Setup voor Intex 549 x 274 x 132

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Erwin KleinErwin Klein
    Deelnemer

Beste allen, begin april ga ik starten met inbouw van een intex bad, ca 17.200 liter.

Van iemand die zich zeer goed ingelezen heeft met een intex bad 26.000 liter kreeg ik volgende setup ;

Hoofdcircuit 63mm met flowvis debietmeter.
    Zoutelectrolyse en warmtepomp op 50mm. WP W'eau 13.5 kw , zout electrolyuse Intex 56.000 lieter versie
    Pomp eco vs variabele pomp  / capaciteit 23 kubiek
    Zandfilter pentair clearpro II 14m3
    Filtermedium 110kg vitrosphere nano glasparels

Volgens de standaard is dit behoorlijk over de top. Nu vind ik prijs niet zo belangrijk en onderbouwing voor deze setup is;

WP : Een 13.5 kw zal eenmaal op temperatuur lager draaien dan een 10.5kw = minder toeren = minder geluid

Zoutwatersysteem : Bij een grotere zal cel minder snel aanladen dan de kleinere versie

Wat betreft de pompen..deze zouden bijna nooit hoger staan dan 605 en meestal 40% met een verbruikm van 185 watt en een flow van 9 kubiek. Op een bad van 26kub. Het water gaat trager door zandfilterpomp = betere filtratie.

Mij lijkt het een prima setup of denken jullie dat dit echt nadelen heeft versus een lichtere versie?

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      23 maart 2022 om 20:36 #35932

Dat is echt wel flinke overkill voor een bad van 17m3 en ook voor een bad van 26m3.

– Alles in 50mm uitvoeren (makkelijker, goedkoper en meer dan genoeg debiet).
      – Kleinere pomp liefst (niet zo veel keuze als het een variabele moet zijn). Die 9m3/u is geen trage filtratie bij een bad van 17m3. Op vol vermogen filter je het bad bijna 2x per uur. Dat lijkt meer op een jacuzzi 😁
      – Warmtepomp van 6-8kw zal al meer dan genoeg zijn
      – Filter grootte ifv de pomp en het debiet kiezen.
      – Ik zou voor AFM filterglas gaan ipv parels

Je installatie zal altijd op heel laag debiet moeten draaien en nooit op half of vol vermogen kunnen draaien. De in en uitlaat van 32 of 38mm zijn de bottlenecks. Daar zijn allerlei hacks voor, maar dat is klussen en puzzelen.

Reageer
    • Sylvester
      23 maart 2022 om 21:13 #35939

Ik heb ooit een 50mm buis in zo’n Intex bad ingebracht. Je moet eens meten wat de binnendiameter van de twee koppelingen in de zijwand is. Grote kans dat dat 50 mm is.

Voor de rest is het inderdaad echt erover. Die pomp van 23m3 heeft geen zin. Koop dan een goeie van 12 m3 en zet er een freq. regelaar op.

Reageer
      • Erwin Klein
        24 maart 2022 om 09:35 #35945

Bedankt voor je response, lees idd goede verhalen over het filterglas. Zal me daar in verdiepen.

Reageer
Antwoord aan:

Setup voor Intex 549 x 274 x 132

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie: