Polypropyleen zwembad veengrond

Tags: 

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Lizz LizzLizz Lizz
    Deelnemer

wij hebben een zwembad besteld inclusief alle materialen etc. Compleet uitbesteed incl installatie. Deze hebben ze geplaatst op een betonnen plaat, we hebben netjes 24 meter betonnen heipalen in de grond laten stampen.

Het zwembad is er op gehesen en de tuinman heeft de zijkanten uit moeten graven van de zwembadbouwer zodat er een houten frame omheen gebouwd moest worden, ook door de tuinman.

rijst gelijk mijn eerste vraag: klopt dit, moest de tuinman dit doen want die zei hier geen verstand van te hebben, wij evenmin, of is dit de taak van de zwembad bouwer dat dit correct verloopt?

onze tuin is altijd weiland geweest, veengrond en verzakt vreselijk. Hier hebben wij als huisbezitter rekening mee gehouden om de ondergrond van het zwembad stabiel en kaarsrecht te maken zoals bovenaan omschreven. Verder hebben wij er nul verstand van en hebben we verder het stabilisatie gedoe aan de zwembadbouwer uitbesteed.

we hebben een tuinman voor onze tuin geregeld en een zwembadbouwer voor het zwembad. Nu is er een vete ontstaan over het zwembad tussen de tuinman en de zwembadbouwer wie er verantwoordelijk is voor het volgende probleem:

Het zwembad is op 1 lange en op 1 korte zijde volledig uit zijn verband getrokken en naar buiten geslagen. Er zit dus aan 1 lange en 1 korte zijde een knik naar buiten en dit blijft erger worden.

De zwembadrand die bestaat uit marmeren stenen zitten inmiddels los en zijn op sommige plaatsen gescheurd. Rondom deze stenen liggen vlonders en die verzakken ook.

De installatie van het zwembad ligt aan de korte zijde waar ook de knik zit en nadat we de vlonders hebben weggehaald zie  we dat alles naar buiten wordt gedrukt.

De zwembadbouwer heeft het zwembad geplaatst, gezegd dat er een houten damwand moest komen en deze volgestort met beton.

de tuinman heeft gegraven, damwand gemaakt, verder uitgegraven, zelfde zand weer teruggestort. Zand er in gedaan.

Kortom: de zwembadbouwer wijst naar de tuinman en de tuinman naar de zwembadbouwer en wij  zitten met de gebakken peren oftewel een zwembad wat uitpuilt. En niemand pakt zijn verantwoordelijkheid.

We hebben een expert laten komen en die gaf het volgende tekstverslag waaruit wij nog weinig kunnen concluderen over waar  en bij wie wij dit op kunnen verhalen via enig verzekeringswerk ipv dat wij zelf  hiervoor op moet draaien:

--------- Naar aanleiding van mijn bezoek bij u op locatie hierbij verslag: Oorzaak van het naar buiten uitwijken van de zwembad wanden is veroorzaakt door een te slappe bodemgesteldheid in het gebied waar het project gebouwd is en mede in combinatie met geroerde grond tijdens aanleg.

Uit de vragen welke ik gesteld heb aan de partijen welke betrokken zijn geweest t.b.v. de aanleg van uw zwembad is gebleken dat er door partijen geen vooronderzoek is geweest naar de bodemgesteldheid en constructie berekeningen is gedaan.--------------

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      22 september 2023 om 11:16 #40745

Dat klinkt niet goed!

Als er geen onderzoek is gedaan naar de bodemgesteldheid… wie heeft dan de keuze gemaakt voor de heipalen en de specificaties daarvan?

Een serieuze zwembadbouwer gaat hiermee niet zomaar akkoord. Ik begrijp ook niet precies met houten damwand, beton, zand etc. Dit is toch van tevoren allemaal vastgelegd en wat door wie is gedaan?

Het lijkt me dat er 1 partij is die de regie heeft. Bij mijn projecten is dat altijd de eigenaar zelf, maar ik adviseer waar en tot waar ik kan. Over grondgesteldheid verwijs is altijd naar een professional, maar daar heb je nu niets aan.

Dit gaat helaas veel geld kosten en moet volledig opnieuw worden gedaan. Ik hoop dat je een gerenommeerde bouwer hebt gekozen die deze onkosten van dragen, want er zijn er al talloze op failliet gegaan.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Lizz Lizz
      22 september 2023 om 13:07 #40746

Het zwembad staat stabiel op 24 meter heipalen. Dat is het probleem niet. Het probleem is wie er daarna verantwoordelijk isvan wat er is gebeurt. De zwembad bouwer of de tuinman. Wij bestellen een zwembad met alles er op en er aan en we hebben een tuinman die de tuin maakt. Het zwembad is nu aan 2 kanten uitgeweken. Mijn vraag is wie is daar verantwoordelijk voor?! Ik de tuinman of de zwembadbouwer. Geen van de laatste 2 voelen zich verantwoordelijk.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        22 september 2023 om 13:39 #40747

Ik vermoed de zwembadbouwer, tenzij de tuinman de aanwijzingen niet goed heeft opgevolgd, maar dan was er tijdens de aanleg al een punt van discussie ontstaan.

Maar ik begrijp nog steeds niet precies wat er bedoeld wordt met damwand, zand, beton etc. Zit er rond het zwembad zelf nu beton of gestabiliseerd zand?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • Lizz Lizz
      22 september 2023 om 16:46 #40748

De zwembadbouwer zei dat er een wand om het zwembad gebouwd moest worden door de tuinman als versteviging en daar moest langzaam zand cement in gestort worden en tevens werd het zwembad gevuld met water. Dit vanwege de stabilisatie van de wanden van het zwembad. Kort daarna is de cement wand gaan scheuren. Wij denken omdat er tegen de cement wand veengrond terug is gestort en weinig stabilisatiezand en er is naar onze mening onvoldoende Zand getrild en gestort. Maar zeker weten doen we dit natuurlijk niet. Beide mannen zeggen niet verantwoordelijk te zijn voor elkaars werkzaamheden. Mijn mening is: beide zijn ergens aan begonnen zonder enig verstand van zaken en onderzoek en wij zijn de duper ervan lijkt het wel….

Reageer
    • zwembadforum.eu
      22 september 2023 om 18:33 #40749

Dus even voor de duidelijkheid;

De zwembadbouwer heeft voorgesteld om damwanden te plaatsen en de ruimte tussen de damwand en de zwembadwand is opgevuld met zand/cement? Samen met de stijging van de waterspiegel?

En is de wand van het zwembad naar binnen of naar buiten geklapt?

Sorry hoor, ik ben ervaren genoeg, maar je omschrijvingen maken het niet duidelijker voor me. Plaats anders een paar foto’s.

Reageer
    • Sylvester
      22 september 2023 om 19:47 #40750

Als ik ‘houten’ frame hoor om in de grond te plaatsen, vind ik het al raar. Hout in de grond steken is om problemen vragen, is het nu niet dan is het over jaren. Ik begrijp ook niet goed wat je probeert te zeggen.

Ik had het gewoon opgevuld met zeer straffe chapezand, volgens mij was dat meer dan voldoende. Maar ik kan me niet voorstellen dat de grond zo onstabiel is dat de wanden gaan wegzakken. Als je de plaats tussen de zwembadwand en de grond volledig opvult kan er volgens mij niets bewegen.

Of het moet zijn dat het moeras is, dan had je beter een betonnen bak gezet, of misschien zelfs niets.

Zelf weet ik niet heel zeker wat veengrond is, maar ik vermoed dat het een beetje op moeras lijkt maar dan met wat minder water. Dan vrees ik dat je een foute keuze hebt gemaakt met een PP bak.

Omschrijf eens PRECIES hoe het is gebouwd, en doe er inderdaad foto’s bij.

Reageer
Antwoord aan:

Polypropyleen zwembad veengrond

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren