PH doseerpomp en injector

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Maurice EMaurice E
    Deelnemer

Bij het opstarten van het zwembad (na de winter), merkte ik dat de PH doseerpomp wel aanzuigt, maar er na de pomp geen vloeistof komt. Je ziet dat hij de lucht bellen richting injectieventiel/injector drukt maar dat deze na een halve slag van de pomp weer terug richting pomp "springen".

Als ik de slang los haal van de injector, en de pomp liet primen zag ik geen/nauwelijks vloeistof komen. Bij een later poging wel. Dit gaf mij het idee dat de injector wel eens verstopt kon zijn.

De injector zit samen met de PH sonde in een gemeenschappelijk boorzadel. PH sonde van boven, injector van rechts. 10 cm verder naar rechts maakt de buis een bocht naar boven.

Als ik de injector losdraai heb ik volgens mij niet de hele injector uit het zadel. Alleen een aansluiting/verloop van slang naar draad en een O-ring.  Als ik voorzichtig in het montage gat van het zadel een draadje steek merk ik dat er nog een deel zit. Door het idiote verloop van de buis kan ik niet in het gat van het zadel kijken.

Hoe krijg ik de de injector volledig uit het zadel? Of is hij er volledig uit ?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      2 mei 2025 om 10:01 #43353

Het kan de injector zijn, maar er zit eenzelfde klep ook aan de andere kant, in het vat.

Of je alles eruit hebt kunnen we van hieruit niet zien. Je kan een boorzadel wel los maken en dan zie je in principe alles. Opletten dat het water niet eruit loopt.

Dat de injector samen met de Ph sonde in één boorzadel zit is raar. Dat is dan een speciaal boorzadel? Maak eens wat foto’s hè. En dan is het niet eens een goed idee om beiden bij elkaar te zetten. Ik weet dat die systemen bestaan, maar is niet zo’n goed idee ivm de nauwkeurigheid van de meting.

Reageer
    • Maurice E
      2 mei 2025 om 13:20 #43354

Boorzadel ph sonde & injector

Reageer
    • Sylvester
      2 mei 2025 om 14:24 #43355

ja, dat zijn van de kant-en-klare boorzadels voor beiden. Ik ben er sowieso niet voor te vinden, maar het is nu zo. Als je het niet vertrouwt dat er alles uit is, zal je even het ganse boorzadel los moeten maken. Probe eruit (en voorlopig in een glas water steken om uitdroging te voorkomen), en dan volledig nazicht.

Ook de klep in het vat zelf moet je controleren.

Reageer
    • Maurice E
      2 mei 2025 om 16:11 #43357

Kun je een boorzadel eraf halen (goed positie markeren) en weer terug plaatsen zonder dat t gaat lekken?

Reageer
    • Piet Neerland
      6 juni 2025 om 12:00 #43636

Ik doe elke jaar  cloor en ph slangen omdraaien zo blijft alles schoon

Reageer
      • Sylvester
        6 juni 2025 om 14:30 #43637

Dat is nog niet zo’n slecht gedacht.

Maar let op, als je natrium hypochloriet en zwavelzuur mengt, dat wil je echt niet inademen!

Reageer
Antwoord aan:

PH doseerpomp en injector

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren