- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 4 maanden geleden door Sylvester.
-
AanmakerOnderwerp
-
3 juli 2021 om 18:35 #25624ReneDeelnemer
Goedenavond - dit is mijn eerste bericht op deze plek, dus vergeef me als ik niet alle forum etiquette gevolgd heb!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik probeer al een maand met Ph minus (merk is w'eau) de Ph waarde van mijn zwembadwater omlaag te brengen (het zit nu ergens tussen 7.6 en 7.8). Met doseringen van ongeveer 500g per keer (instructies nauwkeurig gevolgd) heb ik er intussen al kilo's van het granulaat ingegooid. Toch verandert de Ph helemaal niets.
Verdere gegevens: ik gebruik de Lovibond meetkit met Phenol red tabletten, de alkaliniteit is 120-130, zwembad inhoud is ongeveer 60 m3.
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?
Bij voorbaat dank!
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
3 juli 2021 om 19:15 #25632SylvesterModerator
Heb je al eens met een andere testkit geprobeerd? Bijvoorbeeld meetstrips?
-
3 juli 2021 om 20:29 #25637ReneDeelnemer
Dank voor je reactie!
Ik heb nog zo’n Aquachek TruTest liggen, maar ik vond de meetresultaten sterk uiteenlopen, zelfs tussen twee metingen vlak na elkaar, dus ik vertrouwde deze niet meer en deze heb ik daarom dit seizoen niet meer gebruikt.
Heb je hier wel goede ervaringen mee, en gebruik ik ‘m misschien verkeerd? Of kun je een andere methode aanbevelen?
Iets anders is dat na een chloorshock het water (licht)groen blijft, wat ook m.i. wijst op nog steeds een te hoge Ph.
Overigens zijn de Lovibond pilletjes niet meer dan een jaar oud, dus dat lijkt ook niet het probleem …
-
-
3 juli 2021 om 20:56 #25657SylvesterModerator
OK laten we even alles op een rijtje zetten. Je hebt blijkbaar ook groen water.
Eerst uw pH. Je hebt ongeveer 1.5 kg nodig om van 7.8 naar 7.4/7.3 te gaan. Als je al een maand probeert, ben je sowieso fout bezig. De pH kan op een halve dag nagenoeg correct staan. De tijdspanne is vooral nodig om het product te mengen met het water. pH corrigerend middel werkt ogenblikkelijk.
Als dat niet lukt is er iets mis, maar dat wist je al. Het is niet omdat de pH iets te hoog blijft, dat een toevallig groen zwembad groen blijft bij chloorshock. Ik kan een zwembad met een pH van 8 perfect helder houden, en een zwembad met een pH van 7.3 kan plots groen worden. Er is dus geen rechtstreeks verband tussen ‘groen blijven’ een een ‘pH die iets te hoog blijft’.
Wat de metingen betreft, al die meetkits zoals Lovibond of die van Aquecheck, dat is maar zozo…
Echte digitale pH meters die gekalibreerd moeten worden, zijn betrouwbaarder.
Maar goed, pH kan je ook ‘min of meer’ meten, met meetstrips. Meestal is dat voldoende. Ik heb het dan over de meetstrips die je visueel moet raadplegen, zonder toestelletje. Die toestelletjes kunnen echt goed werken, maar kunnen ook een vals gevoel van precisie wekken omdat het digitaal afleesbaar is. Nochtans is de meting puur optische.
Geef eens wat meer info. Wat gebruik je voor chloor, pH, chloorshock enz…
Wat zijn de andere meetwaarden? Vrije chloor, alkaliniteit, stabilisator? Wanneer is het groen geworden? Filter je voldoende? Hoe wordt het zwembad afgedekt? Welke groene kleur heeft het zwembad? (foto)….
-
3 juli 2021 om 20:57 #25662SylvesterModerator
Nog een tip. Ik geef de voorkeur aan vloeibare producten. Iets gevaarlijker, maar werkt beter en wordt beter/sneller opgenomen in het water. pH- en pH+ vloeibaar. Chloorshock kan je beter uitvoeren met natrium hypochloriet. Daarin zit géén stabilisator, die wél in chloorgranulaat zit.
-
3 juli 2021 om 21:01 #25667DDADeelnemer
Die Aquacheck is weggegooid geld. Hier ligt er ook nog eentje in de kast. De Insta Test 6 meetstrips vind ik heel goed en om exact te meten: Poollab tester. Wel behoorlijk aan de prijs die laatste, maar ik vermoed dat die Lovibond hetzelfde kan.
De hoge PH en het groen water zal wel aan die hoeveelheden chloor granulaat liggen waardoor je cyaanzuur (stabilisaor) veel te hoog is en je water eigenlijk geblokkeerd zit. Chloor werkt niet meer en meetwaarden wijken af. Schaf eens zo’n doosje Insta Test aan of een andere die ook CYA/cyaanzuur meet, eventueel tabletjes voor de Lovibond om CYA te testen als dat bestaat. Als de CYA te hoog is, zit er niet veel anders op dan het water (deels) te verversen.
-
3 juli 2021 om 21:04 #25674SylvesterModerator
-
3 juli 2021 om 21:57 #25679ReneDeelnemer
@Sylvester
Begrepen wat betreft de pH en de groenheid van het water. Er gaat inderdaad duidelijk iets mis hier, ofwel de meting is onjuist of het product (ph minus granulaat van w’eau) is niet goed (onwaarschijnlijk) – of het is nog iets anders.Ik schaf meteen wat van die visuele meetstrips aan van AquaChek, en zal ook rondkijken naar de digitale pH meters.
Ik gebruik vloeibare natrium hypochloriet. De chloor was nagenoeg nul toen ik eerdergenoemde pH meting deed omdat ik de pH waarde eerst omlaag wilde brengen vóór de shock; eerder op de avond heb ik een chloorschock toegepast en de hele nacht zet ik het op filteren – kijken wat er gebeurt.
De alkaliniteit is ongeveer 120-130 (ook gemeten voor de chloorshock). Ik zal dan morgenochtend wanneer het weer licht is een foto maken en de vrije chloor en stabilisator meten.
@DDA
OK ik check ook nog even die Insta Test 6 meetstrips. Overigens heb ik 4 weken geleden de helft van mijn bad ververst met kraanwater, dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat de stabilisator te hoog is. Evengoed zal ik deze morgen ook meten.Beiden bedankt voor jullie hulp!
-
4 juli 2021 om 19:51 #25698ReneDeelnemer
Goedenavond – net weer wat metingen gedaan met mijn Lovibond setje en dit zijn de waarden
Ph 8.0-8.2
Vrije Chloor (DPD 1) 2-3 mg/l
Totale Chloor (DPD 3) 0
Alkaliniteit 120
Cyaanzuur 30
Calciumhardheid 100Het water werd echt groen na een regen/onweersbui, maar eigenlijk is het dit seizoen nog niet echt mooi blauw geweest (daar waar dit vorig seizoen wel het geval was). Mijn plan was daarom om eerst de Ph naar beneden te brengen voordat ik de chloorshock deed. (Dit had ik al eerder in Juni een aantal keren geprobeerd, en, zoals ik schreef, ook zonder succes.)
Het bad is normaal gesproken niet afgedekt, maar dat kan ik wel doen nu de filtering na de chloorshock nog steeds bezig is.
Overigens is het water momenteel nog steeds ondoorzichtig groen, zie foto. (Maar dit is na vele dagen niet chloreren omdat ik de Ph omlaag wilde brengen.)
Ik filter normaal gesproken een half uur in een twee-en-een half uur tijdspanne (dus een vijfde van de tijd). Is dat voldoende? Nu met de chloorshock filtreer ik permanent.
Overigens: voor een chloorshock, wat is de aanbevolen dosering?
Ieg: bedankt voor al het advies!
-
4 juli 2021 om 20:32 #25703SylvesterModerator
Enkele bemerkingen. Uw metingen blijken toch niet zo betrouwbaar te zijn.
Nu is de pH plots een stuk hoger?
Als je vrije chloor hebt van 2 tot 3 ppm dan zou je minstens zoveel totale chloor moeten hebben.
Als je al dagen niet meer chloreert, waar komt die 2 tot 3 ppm vrije chloor vandaan? Of het moet zijn dat je van een zeer hoge totale chloor komt. Want met een open bad met natrium hypochloriet is die chloor zo verdwenen. Dus ik vermoed dat er veel meer stabilisator in zit dan aangegeven.
Dan nog wat vragen. Hoe doseer je de dagelijkse chloor? Ik neem aan dat je alleen natrium hypochloriet gebruikt, doe je dat manueel?
Als je alleen natrium hypochloriet gebruikt, hoe komt er dan cyaanzuur in dat bad? Dat hoort nul te zijn.
Als je filtert moet je ervoor zorgen dat je het bad per dag minstens 1 keer kan rondpompen, liefst tot 2 keer. Als het zonnig en warm is, kan je beter continu filteren. Over die verdeling van een half uur op 2.5 uur, dat is raar. Waarom doe je dat? Dat is 5 uren op een ganse dag? Dat is wat weinig voor zo’n bad.
Buiten uw lovibond zou ik toch ook eens een potje gewone meetstrips halen, als second opinion. Die meten altijd goed. Niet nauwkeurig, maar stabiel en voldoende om te weten of er iets mis is.
Goed, als je het wilt oplossen zou ik je aanraden om een grote bak te zoeken, iets waar 100 liter in kan of zoiets. Doe die vol met zwembad water en probeer die pH eens omlaag te brengen met een evenredige dosering (procentueel op de inhoud). Kijk eens wat dat geeft. Zo kan je met weinig producten toch snel vaststellen met hoeveel pH- je het bad omlaag krijgt.
-
4 juli 2021 om 22:17 #25720ReneDeelnemer
Dank je Sylvester, voor je uitleg en advies!
Ik had duidelijker moeten schrijven dat deze metingen vandaag gedaan zijn na de chloorshock van gisteravond (sorry) dus dat beantwoordt je vraag:
> Als je al dagen niet meer chloreert, waar komt die 2 tot 3 ppm vrije chloor vandaan?En misschien ook
> Nu is de pH plots een stuk hoger?
Ik had wel eens gelezen dat die hoger uitvalt als je er kort geleden chloor ingegooid. (Dat is toch zo?)> Als je vrije chloor hebt van 2 tot 3 ppm dan zou je minstens zoveel totale chloor moeten hebben.
Hier begrijp ik ook helemaal niks van. Ik moet dit verder uitzoeken.> Dan nog wat vragen. Hoe doseer je de dagelijkse chloor? Ik neem aan dat je alleen natrium hypochloriet gebruikt, doe je dat manueel?
Ik gebruik alleen natrium hypochloriet voor een chloorshock, maar van die tabletten voor de dagelijkse chloortoevoer.> … Waarom doe je dat? Dat is 5 uren op een ganse dag? Dat is wat weinig voor zo’n bad.
Dit was mij toendertijd geadviseerd door de vorige eigenaar van het bad. Maar het is me nu duidelijk dat dit idd te weinig is.> Buiten uw lovibond zou ik toch ook eens een potje gewone meetstrips halen, als second opinion.
Besteld, die hoop ik (over)morgen binnen te hebben.Bedankt voor je goede suggestie om een grote bak te vullen met zwembadwater. Dat ga ik opvolgen.
Ik zal iig ook straks de nieuw-gemeten waarden posten met de meetstrips, in vergelijking met de lovibond bepalingen.
-
5 juli 2021 om 06:19 #25725SylvesterModerator
Over die chloor, dat is een heel eenvoudige rekensom : Totale chloor = gebonden chloor + vrije chloor.
Gebonden chloor is de uitgewerkte chloor of de chloor die zich ‘gebonden’ heeft met vuiligheid, dus ook algen.
In jouw geval zou de totale chloor toch een stuk hoger moeten liggen dan de vrije chloor omdat je wel wat vervuiling hebt.
-
7 juli 2021 om 21:36 #26043ReneDeelnemer
OK, na wat langer filteren en in het bezit van de Aquachek meetstrips weer een meting gedaan. Zie foto’s. Intussen is het water iets opgeknapt (in mijn ogen iig). Stabilizer en alkaliniteit lijken in orde (en bevestigen mijn Lovibond meting). Vrije chloor ong. 3-5; klopt gegeven de recente chloorshock. Dan de pH waarde. Ik lees af 7.8 van de strips en 7.6-7.8 van de Lovibond set.
Als iemand nog een suggestie heeft om het water nog beter te krijgen, hou ik me aanbevolen.
Dank iig voor de hulp tot dusver!
-
8 juli 2021 om 00:53 #26098SylvesterModerator
Met de gegevens die ik tot nu toe heb zou ik eerst heel voorzichtig stofzuigen want er is bezinksel. Dus filter op ‘waste’ en stofzuigen. Wel zorgen dat het debiet niet te groot is (kranen gebruiken) zodat je rustig kan stofzuigen.
Volgende stap : de pH zou toch nog omlaag moeten, doe de test met de grote bak water. Kijk of het haalbaar is met dat water. Zie uitleg hierboven. Aan uw waarden op die meetstrip te zien ga je toch meer pH- nodig hebben dan standaard aangewezen (zie verpakking). Als je zover bent om de pH in het ganse zwembad te verlagen, doe dat dan met vloeibare pH-. Dat is doorgaans actiever dan die poeder. In beide gevallen goed oplossen in enkele emmers water en goed verdelen in het zwembad.
Volgende stap : zorgen dat de algen kapot gaan. Het is nog te ‘groen’ dus algen zijn niet volledig dood. Het water moet een grauwe kleur krijgen vanwege de dode algen. Drijf de chloor op met natrium hypochloriet. Doe dat in een emmer water en verdeel heel goed over het ganse zwembad. Eventueel met iets ‘roeren’ door het water. Continu filteren. Het water wordt terug troebeler en hopelijk wat grauwer.
Dan komen we op het punt dat de verontreiniging eruit moet, dus de kleine grauwe partikels of de dode algen. Met een heel goeie filter installatie haal je dat eruit. Met een gewone filter installatie zal je wat hulp moeten hebben van een vlok-middel, of je moet veel geduld hebben. Probeer even te begrijpen wat er gebeurt : partikels kunnen rondzweven (troebel water), op de bodem zakken (vlokken en plekken op de bodem) en in de filter blijven hangen (druk verhoogt langzaam). Begrijp goed dat een matige of slechte filter installatie minder of geen partikels van dode algen opvangt. Gebruik je vlokmiddel, dan gaat dat wel beter blijven hangen in de filter en gaat de filter sneller dicht zitten! (druk loopt op). Pas volgend systeem toe: ofwel 12 uur filteren en 12 uur stop, bezinksel via waste opzuigen, opnieuw 12/12 filteren, opzuigen, enz… Of je filtert continu en borstelt regelmatig de bodem zodat de partikels blijven rondzweven. Druk op de filter in de gaten houden, indien nodig backwash doen. Met vlokmiddel zeer belangrijk.
Hoe lang het duurt, hangt volledig af van de staat van het water en vooral uw filter installatie. Met een goeie filter installatie en water dat niet volledig ‘kapot’ is en correcte waarden heeft, heb je een kikkerpoelgroen zwembad op 3 tot 4 dagen zo goed als helder. Als het langer duurt doe je sowieso iets fout en/of is het water niet ok en/of is de filter installatie niet toereikend.
-
10 juli 2021 om 23:31 #26543ReneDeelnemer
Sylvester, met dank aan je hulp heb ik stappen gemaakt!
Ik heb de test met de bak water gedaan, en de pH ging direct omlaag na een snufje van het pH-minus granulaat er in gemengd te hebben. (Ik heb geen vloeibaar pH-minus.) Hierna aan het gehele bad in twee stappen de aanbevolen dosering toegevoegd, en de pH ging netjes naar de 7.4, volgens de strips en de Lovibond. (Waarom dit eerder niet lukte is een mysterie: het enige verschil is dat ik een ander merk gebruikt heb – “w’eau” eerst en nu “summer fun”.)
Hierna het chloorniveau opgevoerd, en continu gefilterd. Ik heb van die slangen die door het bad ‘zwiepen’ wanneer er water doorheen gepompt wordt, dus dat heeft voor een goede menging gezorgd. Intussen is het water idd grijs-blauw geworden, en is de groene gloed geheel verdwenen.
Het water is nu nog steeds wat troebel, maar het valt best mee. Het filter lijkt dus nog redelijk te werken alhoewel het zand aan vervanging toe is gegeven de leeftijd (bijna tien jaar).
Daarom zal de volgende stap zijn dat ik ook nog met een vlokkenmiddel aan de slag ga, volgens de instructies van Sylvester. De zwiepende slangen zorgen er iig voor dat de partikels blijven rondzweven, en ik zal nog extra de bodem blijven borstelen.
Update volgt, en iig enorm bedankt voor het advies!
-
11 juli 2021 om 06:40 #26548SylvesterModerator
Je moet wel blijven filteren en in de gaten houden of het nog meer opklaart, maar dat gaat wel langzaam. Als je merkt dat het opklaart moet je blijven filteren, want dan werkt uw filter toch voor deze partikels. Zoniet, dan moet je wat vlokmiddel toepassen. Dat gaat ook wat sneller.
In tussentijd nog steeds pH en chloor controleren. Het zou kunnen dat de pH terug een beetje omhoog gaat, dan moet je weer wat pH- erbij doen.
Een tip voor daarna. Als je een ‘risico-bad’ hebt (meestal zijn dat baden zonder donkere afdekking), dan moet je regelmatig meten, altijd vrije chloor wat hoger houden, af een toe wat extra chloor erin, bad regelmatig gebruiken en/of stofzuigen, en bij naderend onweer een ook extra scheutje chloor erin. Eventueel anti-alg gebruiken, maar het is altijd fijner/beter om een bad met zo weinig mogelijk chemische brol helder en bacteriologisch zuiver te houden.
-
23 juli 2021 om 16:05 #27883ReneDeelnemer
Even een terugkoppeling na twee weken. Het water is na mijn vorige bericht snel en volledig opgeklaard en is nu kraakhelder. Ph waarde netjes op de 7.4 en ik volg strak Sylvester’s aanbevelingen om het goed te houden. Vlokkenmiddel was uiteindelijk niet nodig, en ook anti-alg niet. Nogmaals dank!
(Nu dit goed is kijk ik ook naar wat andere zaken om ook te verbeteren, ik zoek even op het forum of hier al iets over staat, anders post ik een nieuwe vraag.)
-
23 juli 2021 om 17:44 #27910SylvesterModerator
Goed dat het in orde is !
-
-
AuteurAntwoorden
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.