Opnieuw maken zwembadinstallatie

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Joep JanssenJoep Janssen
    Deelnemer

Hoi allemaal,

In verband met de aanschaf van een nieuwe overkapping met tuinhuis in mijn tuin wil ik de gehele zwembadinstallatie herzien. Het idee is om de installatie zo makkelijk als mogelijk te onderhouden zonder in de zomer en winter alles los te hoeven halen.

Ik heb momenteel een bestaande, maar mijn inziens geen nette, installatie waaruit ik de pomp, zesweg-klep en filtervat wil meenemen. Het leidingwerk wil ik geheel opnieuw aanleggen en de automatische doseringsinstallatie (Microdos Pool Family) wil ik deels uit elkaar halen zodat de componenten los van elkaar op de meest ideale plek vast kunnen worden gemonteerd op de wand.

Het idee is om zo min mogelijk leidingen en koppelingen los te hoeven halen in de winter ivm vorstbescherming. Nu haal ik altijd alles uit elkaar en dat zorgt in de zomer vaak voor lekkages en/of lucht in de leidingen.

In het kort:
    - 3 aanzuigleidingen verticaal te plaatsen met 3-wegklep (bodem, stofzuiger, skimmers)
    - pomp waaraan ik een frequentieregelaar wil toevoegen
    - aansluiting van vaste waterleiding vlak voor de pomp zodat er geen losse slang meer in het zwembad gelegd hoeft te worden. Voorzien van aparte kraan om handmatig open- en dicht te draaien
    - na de pomp een klein circuitje waarmee het water langs de PH en chloorprobes geleid kan worden. Hier herbruik ik de Microdos probes dus maar dan ga ik op zoek naar een manier om deze te bevestigen rechtstreeks op de PVC pijp (tips?). Middels de 3 kleppen kan ik dit bypassen mocht dit nodig zijn voor onderhoud.
    - de zesweg-klep met vaste aansluiting op het riool
    - in de afvoerleiding zitten 2 aansluitingen om PH en chloor toe te voegen. Hiervoor herbruik ik de Microdos pompjes.

Ik denk er over om de leiding direct na de pomp en direct na de zesweg-klep iets op afschot te maken zodat water standaard terugvloeit naar pomp of aanvoer van zwembad.

Mijn vragen:
    - is deze opstelling logisch of zie ik belangrijke zaken over het hoofd?
    - hoe denken jullie over een aansluitmogelijkheid voor een compressor om leidingen droog te kunnen blazen? Op die manier zou ik geen leidingen meer los hoeven te halen. Ik weet alleen niet zo goed of dit gaat werken en welke aansluitmogelijkheden er zijn.
    - is het idee van de vaste waterkraan verstandig? Ook hier zal ik een manier moeten vinden om deze leiding droog te blazen in de winter. De aanvoer komt vanuit het huis 25 meter verderop. Ik denk erover om aan de huiszijde een aansluiting te maken waarop ook weer een compressor aangesloten kan worden zodat ik richting tuinhuis de hele leiding droog kan blazen. Dit is nodig omdat deze bovengronds loopt.

Een boel vragen 🙂 Hopelijk kunnen jullie me helpen met wat tips en adviezen. Alvast hartelijk dank!

Joep

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      13 februari 2022 om 12:59 #35214

Ja dat is een moeilijke. Een zwembad vereist altijd wat werk, daar kan je niet omheen. Ik neem aan dat je een ingegraven zwembad hebt. Dat is wat makkelijker want dan staat de ganse technische installatie bij stilstand op ‘onderdruk’.

Afschot is niet nodig, dat heeft geen zin. Als ze gewoon horizontaal staan is al genoeg. Je moet wel vermijden dat ze een afschot naar de foute kant hebben.

Wat je kan doen? Eventueel de waste uitgang van een dubbele kraan voorzien, één rechtstreeks op de uitgang van de 6-weg kraan, en één met een T-stuk daarachter.  Als je die open draait hapt de afvoer lucht.

Zet de pomp uit, zet alle kranen in het circuit op stand ‘open’, zet de 6-weg kraan op ‘waste’, draai beide kranen op de waste-uitgang open, en direct daarna druk je de 6-weg kraan naar beneden. Hou deze een tijdje naar beneden. In principe lopen dan alle buizen leeg. Met veel geluk is de filter ook leeg gelopen.

Daarna laat je nog eens de filter met het onderste ventiel leeg lopen, én de pomp met het onderste ventiel ook.

Dan moet je wel nog zien wat je met het zwembad doet hè.

Reageer
    • Joep Janssen
      13 februari 2022 om 19:59 #35221

Hoi Sylvester,

Dank voor je reactie! Ik ga de leidingen dan gewoon waterpas horizontaal maken. Het gaat inderdaad om een inbouwzwembad. Het water zal voor de pomp dan altijd terugvloeien naar het laagste punt denk ik en dat is in dit geval het zwembad. Daarom dacht ik eraan om een soort van vaste aansluiting voor bijvoorbeeld een compressor te maken. Geen idee of dit bestaat overigens. Nu doe ik het altijd met een waterstofzuiger die ook kan blazen. Werkt prima. Dat zal denk ik ook afdoende zijn voor het leidingwerk na de pomp.

Als ik zoals je zegt alle kranen opendraai en de zesweg-klep op waste zet dan kan ik in feite vanuit de pomp dit deel droogblazen zonder dat er er leidingen losgehaald dienen te worden. Misschien kan ik er specifiek voor dit doel een losse leiding met kraan bij maken waarop ik de waterstofzuiger kan zetten zodat je niet hoeft te zuigen in de pomp.

Wat denk je verder van de getekende opstelling? Is het een beetje logisch? Ik heb op dit moment ook nog een pvc stuk in de leiding na de pomp die zorgt dat er geen water terug kan stromen. Is zoiets nodig?

Verder vraag ik me af of het circuit voor de probes zo goed is. En of de probes de druk van het water aan kunnen. Maar op zich is dat te dempen door de kraan in de richting maar deels open te zetten lijkt me?

Reageer
    • Sylvester
      13 februari 2022 om 20:19 #35230

In principe heeft een goed doseersysteem een meetkamer. Maar als je het zo doet gaat dat ook.

Volgens mij hoef je geen compressor te gebruiken, of het moet zijn dat je de skimmer leidingen leeg wil blazen.

Zoals ik zei, als je een opening ergens maakt, loopt het water gewoon terug zonder dat er geblazen of gezogen moet worden.

Reageer
    • Joep Janssen
      13 februari 2022 om 20:46 #35239

Ik heb 2 meetkamers uit het oorspronkelijke systeem maar vind het een stuk netter in de opstelling zoals nu getekend.

Ik wil inderdaad de skimmerleidingen als ook de retourleidingen leegblazen omdat ze anders bevriezen denk ik.

Wat betreft die opening: zodra ik in de winter de aanvoerdelen voor chloor en ph losmaak denk ik dat er een opening komt. Is de theorie dan dat zodra er lucht in het systeem komt het water terugvloeit naar het laagste punt?

In dat geval is die terugslagklep niet nodig denk ik?

Hoe denk je over de aanvoer van chloor en ph. Zit dat ver genoeg uit elkaar of kan dat sowieso geen kwaad?

En gebruiken jullie ook een aanvoer van nieuw water via de waterkraan of is dat geen slim idee?

Reageer
    • DDA
      14 februari 2022 om 12:59 #35248

Als je toch voor een frequentie sturing gaat voor je zwembadpomp, is het dan geen idee om actief te overwinteren? Met een minimale filtratie hou je het water in beweging zodat het niet kan bevriezen. Eventueel met een vorst beveiliging in je tuinhuis, want daar zit vermoedelijk je bekommernis mbt kapotvriezen van de leidingen? Je nieuwe tuinhuis van enige isolatie voorzien, gaat ook al heel wat doen. Bij mij gaat de temp nooit onder nul in het tuinhuis en dat zonder vorst beveiliging.

Reageer
    • Sylvester
      14 februari 2022 om 14:03 #35277

Ik geef ook de voorkeur aan actief overwinteren.

Let wel op, je zwembad kan nog steeds bevriezen. De buizen uiteraard niet omdat daarin het water blijft bewegen.

Reageer
    • Joep Janssen
      14 februari 2022 om 16:21 #35293

Interessant!

Hebben jullie dat op enige manier geautomatiseerd? Want het lijkt me alleen nodig bij bepaalde temperaturen. En is het dan 24/7 of alleen enkele keren per dag.

Reageer
    • Sylvester
      14 februari 2022 om 17:17 #35302

Alleen als de temperatuur onder nul gaat natuurlijk.

Ik heb dat zelf geautomatiseerd via de sturing die ik zelf heb gemaakt, maar dat is niet voor iedereen weggelegd denk ik.
      Er bestaan ook kant-en-klaar schakelingen specifiek hiervoor. Voel je je niet vertrouwd hiermee, dan zal het iemand met kennis moeten komen uitvoeren.

Je zwembad ga je nog steeds moeten voorzien van ijsbrekers of winterdrijvers of hoe je het wil noemen, om te voorkomen dat er schade aan uw zwembad komt. Dat kost niet zoveel maar is wel nodig bij een strenge winter.

Reageer
    • Joep Janssen
      15 februari 2022 om 00:29 #35320

Duidelijk verhaal. Ik kan die automatisering zelf bouwen, dat is een leuk project voor de weekenden 🙂

Ik vraag me nog af of een terugslagklep noodzakelijk is. Deze zit nu wel in mijn systeem direct na de pomp en voor de zesweg-klep. Geen idee waarom eigenlijk.

Reageer
    • Sylvester
      15 februari 2022 om 06:48 #35329

Dat hoeft niet. Soms plaatst men dat wel om een terugslag op te vangen als de pomp stil valt.
      Is het om te kunnen werken aan de installatie dan kan je beter een kraan plaatsen.

Reageer
    • Alexander Furman
      16 februari 2022 om 10:03 #35369

Joep, met welk tekenpakket heb je die visualisatie gemaakt ? Ziet er gaaf uit.

Reageer
    • Joep Janssen
      16 februari 2022 om 10:16 #35380

Dat heb ik gemaakt met Sketchup.

Reageer
Antwoord aan:

Opnieuw maken zwembadinstallatie

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren