Project intex 17.200 liter

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Beste bouwers,

Ik wil graag even jullie mening over een project dat ik binnenkort wil realiseren. Deze lente wil ik een intex XTR 549x249x132 (17.200 liter) zwembad plaatsen.

Ik zou deze opstelling willen bouwen:
    -Pentair Azur zandfilterset van 9m³, vast debiet (standaard meegeleverde intex zandfilterset 4m³, lijkt me krap)
    -AquaForte Vario+ ll frequentieregelaar
    -W'eau compact Pool redox en ph doseersysteem, (identiek aan de Blue Lagoon BL530)
    -W'eau mini inverter plus 6kW

Mijn vragen:
    Is de Pentair 9m³ zandfilterset een goede keuze? Er is overcapaciteit (debiet), dit kan gebruikt worden voor het stofzuigen. Het debiet wordt verlaagd d.m.v. een frequentieregelaar en zo zal de pomp stiller zijn en economischer draaien. Klopt mijn redenering?

Wat vinden jullie van de AquaForte Vario+ II? Voordien was dit gekend als iSaver. Het laat je kiezen uit 3 snelheden (modes) en dus niet exact het debiet gaan afstellen. Is dit een goede keuze of kies ik beter voor een variabele pomp zonder aparte frequentieregelaar.  De Aquaforte en Pentair zandfilterset kosten samen 880EUR.

Heeft er iemand ervaring met het W'eau compact Pool redox en ph doseersysteem (W530). Identiek als de Blue Lagoon BL530. Zelfde model, alsook de handleidingen zijn haast identiek. Kostprijs is 899EUR. Het lijkt me een goede deal voor een compact systeem. Is het best om voor dit onderdeel naar gekendere/duurdere merken te gaan gezien het hier om precisie elektronica gaat?

De W'eau warmtepomp heb ik van mijn vorige intex zwembad. Zal deze voldoende zijn voor dit project?

Ik wil graag alles verbinden met PVC 50mm. Echter heb ik hier geen ervaring mee. Ik ben leergierig en wel wat handig. Is de kans tot slagen hierdoor realistisch? Is 50mm wel de moeite gezien de aansluiting op 38mm werkt bij Intex?

Alvast bedankt voor de feedback.

Henri

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      20 maart 2025 om 12:34 #43145

Tenzij je een lange afstand moet overbruggen, zou ik geen pvc 50 gebruiken. De intex slangen (met wartel) van 38mm heb je in verschillende lengtes tot 4-5 meter ongeveer. Om zo’n slang op je pomp en filter aan te sluiten zal je wel een koppelstuk moeten verlijmen aan de kant van de pomp en filter. Aan de andere kant heeft het koppelstuk 2” buitendraad nodig om de intex slang op te schroeven.

De frequentieregelaar lijkt me een heel goed idee. De warmtepomp is wellicht net iets te klein of op het randje. Investeer ook in een goede afdekking die geen licht doorlaat.

Reageer
    • Henri Vanryckeghem
      21 maart 2025 om 11:57 #43154

Ok bedankt voor de info. Ik zal een noppenfolie (blauw/zwart) gebruiken met oprol systeem van intex.

Voor de Pentair bestaat er ook een 12m³ versie. Kies ik dan in combi met de frequentieregelaar beter deze? Of toch bij 9m³ blijven?

Reageer
      • DDA
        23 maart 2025 om 09:59 #43163

De reële flow is natuurlijk altijd iets anders dan wat er op de verpakking staat. Voor 38mm leidingen denk ik dat 9m³ de limiet is. Voor een bad van 17000 liter is dat al 2x overgedimensioneerd, dus dat zal wel goed zitten. Bedenk me net dat er Intex in/uit laten zijn voor een hoger debiet. Die heb je misschien wel nodig mocht er standaard de lichtere variant bij zitten.

Reageer
Antwoord aan:

Project intex 17.200 liter

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren