Technisch advies nodig bij aanleg overloop zwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ton JolieTon Jolie
    Deelnemer

Ik ben bezig om mijn bouwkundig zwembad van 30 jaar geleden te renoveren naar een overloop zwembad. Het zwembad is 8.75m bij 5m, waarvan ik nu van links naar rechts gezien van de eerste 2m een strandplatform heb gemaakt met een diepte van 25cm de volgende 2 m loopt schuin af van 1.20m naar 1.55m en dan heb ik een vlak stuk van 4.75m. Nu heb ik rondom de bak een sleuf van 45 cm van 45 cm gegraven voor de overstort goot. Het zwembad heeft een inhoud van een kleine 54m3, nu is mijn vraag welke afmetingen moet de goot zijn ? En waar kan ik zulke grote goten kopen ? Ik heb tevens al een buffervat van 4m3 gemetseld in de technische ruimte ernaast waar de goot op aangesloten kan worden. (deze ruimte zit in de grond naast het zwembad) En ik heb nog een vraag nu wil met 4 of 6 grond inspuiters gaan werken, hoe kan ik deze het beste verdelen voor een gelijkmatige overloop, moet er ook inspuiters in het strand zitten om stilstaand water te voorkomen of als ik er in het schuine stuk 2 installeer en deze enigszins schuin naar het strand richt is dat voldoende ?

Dus eigenlijk heb ik meer de vraag heeft iemand een leidingschema voor een overloopzwembad met de juiste maatvoering en specificaties of een nummer van een zwembad ingenieur die me hier mee kan helpen.

• Auteur
    Antwoorden
    • Leo Jorissen
      24 maart 2026 om 21:58 #44656

Hallo Ton,

Voor een gelijkmatige overloop maakt het niet uit hoeveel inspuiters je gaat aanbrengen het water wat je erin pompt zal gelijkmatig overlopen. Ik zou voor 2×3 inspuiters gaan op 40cm van de bodem diepe gedeelte en een pomp met voldoende debiet. Wat grootbreedte betreft een brede goot kiezen om bij golfslag het water te kunnen bergen. Goten in diverse soorten en maten hebben ze bij ACO. Heb zelf een lijngoot wat zeer mooi is (spiegeleffect) maar bij golfslag loopt het water over de goot heen. Rustig zwemmen gaat prima maar met meerdere personen in het bad zet ik de overloopfunctie uit zodat het waterpeil onder de boordsteen zakt en het water in het bad blijft.
      Ook even nadenken hoe het water terug te laten stromen naar het buffer als je de overloop uitzet.

succes met je opwaardering van je bad

Reageer
    • zwembadforum.eu
      28 maart 2026 om 06:49 #44657

Deze vragen zijn complexer dan je denkt. Als je nog een monteur zoekt, stuur me dan even een mail op mail@bouwzelfjezwembad.nl en ik geef je de naam + nummer.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Technisch advies nodig bij aanleg overloop zwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren