Oprolsysteem zonnezeil 610cm Intex

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    ShadowHunterShadowHunter
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb het helemaal gehad met het handmatig afnemen van ons "rond" zonnezeil op ons Intex Ultraframe XTR diameter 610cm.

Ik heb nu het plan aangevat 2 palen in de grond te zetten en wil hierop een degelijk oprolsysteem zetten en ben bereid daar tot 400 euro aan te spenderen. De bedoeling is om eerst de twee kanten van het zeil nog handmatig op te plooien zodat een rechthoek ontstaat en deze dan op te rollen (een rolsysteem van 610m lijkt niet haalbaar)

Echter, ik kan maar niets vinden waarvan ik zeker ben dat het geschikt is om op houten palen te schroeven (de meeste degelijkere systemen hebben wielen, of een T bedoelt voor de op grond te plaatsen), en waarvan de oprolstang niet gaat doorbuigen zoals ik bij veel reviews lees (vooral de goedkopere modellen). Ideaal zou ook 1 kant van de paal losgemaakt kunnen worden zodat het oprolsysteem van het zwembad kan worden weggedraaid (en rusten op een derde paal)

Lang verhaal kort, heeft er reeds iemand dergelijke constructie gemaakt of overwogen en kan mij adviseren?

Het zonnezeil zelf is een zwarte bubbelfolie (dikker dan de blauwe > helaas dus zwaarder en stugger )

Alvast erg bedankt en veel zwemplezier 🙂

ShadowHunter

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      5 juni 2023 om 12:17 #39963

Dergelijke oprol systemen voor opzet zwembaden bestaan. Heb enkele jaren geleden zelf zo’n (tweedehands) systeem aangeschaft voor een ronde diameter van 6 meter. Denk dat het systeem tot 7m kan. Dat is zo’n systeem op poten wat niet erg stabiel is. Je moest al met twee zijn of je trok het hele ding gewoon omver.

Ik heb dan twee Bekaert palen in een betonnen sokkel gezet en daar de bovenkant van het oprol systeem in gemonteerd. Werkt heel goed en is perfect alleen te bedienen. Super stevig ook.

Ik zou zo’n oprol systeem voor 7m zoeken (best wat marge) en bekijken hoe je het kan verhogen en monteren. Ook van die lage systemen voor inbouwzwembaden kan je overwegen, mits je ze bv op een hardhouten balk kan vastschroeven.

Reageer
    • DDA
      5 juni 2023 om 12:42 #39964

9DA221CC-181A-43EB-9847-AD790ED01611

Reageer
    • ShadowHunter
      5 juni 2023 om 13:59 #39965

Bedankt DDA, das een leuke oplossing (bedankt voor de foto’s) die je daar hebt. Zoiets is dus het plan… maar iets van 7m lijkt ik niet te vinden. Weet je nog iets van het merk? Buigt dat fel door als de folie erop zit?

Heb wel iets gevonden op poten tot 7m maar dat kost >1000€, hahaha, das niet de bedoeling.

Mocht er iemand iets (merk, model) kunnen aanbevelen, heel graag 😉

Groetjes,

ShadowHunter

Reageer
    • DDA
      5 juni 2023 om 15:32 #39966

Heb geen idee van het merk. Met wat handigheid kan je ook van zo’n laag oprol systeem iets gelijkaardig maken. Die systemen op poten waren toen ook al een stuk duurder om één of andere reden.

De onze trekt nogal op dit model, maar dan met langere poten en zonder de wieltjes:

https://www.poolshop.be/product/PCR01-A83/T2/RVS-ALU_oproller_7m.html

Dat buigt ook niet door als je de schroefjes correct monteert die de stukken buis bij elkaar houden. Er hangt nu een hele zware afdekking op; geen probleem. Zie vooral dat de fundering / onderstel goed zit.

Reageer
    • ShadowHunter
      5 juni 2023 om 15:53 #39967

Prachtig, bedankt voor de link, zitten letterlijk thuis op de hoek 🙂

Reageer
    • ShadowHunter
      5 juni 2023 om 22:13 #39987

Voor het geval er nog mensen hiernaar op zoek zijn:

Dankzij de tip van DDA en Google lens uiteindelijk hier terecht gekomen en het perfecte model gevonden voor bevestiging op een paal.

https://internationalcoverpool.es/en/producto/wall-coiler/

Veel zwemplezier

Reageer
      • DDA
        6 juni 2023 om 09:31 #39993

Dit muur systeem zou je ook rechtop op een omgekeerde U kunnen monteren ipv hangend op twee losse palen als dat het plan is.. Lijkt me een stuk steviger en zeker als je met hout werkt, vermijdt je zo kromming en scheeftrekken van het hout.

Reageer
    • ShadowHunter
      17 juli 2023 om 20:04 #40497

Ik dacht, ik plaats even een update van hoe het uiteindelijk is geworden.

Wandmodel volledig uit inox , buisdiameter 10cm, gekocht in Polen (merk “Tebas” voor als je wil Googelen) voor de prijs van een plastic model hier. Wel langere linten gemaakt en nylon boutjes gebruikt op de zeilklemmen (i.p.v. kliksysteem), inox vleugelmoeren voor de wandsteunen zodat alles in de winter desnoods eraf kan. Palen 240cm, 12cmx12cm in 3 zakjes (25kg) snelbeton.

Al bij al zeer tevreden van het resultaat en gebruiksgemak. Eindelijk geen klus meer om het zwembad te openen.

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Nog ééns bedankt voor de behulpzame reacties.

Veel zwemplezier.

ShadowHunter

Reageer
    • DDA
      17 juli 2023 om 21:23 #40512

Dat ziet er goed uit 👍

Wat heb je net gedaan met die zeilklemmen; een nylon bout door de twee klemmen die je dan eerst moest voorboren?

Reageer
    • ShadowHunter
      17 juli 2023 om 23:39 #40514

Bedankt voor je reactie DDA 😁

Correct, ik heb eerst de nopjes met een kniptang verwijderd, dan met een soldeerbout een “puntslagje” in het plastic gebrand en vervolgens uitgeboord met 5mm. Tenslotte nylon moertje, boutje en rondelletje erin. Nog mooi verzonken als gratis bonus 😉 Klinkt lang naar duurde hoop en al 15 minuten en is veel steviger dan de originele constructie 😃

Reageer
Antwoord aan:

Oprolsysteem zonnezeil 610cm Intex

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie: