwembadpomp is een E.SWIM van Dab. Dit is een variabele pomp
    • Deze pomp staat boven de waterlijn opgesteld (zie foto)
    • Warmtepomp is een AQS Mr. Silence Full Inverter 21kW en staat naast de technische ruimte
    • Astralpool Cantabric filter (14 m3/h)
    • Blue lagoon UV lamp
    • Blue lagoon BL530 doseersysteem (chloor en zuur)

Hoe openbaart het probleem zich

Op het moment dat de pomp enige tijd op een hoger debiet draait (8 m3/h), hebben we een rustige flow. We zien en horen na enig tijd draaien geen luchtbellen bij de inspuiters en ook in de diverse kijkgaatjes in het leidingwerk  in de techbische ruimte zien we ook geen luchtbelletjes meer.

Maar zodra de pomp weer op een lager debiet gaat draaien (6 m3/h), zien we in de technische ruimte luchtbelletjes verschijnen en begint het geplop bij de inspuiters.

Je zou kunnen  zeggen, laat de pomp dan op minimaal 8m3 draaien. Dat vinden we echter te duur en onnodig als het bad niet word gebruikt (bijvoorbeeld in de winter). Dan zetten we liever de pomp helemaal uit. De bouwer heeft ook aangegeven data hij voldoende baden heeft geplaatst waar het systeem een rustige flow (zonder luchtbellen) heeft bij een debiet van 6.

Onze vragen

1. Ik heb begrepen dat er in leidingwerk ook cavitatie kan optreden bij drukverschillen. Zou ons probleem daarmee te maken kunnen hebben en hoe tonen we dat aan of (liever) sluiten we dat uit
    2. Hoe kunnen we beter pinpointen waar het probleem zit. Wij, als leken, zijn met name bang dat er een lek ergens onder de grond zit of bij de aansluitingen op het bad. Aangezien dat in zandbeton is gegoten moeten we er niet aan denken dat de boel weer open moet
    3. Zijn er experts beschikbaar in de zwembad markt die we eventueel kunnen inhuren om dit op te lossen.Wij zijn erg dankbaar voor elk bruikbaar inzicht

Onze pompopstelling

• Auteur
    Antwoorden
    • Anoniem
      27 mei 2021 om 11:22 #19131

Geen idee van de opbouw van je zwembadleidingen maar:

– kun je de skimmerleidingen, bodemwandafzuiging, stofzuigeraansluiting AFZONDERLIJK afsluiten?

Zo ja -> sluit elke leiding één voor één af.

1) Doet het probleem zich voor indien alle leidingen (skimmer, bodemwand, stofzuiger) worden bediend?

2) Treedt het probleem slechts op indien 1 typeleiding gebruikt wordt? Bijvoorbeeld: skimmer

3) kun je de inspuiters afzonderlijk afsluiten? -> Herhaal bovenstaande stap om je “probleemleiding” te achterhalen.

Reageer
    • Hessel
      27 mei 2021 om 11:26 #19140

Dank u Dimitri. Jazeker, ik kan alle onderdelen afzonderlijk afsluiten en zal uw aanpak eens gaan proberen.

Reageer
    • DDA
      27 mei 2021 om 12:05 #19149

Ik heb een gelijkaardig fenomeen met een variabele pomp. Op laag debiet zijn er luchtbelletjes, op hoger debiet niet. Tenminste, dat lijkt zo. Schijn een keer met een zaklamp in je pompdeksel op hoog debiet en je zal ook kleine luchtbelletjes zien die snel door de filtermand zweven en worden afgevoerd.

Er is dus ergens een mini luchtlekje en ik heb me al een ongeluk gezocht: onvindbaar. Op hoger debiet merk je het niet op, maar het is er wel. Op lager debiet voert de pomp de lucht niet zo goed af, stapelt het zich op en dat zal de oorzaak zijn van die ‘plop’ en de reden waarom je de luchtbellen wel kan zien.

Reageer
    • DDA
      27 mei 2021 om 12:36 #19188

Zag nog je foto van de pomp … in principe moet de aanzuigleiding vlak voor de pomp een rechte buis zijn, zonder koppelingen en met een lengte van 5x de diameter (25cm voor diameter 50). Dit om cavitatie problemen te vermijden, maar dat zal niets te maken hebben met je luchtlek probleem.

Er zijn zeker experts en manieren om een klein lek te dichten zonder dat je alles weer moet open breken.

Reageer
      • Hessel
        27 mei 2021 om 13:01 #19217

Bedankt DDA en Sylvester voor jullie inzichten. Het stelt ergens gerust en geeft houvast.

Reageer
    • Sylvester
      27 mei 2021 om 12:41 #19199

Ja, kleine luchlekken zijn een moeilijk probleem. Cavitatie is het niet, dat wordt erger met hoger debiet.

het kan zelfs in de dichtingen van de kranen zitten.
      Ik heb het zelf aan de hand gehad met goedkope kranen.

nu heb ik nog steeds een kleine lek ergens in de technische ruimte, niet te vinden. Ik moet me er nog eens aan begeven.

Onderdruk (aanzuiging) is soms erger dan overdruk.

Reageer
    • Sylvester
      27 mei 2021 om 12:44 #19208

Kijk ook eens naar de dichting van de voorfilter

Reageer
    • DDA
      27 mei 2021 om 22:09 #19296

Nog enkele tips om een luchtlek op bereikbare plaatsen op te sporen. Van alle truukjes op internet, werken deze in mijn ervaring het beste:

– Met een keukentrechtertje en plastic darmpje maak je een hoorapparaat en luister je aan de koppelingen, kranen, … of je een luchtlek hebt. Klinkt als het gesis van een band of luchtbed wat lek is. Best in de avond doen wanneer het stil is.
      – Met de tuinslang water over de koppelingen laten lopen. De lek zuigt nu water op en de luchtbellen verdwijnen. Niet zo handig bij koppelingen in je technische ruimte.
      – Siliconenvet rond de koppeling smeren. De pomp trekt het vet naar binnen en dicht zo (tijdelijk) het lek. Je kan daarna hetzelfde doen met PVC lijm om het permanent te dichten. Eerst ontvetten natuurlijk.
      – Plastic keukenfolie rond de koppeling wikkelen. Bij een groot lek gaat die gelijk tegen het lek plakken. Vind het zelf wat minder handig en je kan hetzelfde bereiken met schilder afplak tape en zo de koppelingen één voor één dicht te tapen en kijken of je luchtbellen verdwenen zijn.

Bij elke van die testen zet je je pomp op maximaal debiet zodat de lek makkelijker kan worden opgespoord.

PS: Na lang zoeken bleek dat ik ook een luchtlek had in de aftap dop onderaan de zwembadpomp. Wikkel die goed in met teflon draad of pasta, smeer de rubber in met siliconenvet en draai de dop goed aan. Check die alvast eens, want die van jou staat nog mooi horizontaal en zo kwam die hier ook uit de doos 😉

Reageer
    • Sylvester
      28 mei 2021 om 06:35 #19307

Ik heb inderdaad de truuk toegepast met het water. Water over de kranen laten lopen. Het is dan niet zo dat de luchtbellen verdwijnen maar je hoort heel stilletjes een ‘slurpend’ geluidje dat aangeeft dat hij daar ergens water naar binnen trekt.

Reageer
    • Hessel
      28 mei 2021 om 06:41 #19316

Hi DDA en Sylvester,

jullie luisteren allebei naar geluiden van het lek. Hoe zorg je dat het geluid van de pomp daar niet bovenuit komt?

btw: pomp layout is nu zo

Reageer
    • Sylvester
      28 mei 2021 om 06:47 #19325

Ha, dat is het moeilijkste…. Dat gaat niet zo goed. En dat wordt moeilijker met een ‘lawaaierige’ pomp. Een pomp met frequentieregelaar kan je wat ‘stiller’ laten draaien maar dan is het zuigend effect weer wat minder… De bluts met de buil noemen ze dat zeker?

We hebben dan ook gezegd dat zo’n lek niet zo makkelijk is

Reageer
    • Hessel
      28 mei 2021 om 06:59 #19335

ik vrees dat dit een 1 van de lange adem wordt. Schiet me zomaar te binnen: hebben jullie het wel een geprobeerd met rook?

Reageer
    • Hessel
      28 mei 2021 om 09:34 #19344

Paar nieuwe voor de lijst

https://youtu.be/eIweuWQ-WpE

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      28 mei 2021 om 09:57 #19392

Inderdaad een rooktest kan een optie zijn voor de zichtbare leidingen. Een andere optie is perslucht op je leidingen steken en luisteren . Professionele lekdetectiebedrijven werken met de persluchttechniek in combinatie met ultrasone lekdetectie .

Reageer
    • Sylvester
      28 mei 2021 om 10:05 #19401

de meest voorkomende lekken in aanzuiging zijn:

-lek aan de voorkamer van de pomp (deksel of aftap)

– slechte kranen

– afkoppeling in aanzuigbuis voor watervulling of meetprobe of injectie probe of ….

– koppelstukken niet dichtgedraaid

Alles uitgaande van een goede verlijming.

Slangklemmen zijn uit den boze:

Reageer
    • DDA
      28 mei 2021 om 11:21 #19445

Rook en een schuimsopje werken niet bij een klein lek. Het één voor één aftapen van de koppelingen met brede schilderstape werkte voor mij het beste. Een kraan of grotere koppeling kan je met van die keukenfolie omwikkelen en de uiteinden tapen.

Op die laatste foto … is dat de pomp die aan het primen is of zijn dat de bewuste luchtbellen? Dan ziet het me er geen klein lek uit, tenzij de pomp 24u of meer heeft gedraaid heeft op laag debiet.

Voor het overige: gebruik siliconenvet in elke schroef/wartel verbinding en uiteraard ook op de O ring en schroefdraad van je pompdeksel.

Reageer
    • Hessel
      29 mei 2021 om 15:12 #19561

Op de laatste foto zie  je geen pomp die aan het primen is.  Hij heeft daar een paar uur gedraaid op een debiet van 6 denk ik.

We zijn inmiddels iets verder:

– De bouwer heeft alle aansluiting en leidingen etcetera in de technische ruimte nagelopen en opnieuw verlijmd
      – Als we de kraan (in de technische ruimte) van 1 van de skimmers dichtzetten, komen we in de zwembadhemel. Geen geplop, pomp wordt rustig, het water onder het pompdeksel staat ineens veel hoger en de hele technische ruimte dompelt zich onder in een serene rust ;-). Als we dezelfde kraan weer openzetten, komt het probleem weer terug.
      – De  bouwer gaat nog kijken of de lijnverbinding van de kraan misschien niet goed is. Als dat niet zo is, wil hij de vlonder openmaken, het zandcement lostrillen en de aansluiting van de skimmer opnieuw aanpakken. Daar gaan we niet mee akkoord. We willen niet het risico dat tijdens het ‘lostrillen’ het bad beschadigt of weer iets anders lostrilt. Zeker als helemaal niet zeker is dat daar een lek zit. Dan liever verder door het leven met 1 skimmer minder.

Heeft iemand ervaring met camera’s om lekken aan te tonen in aanzuigleidingen?
      Kan je een lek in een aanzuigleiding ‘van binnenuit’ repareren?

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      29 mei 2021 om 17:26 #19579

Voor dat ze beginnen open te breken zou ik toch eens de bewuste kraan vervangen.

Reageer
    • DDA
      29 mei 2021 om 17:56 #19590

En als die kraan niets is, zou ik toch liever alles open maken en het lek dichten. Misschien heb je een bodemdrain, maar met 1 skimmer ben je wel beperkt qua debiet als dat de enige aanzuigleiding is die je overhoudt. Ook een verstopping kan dan nare gevolgen hebben voor je pomp. Zou zonde zijn om die skimmer nu al op te geven. Wat zandcement lostrillen en verwijderen lijkt me ook niet zo’n risicovol werkje eerlijk gezegd. Met een standaard boorhamer is dat zo gepiept. Het moet al een echte klungel zijn als ze daardoor het bad zouden beschadigen.

Reageer
    • Sylvester
      29 mei 2021 om 20:23 #19614

Ik neem aan dat de leiding van die skimmer onder de grond gaat en aan de skimmer terug omhoog komt. Ik neem ook aan dat die buis toch redelijk lang is.

Als je die kraan open draait, verschijnt er dan onmiddellijk lucht of duurt het even vooraleer er lucht verschijnt? In het eerste geval is de kans groot dat er iets met die kraan is.

In het tweede geval zou het wel eens aan de skimmer kunnen zijn.

Zit er onderweg nog ergens een koppeling of is het één ganse buis tot in de technische ruimte?

Probeer toch eens water te gieten over die bewuste kraan. Als de lek zo groot is zoals jij aangeeft, zou het wel eens kunnen dat je hem hoort ‘slurpen’

Reageer
    • Hessel
      29 mei 2021 om 20:28 #19625

We gaan maandag eerst de kraan maar eens onder de loep houden. Is dat m niet, dan maar eens de skimmer aansluiting van binnen bekijken.

we hebben twee skimmers en een bodemput dus geen enorme haast. Allang blij dat we probleem redelijk in kaart hebben

Reageer
    • Hessel
      2 juni 2021 om 16:12 #20161

Korte update.

Vandaag is met een compressor druk gezet op de leiding rond de kogelkraan van de skimmer. Water liep er langs de lijnverbinding uit. Gek genoeg hebben we zelf ook geprobeerd het lek te vinden met scheerschuim, luisteren (kwam de stethoscoop weer eens van pas), sopje etcetera maar niets gevonden.

Skimmer staat nu weer open en we zien al enige tijd geen lucht in het systeem. Lijkt erop dat het is opgelost.

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      2 juni 2021 om 17:35 #20239

Goed dat het opgelost is. Veel zwemplezier.

Reageer
Antwoord aan:

Luchtbellen uit inspuiters. Hoe pak je dat aan?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren