- Dit onderwerp bevat 53 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 maanden, 1 week geleden door Kristof Buytaert.
-
AanmakerOnderwerp
-
24 november 2021 om 11:41 #33314Alexander FurmanDeelnemer
Beste forumleden,
Met gepaste trots deel ik de foto's van mijn overloopzwembad waarmee we in mei van dit jaar begonnen zijn. Momenteel is het bouwkundige deel buiten voor het grootste deel klaar. De komende twee maanden staat de technische installatie in de schuur op het programma. Die foto's deel ik de komende tijd ook nog.
Met vriendelijke groet,
Alexander Furman
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
24 november 2021 om 13:21 #33423Alexander FurmanDeelnemer
Gat graven in de vette rivierklei (door een aannemer laten doen!)
-
24 november 2021 om 13:23 #33428Alexander FurmanDeelnemer
Drainage en een pompputje voor het grondwater (viel mee door de klei)
-
24 november 2021 om 13:28 #33433Alexander FurmanDeelnemer
Dubbel net 8mm voor de betonvloer 20cm
-
24 november 2021 om 13:31 #33438Alexander FurmanDeelnemer
Betonvloer gestort. Steekt 30cm buiten de wanden uit.
-
24 november 2021 om 13:32 #33443Alexander FurmanDeelnemer
1e laag MBI-blokken. En een tijdelijke tent gebouwd om droog te kunnen werken (en in de schaduw!)
-
24 november 2021 om 13:32 #33448Alexander FurmanDeelnemer
Bijna op hoogte.
-
24 november 2021 om 13:33 #33453Alexander FurmanDeelnemer
Afdeksteen in combinatie met een ACO-afvoergoot. Voor de oplegging van de goot heb ik betontegels 40x60cm ingemetseld.
-
24 november 2021 om 13:34 #33458Alexander FurmanDeelnemer
-
24 november 2021 om 13:34 #33463Alexander FurmanDeelnemer
-
24 november 2021 om 13:37 #33473Alexander FurmanDeelnemer
Binnenmuurtje voor het waterterras met daaronder straks de lamellenrol.
Onderin twee sparingen voor waterverversing.
-
24 november 2021 om 13:38 #33478Alexander FurmanDeelnemer
MBI-blokken glad stuccen.
-
24 november 2021 om 13:39 #33488Alexander FurmanDeelnemer
Betonvloer afwerken met een waterdunne gietmortel
-
24 november 2021 om 13:41 #33493Alexander FurmanDeelnemer
Wanden daarna ingesmeerd met een waterdichte systeem. Daaroverheen afdichtingsbanen geplakt.
-
24 november 2021 om 13:42 #33498Alexander FurmanDeelnemer
Met de afdichtingbanen een waterdichte kuip gerealiseerd.
-
24 november 2021 om 13:43 #33503Alexander FurmanDeelnemer
Glasmozaiektegeltjes verlijmd op de afdichtingsbanen.
-
24 november 2021 om 13:43 #33508Alexander FurmanDeelnemer
Gehele zwembad voorzien van glasmozaiek.
-
24 november 2021 om 14:27 #33513Alexander FurmanDeelnemer
Glasmozaiek gevoegd met een witte epoxy-voeg.
-
24 november 2021 om 14:28 #33518Alexander FurmanDeelnemer
Onder de overstekende rand van de afdeksteen een IP68 ledstrip aangebracht.
-
24 november 2021 om 14:28 #33523Alexander FurmanDeelnemer
-
24 november 2021 om 14:29 #33528Alexander FurmanDeelnemer
Tent afgebroken en de buffertank geplaatst.
-
24 november 2021 om 14:30 #33533Alexander FurmanDeelnemer
Zelfs zonder water ziet het er al magisch uit !
-> Wordt vervolgd ! <-
-
24 november 2021 om 17:30 #33540SylvesterModerator
Heel mooi ! Proficiat.
Ik heb uw post wat aangepast, want je had de foto’s dubbel gezet.
Kan je eens wat meer vertellen over dat spul dat je tegen de wanden hebt gezet?
-
24 november 2021 om 19:50 #33546Alexander FurmanDeelnemer
Ik heb bij Sika / Schonox een advies opgevraagd en opgevolgd. Ze adviseerden voor zwembaden het volgende:
– wanden voorbehandelen met Schonox KH
– wanden stuccen/uitvlakken met Schonox BM10
– wanden insmeren met afdichtingslijm Schonox iFix
– in deze natte lijm afdichtingsbanen aanbrengen Schonox AB
– glasmozaiek verlijmen op de afdichtingsbanen met Schonox Q6-W
– glasmozaiek afvoegen met een witte epoxyvoeg Schonox CF Design
– reinigen glasmozaiek na het voegen met Schonox Epoxy CleanOmdat het zwembad is gemetseld met MBI-blokken vond ik het risico op eventuele lekkage (vanuit binnen en/of buiten) te groot. De afdichtingsbanen zijn waterdicht en scheuroverbruggend.
(niet verder vertellen, maar in Duitsland zijn deze producten de helft goedkoper)
-
24 november 2021 om 20:32 #33552Leo JorissenDeelnemer
Ziet er geweldig uit Alexander.
Nu het kouder wordt kun je je op de techniek richtten.
Volgens mij geniet je er nu al met volle teugen van, maar dit zal alleen maar toenemen als in het voorjaar de zon gaat schijnen en de temperatuur gaat stijgen.
Veel plezier alvast.
groeten Leo
-
25 november 2021 om 07:57 #33559SylvesterModerator
Ik heb dit systeem nog nooit gezien bij zwembaden.
-
25 januari 2022 om 16:24 #34682Rick vdBDeelnemer
Ronduit fantastisch Alexander! Grote complimenten! Ben benieuwd welke techniek je toe gaat passen. Good luck!
-
13 juni 2022 om 08:15 #37160Alexander FurmanDeelnemer
Nou, na een 1 jaar elk weekend klussen is mijn overloopzwembad dan eindelijk klaar !
-
13 juni 2022 om 08:16 #37161Alexander FurmanDeelnemer
-
13 juni 2022 om 08:17 #37162Alexander FurmanDeelnemer
-
13 juni 2022 om 08:17 #37163Alexander FurmanDeelnemer
-
13 juni 2022 om 18:53 #37180Leo JorissenDeelnemer
Zeer zeker een mooi resultaat, Geniet ervan!
-
22 juni 2022 om 14:44 #37314Rudy100Deelnemer
Super knap, eindelijk nog eens een mozaïekbad. Heel mooi gedaan met de ledverlichting onder de randstenen.
-
22 juni 2022 om 15:58 #37317DDADeelnemer
Knap werk, inderdaad! Klopt het dat die techniek met die Schonox matten nog niet zo gangbaar is voor zwembaden? Mijn inloopdouche in mozaiek is op ongeveer dezelfde manier opgebouwd. Ik wist alleen niet dat dit ook bij zwembaden werd gebruikt.
-
23 juni 2022 om 14:00 #37343Alexander FurmanDeelnemer
De belangrijkste reden voor mij om voor dit systeem te kiezen zijn de risico’s in de combinatie tussen metselblokken en verlijmd glasmozaiek. Voor het verlijmen van glasmozaiek moet ik een 100% gegarandeerd waterdichte betonbak hebben. Achterliggend vocht is funest. De schonox-banen zijn waterdicht en scheuroverbruggend (mocht er iets gaan zetten in de blokkenwand).
Als ik wanden van beton had gestort dan had ik uiteraard geen schonox systeem hoeven te gebruiken.
-
6 november 2023 om 14:34 #40987Kristof BuytaertDeelnemer
Dag Alexander,
Ik ben onder de indruk van jouw mooi project. Ik ben ook aan het onderzoeken om zelf een overloop zwembad te plaatsen. Maar loop vast op de aansluiting van het buffervat en de regeling hiervan. Zou je mij kunnen helpen aan een schema hou je alles hebt aangesloten en de niveauregeling van de buffertank?
Mvg,
Kristof
-
6 november 2023 om 15:57 #40988Alexander FurmanDeelnemer
Hoi Kristof,
De niveaumeting in de tank doe ik nu visueel met de “Liquid level probe with pendulum electrodes for level controller” van de firma B+B Thermo Technik (even zoeken via Google). Dit is prima betaalbare oplossing. Er zitten een aantal relais in waarmee je het e.e.a. op niveau’s kan laten schakelen maar zo technisch ben ik niet. Dus nu kan ik aan een aantal ledlampjes zien wat het niveau in de tank is.
Ik ben nu bezig met een geautomatiseerd systeem die ik via een App kan bedienen. Daar zit dan ook een niveaumeting in voor in een buffertank. Dat is de Aseko Pool Remote. Je kan dan de volledige besturing van je overloopzwembad via een App aansturen en programmeren. -
6 november 2023 om 20:37 #40992Kristof BuytaertDeelnemer
Hey Alexander,
Ik heb even die Aseko pool remote bekeken. Dit ziet er wel indrukwekkend uit. Waar zou je dit aankopen, vind hier geen dealers in de buurt. Ga je dit zelf installeren? Ik zie dat dit inderdaad alle componenten kan aansturen voor een overloopzwembad. Ben je al bezig om dit te installeren? Mijn zwembad is maar voor komende zomer te bouwen, dus heb nog wat tijd voor onderzoek.
De ledstrip geeft ook wel een mooi effect, geeft dit veel licht als het zwembad gevuld is. Is dit gewoon 1 lus rondom van IP68
Heb je toevallig geen foto van je technische installatie?
Mvg, Kristof
-
-
-
6 november 2023 om 22:13 #40994SylvesterModerator
ik kan me vergissen maar ik zie nergens de afmetingen. Kan je die eens vermelden?
-
6 november 2023 om 22:56 #40995Kristof BuytaertDeelnemer
De afmetingen zijn 9m bij 3,5 m en 1,45m diep
-
-
7 november 2023 om 20:00 #40997Leo JorissenDeelnemer
Hallo Kristof,
Buffertank aansluiten is niet zo moeilijk. Je bepaald de inhoud aan de hand van oppervlak bad en het verschil in hoogte tussen overlopen en rust. Bij mij verschil 8 cm op bad 3,30×7,50 geeft 2m3 daarbij opgeteld een marge zodat de pomp geen lucht kan happen. Heb zelf buffertank van 3000 liter gekozen.
Pomp zuigt water aan uit de tank, pompt deze in het bad en loopt vrijverval terug in de tank via de goten. Indien ik de overloop uitschakel dmv omzetten kraan loopt het bad uit zichzelf terug in de tank hiervoor heb ik de stofzuigaansluiting gebruikt en deze in de buffertank in het dekselgedeelte omhooggezet zodat bovenzijde pvc buis in de tank 8cm lager is dan zwembadrand zodat waterpeil niet verder kan zakken dan bovenzijde pvc buis. Verder voor bijvullen ook niveauregelaar van bb-sensors.com (level controller) gebruikt icm magneetventiel van Tameson tbv automatisch bijvullen water. Werkt prima.Foto: boven pvc 110mm retour van goten, rechtsonder zuigleiding naar pomp, linksonder overstort naar riool, midden leegloop zwembad, links niet op foto toevoer water en niveausensors
-
8 november 2023 om 02:30 #40998Kristof BuytaertDeelnemer
Dag Leo,
Ik zou mijn zwembad maar 3 cm laten zakken (oppervlakte 31 m² dus 900 L). De lammellen zijn maar 1,5 cm dik.
De kraan die je gebruikt om de zwembad te laten leeglopen naar de buffertank is wel handmatig te bedienen dan? En zit je buffervat dan hoger dan je zwembad om dit via deze leiding te kunnen doen? Mijn buffervat zit te laag om dit te kunnen doen denk ik, ik had dit voorzien om door een ventiel te sturen van de stuwleiding van mijn pomp naar het buffervat.
-
-
8 november 2023 om 15:26 #40996Alexander FurmanDeelnemer
Aseko levert alleen aan een groothandel. In dit geval dus alleen aan Pomaz. Pomaz levert op zijn beurt weer alleen aan zwembadbouwers. Ik heb dus uiteindelijk de Aseko Pool Remote gekocht via de fa. WellSpa. Artikelnummer bij Pomaz is C0806025. Hij kost 795 euro (excl. BTW). De bijbehorende App werkt perfect. Wel jammer dat de watermeter voor in de buffertank erg duur is, dat geldt ook voor de afsluiters van Besgo. Je bent zo een paar duizend euro verder 🙁
Ik heb de Pool Remote inmiddels hangen en ga er de komende tijd steeds meer op aansluiten. Ik maak deze week nog wel wat foto’s.
-
9 november 2023 om 17:21 #41020Kristof BuytaertDeelnemer
Alexander, Ik kijk uit naar de evolutie van jouw omschakeling en enkele foto’s.
Heb je toevallig een hydraulisch schema van jouw installatie. Want nu zie ik dat bij een overloopzwembad 2 pompen staan geïnstalleerd. Eentje voor circulatie en filtering en een pomp voor de overloopdebiet te hebben. Is dit bij jou ook het geval? En hoeveel inspuiters heb je dan voorzien voor voldoende debiet te hebben en welk debiet pomp? Hangt ook af van de afmetingen van het zwembad natuurlijk. Ik heb 25 m omtrekboord en 45 m³ inhoud water.
Mochten er nog mensen zijn die een overloopzwembad hebben gecreëerd, zou ik graag even in contact komen hoe het hydraulisch allemaal is aangesloten om een goede werking te hebben. Veel dank.
-
-
8 november 2023 om 15:27 #41000Leo JorissenDeelnemer
Bij mij lopen de lamellen onder de randtegels door zodoende 8cm, verder laat ik het bad niet overlopen als er veel “jeugd” komt zwemmen ivm dat het hele terras anders blank staat. Omzetten gebeurt inderdaad nu nog handmatig vanuit de technische ruimte. Deksel buffertank staat 5cm lager dan de randtegels inderdaad. Heb deze tank geplaatst onder het kunstgras.
-
9 november 2023 om 17:23 #41021Kristof BuytaertDeelnemer
Dag Leo, daar kan ik je in volgen :). Mooie foto en maakt het duidelijker voor mij.
Mocht je mij ook even helpen met een foto of schets van jouw hydraulisch shema, ik loop even zoek in het aantal pompen en regeling voor een goede overloop te hebben.
-
-
9 november 2023 om 22:11 #41022Leo JorissenDeelnemer
Hallo Kristof,
Heb een frequentiegeregelde 400V pomp welke ik gebruik voor recirculeren en/of overlopen. Door de in de hoek geplaatste trap heb ik 7 inspuiters geplaatst op circa 35cm van de bodem, 4 en 3 aan iedere lange zijde van het bad. Alle leidingen zijn uitgevoerd in 50mm pvc, overloop rvs-lijngoot 3-zijdig met daaronder een pvc afvoer diameter 110 naar de buffertank net voor de buffertank nog een zand/ vuilvanger geplaatst. Zoals gezegd voor overschakelen circuleren/overlopen moet ik nu nog handmatig 2 kranen omzetten (achter de pomp foto) een pomp is voldoende voor een mooie overloop.
-
10 november 2023 om 03:22 #41023Kristof BuytaertDeelnemer
Dag Leo, ik ben weer een stapje verder geraakt met jouw info. Maar heb paar nieuwe vragen. Kan ik mijn bad vergelijken met dat van jouw? Ik heb 45 m³ inhoud.
Wat zijn de specificaties van de pomp? Hoeveel M³ kan deze verversen? Als je omschakelt naar overloop gaat dan al het water door de filter of zit er een bypass op de filter direct naar het zwembad? Wat is de capaciteit van de filter?
En bij verpompen via de overloop ga je dan nog door de warmtepomp? Of probeer je alle debietsverliezen te beperken.
Heb je ergens een flowmeter zitten ?
-
-
10 november 2023 om 18:55 #41027Leo JorissenDeelnemer
Hallo Kristof,
Bad vergelijkbaar mijn badinhoud circa 40m3
Pompcapaciteit zie foto
Keuze circuleren/ overlopen gebeurt aan zuigzijde pomp, aan perszijde gaat het water door filter (Behncke Dresden600) UV-lamp, WP en elektrolyse. WP kan mbv bypass gepasseerd worden als deze niet nodig is. Wel aan te bevelen een flowmeter en drukmeter, zeker bij gebruik van frequentiegerelde pomp.
-
10 november 2023 om 18:55 #41028Leo JorissenDeelnemer
-
7 april 2024 om 22:45 #41024Leo JorissenDeelnemer
Inhoud 40m3
pompspecificaties zie foto
Al het water gaat door filter ongeacht de keuze, deze wordt aan zuigzijde pomp gemaakt, na de pomp is alles hetzelfde, keuze om warmtepomp te omzeilen kan met de kranen van de bypass (foto).
Filter Behncke Dresden600 is een beetje overgedimensioneerd doordat bijna alles 2e hands is aangeschaft via marktplaats.
Flowmeter zit in lijn naar WP, in retour WP heb ik een drukmeter geplaatst zodat afstelling flow en druk WP bij iedere snelheid pomp (frequentiegeregeld) bij te stellen is. Veel mensen hebben hier problemen mee dit is de oplossing als de WP op dak staat. Flow ideaal tussen 3-5m3/ inschakeldruk >0,14bar.
-
8 april 2024 om 21:03 #41401Kristof BuytaertDeelnemer
Graag had ik wat raad over mijn hydraulisch schema voor een overloopzwembad. Ik voorzie 1 pomp voor filtratie, een extra pomp die bijstart voor het overlopen en pomp 1 heeft een automatisch 3wegkraan die ook uit het buffervat zuigt op het moment dat het zwembad opengaat. Er is een 3de pomp voor tegenstroom.
Er is een cycloonfilter en een filter met glas voorzien, daarna warmtepomp en solarmatten met automatische 3wegkraan. Daarna door de zoutelektrolyse.
Hierbij mijn schema, graag opmerkingen of advies.
-
8 april 2024 om 21:47 #41403Leo JorissenDeelnemer
Hallo Kristof,
Ik begrijp de extra pomp 2 niet goed, pomp 1 zuigt water aan uit de buffertank en zal het bad gaan doen overlopen. Wat is de functie van pomp 2 en waar zuigt deze het water aan, als dit niet uit de buffertank komt dan heeft deze pomp geen effect. -
8 april 2024 om 22:14 #41404Kristof BuytaertDeelnemer
Pomp 2 is nodig voor voldoende debiet te hebben voor de overloop van het zwembad. Pomp 2 zuigt enkel uit de buffertank naar het bad met 30 m³per uur. De ander pomp heeft maar 14 m³/u capaciteit. Samen geeft dit het benodigde overloopdebiet. Is dit te overdreven? Had dit gevonden op een website om heel het bad van 9 op 3,5 m 3mm te laten overlopen.
-
-
AuteurAntwoorden
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.