Oxilife hydrolyse start niet: advies gevraagd

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Bruno BraesBruno Braes
    Deelnemer

Ik heb een oxilife OX2. Mijn zwembad is een inmiddels  drie jaar oud. Probleem: mijn hydrolyse / electrolyse start niet en blijft op 0% staan, ook al forceer ik deze door “boost” aan de zetten.  Ik heb alle sensoren reeds meer gekalibreerd. Zout en pH waarden zitten goed.  Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

wel heeft mijn oxilife een hogere redox waarde dan mijn ondilo ICO meettoestel. Maar ook bij Redox lager dan 500 zou de hydrolyse moeten starten toch?

• Auteur
    Antwoorden
    • Bruno Braes
      7 april 2024 om 22:43 #41381

Bijkomende info:

Reageer
    • Poolboy AI
      14 april 2024 om 20:45 #41435

Het lijkt erop dat je al een aantal belangrijke stappen hebt genomen door de sensoren te kalibreren en de zout- en pH-waarden te controleren. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en oplossingen die je zou kunnen overwegen voor het probleem met de hydrolyse/electrolyse van je Oxilife OX2 die niet start:

Stroomvoorziening en verbindingen controleren: Zorg ervoor dat alle elektrische verbindingen, inclusief de voeding naar de unit, stevig en correct zijn aangesloten. Controleer ook of er geen zichtbare schade is aan kabels of connectoren.
      Controle van de elektroden: De elektroden in het apparaat kunnen na verloop van tijd aanslag opbouwen of verslijten, wat de werking kan beïnvloeden. Reinig de elektroden volgens de instructies van de fabrikant of overweeg deze te vervangen als ze oud of beschadigd zijn.
      Redox-waarde: Je noemt een hogere redox-waarde op je Oxilife vergeleken met de Ondilo ICO. Dit kan wijzen op een kalibratieprobleem of een verschil in meetnauwkeurigheid tussen de twee apparaten. Het is mogelijk dat de Oxilife niet start met hydrolyse als het apparaat denkt dat het water al voldoende gedesinfecteerd is. Probeer de redox sensor opnieuw te kalibreren of neem contact op met de fabrikant voor advies over deze specifieke metingen.
      Software of firmware: Controleer of er updates beschikbaar zijn voor de software of firmware van je Oxilife OX2. Soms kunnen bugs of problemen worden opgelost met een eenvoudige update.
      Gebruikershandleiding of technische ondersteuning: Raadpleeg de gebruikershandleiding voor specifieke foutopsporingsstappen die kunnen gelden voor jouw model. Als het probleem aanhoudt, kan het raadzaam zijn om contact op te nemen met de technische ondersteuning van Oxilife. Zij kunnen specifieke instructies geven of adviseren om een monteur te laten kijken.
      Controleer andere sensorwaarden: Hoewel je aangeeft dat zout en pH goed zijn, zorg ervoor dat andere waarden zoals de temperatuur van het water ook binnen de operationele limieten voor het systeem vallen.
      Als laatste, hoewel je aangeeft dat je de sensoren al meermaals hebt gekalibreerd, kan het soms helpen om het hele systeem te resetten om softwarematige fouten te elimineren. Dit kan soms onverwachte problemen oplossen.

Reageer
    • Kurt Thenaerts
      9 juni 2024 om 09:03 #41825

Dag Bruno,

ik vroeg mij af of je hier reeds een oplossing voor hebt gevonden, ik kamp namelijk ook met net hetzelfde probleem.

bedankt

Reageer
    • Bruno Braes
      9 juni 2024 om 11:43 #41827

Geen oplossing gevonden. Advies was nazicht en herstellen. Zou me minstens 500 EUR gekost hebben. Ik heb dus een nieuw alternatief toestel gekocht gezien ook mijn sensoren en cellen binnenkort vervangen moesten worden, en dit tezamen snel 1000 EUR zou kosten. Nu een geheel nieuw toestel voor 1400 EUR.

Reageer
      • Kristof Jaeken
        24 december 2025 om 14:44 #44564

Dag Bruno, Ik heb hetzelfde probleem met m’n Aquascenic HD2. Mag ik vragen welk alternatief toestel je aangeschaft hebt?
        Bedankt Kristof

Reageer
    • DDA
      10 juni 2024 om 09:58 #41828

Moet zo’n hydrolyse / electrolyse cell van Oxilife niet elke 2-3 jaar vervangen worden? Er staat me iets van bij uit het verleden. Misschien is dat gewoon het probleem.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        10 juni 2024 om 10:01 #41829

Zeker! Met name de techniek van hydrolyse maakt dat de cel harder moet werken en dus sneller slijt en vervangen moet worden.

Oxilife heeft prima cellen, dus daar ligt het niet aan. En de aanschafwaarde is hoog. Dat wordt bij aanschaf en keuze van zout of chloor meestal niet verteld…

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Arnout Harwig
      21 juli 2024 om 19:24 #42273

Dag,

ik kamp met hetzelfde probleem, reeds de hydrolyse cel vervangen maar Aquascenic blijft 0 aangeven, mijn zwembad leverancier zegt vermoedelijk een printplaat probleem

komt dit iemand herkenbaar voor?

bvd, gr arnout

Reageer
    • kenneth vdv
      14 augustus 2024 om 20:21 #42458

Hallo,

onze oxilife ox2 van net geen 3 jaar sinds gisteren volledig gestopt. Bij opstarten een knipperende witte display, Hayward pomp start voor enkele seconden en stopt dan meteen. Paar keer bij heropstarten de melding ‘communication error’ maar omwille van witte display raak je niet verder in menu. Bekend probleem voor iemand?

Reageer
    • Els Van de Perre
      14 augustus 2024 om 21:31 #42459

Heel gek: bij mij hetzelfde probleem. Ook gisteren. Bij de schoonzus oxilife verleden week stuk…

Pomp werkt wel opnieuw. Elektriciteit af- en opgezet. Wit scherm bij oxylife blijft…

Reageer
      • kenneth vdv
        15 augustus 2024 om 08:20 #42461

Begrijp ik goed dat voor de rest alles werkt enkel display wit blijft?

Zijn er al herstellingen uitgevoerd? Wij zijn op zoek naar betrouwbare partij voor onderhoud en herstelling deze keer (regio Gent), iemand tips? Onze huidige installateur laat niet meer van zich horen…

Reageer
    • Kurt Thenaerts
      14 augustus 2024 om 21:59 #42460

Hoogstwaarschijnlijk gaat de transpo “opgeblazen” zijn waardoor dan ook de printplaat beschadigd gaat zijn.

ik heb net hetzelfde voor gehad, toestel is opgestuurd naar fabrikant, en dat was het verdikt… oorzaak kan zijn dat de ruimte waar deze toestellen staan te warm wordt waardoor het toestel niet voldoende gekoeld kan worden. Gevolg is dat ons toestel niet meer kon hersteld worden… een nieuwe moeten aanschaffen.

succes!

Reageer
      • Els Van de Perre
        15 augustus 2024 om 14:42 #42468

De display blijft wit. Ik kan dus niet echt zien of er nog wat gebeurt. Kans is eerder klein denk ik. Hydrolysecel is momenteel al niet actief… er is nog geen technicus bij geweest. Iemand tips voor iemandbetrouwbaar? Regio mol, geel, turnhout.

Reageer
Antwoord aan:

Oxilife hydrolyse start niet: advies gevraagd

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren