Hoe dik is de betonvloer van een hdpe zwembad?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

In voorbereiding op het te plaatsen bad zijn we begonnen met het gat te graven. Dat ging goed tot ongeveer 155cm diep , daarna stuitten we op grondwater. Door de lange natte periode is het grondwater gestegen.

We moeten tot een diepte van: bad(150)+vloerplaat (20) +randsteen(3) = 173cm .

De levering van het bad staat gepland voor week 26. Nog 4 weken tijd dus om de vloerplaat te leggen.

Heeft iemand een goed idee om het grondwater te verlagen in zo'n korte tijd?

Bronbemaling? Kost wat, maar als het moet dan moet het. Maar is daar tijd genoeg voor?

Er kwam nog iemand met het idee om beetje bij beetje af te graven en er direct stelcon platen in te leggen als fundering Deze zijn 14 cm dik , maar wel bestand tegen aslast van 15 ton.

Hoe dik moet een funderingsplaat minimaal zijn voor een hdpe bad van 6x3,5x1,5? Kan dat bijvoorbeeld ook met 15 cm dikte?

Het gat is inmiddels gedeeltelijk weer dichtgegooid omdat de wanden begonnen in te zakken en het bad tussen 2 tuinschuren geplaatst moet worden

Wie heeft de gouden tip?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      30 mei 2021 om 15:11 #19692

Die platen is niet zo’n goed idee denk ik. Als je met water zit moet je een behoorlijke betonnen fundering uit 1 geheel maken. Als je het goed wil doen moet je een droogzuiging plaatsen. Volgens mij kom je dan net niet toe met de planning.

Het is ook aan te raden om XPS platen onder het bad te plaatsen, zeker als je beton voorziet. De leverancier zal dit wel vermeld hebben?

Reageer
    • stephan zwijnenberg
      30 mei 2021 om 19:02 #19701

Ga morgen eens een rondje bellen voor een bronbemaling , die platen onder het bad heeft de leverancier niets over verteld . Heb hem wel gevraagd over isolatie rondom het bad. Dat had volgens hem geen zin, hdpe was van zichzelf al heel goed isolerend

Reageer
    • Sylvester
      30 mei 2021 om 19:51 #19715

Die platen eronder dienen eigenlijk niet voor isolatie, maar wel voor opvangen van oneffenheden. Isolatie aan de zijkanten heeft eigenlijk ook niet zoveel zin bij die baden. Er zijn er die beweren van wel.

Reageer
    • stephan zwijnenberg
      30 mei 2021 om 19:55 #19724

ik snap het , zal hem er eens naar vragen

Reageer
    • Alexander Furman
      31 mei 2021 om 14:05 #19808

Stephan, hoe snel kwam het grondwater omhoog ? Liep het gat snel vol ? Is de onderlaag zanderig of zit je in de klei ? Ik heb ook een ontgraving achter de rug van 1,70m diep. Het grondwater kwam via de klei langzaam naar binnen gestroomd. Ik heb rondom het ontgraven gat een extra sleuf (15cm breed en 15 cm diep) gegraven met daarin een drainageslang (60mm). De sleuf daarna aangevuld met drainagezand. De draingeslang kwam uiteindelijk uit in een pompputje. Op die manier heb ik het redelijk droog kunnen houden om de betonvloer te kunnen storten.

Bronbemaling is duur. Je bent zo 5k verder. In sommige gemeentes moet je zelfs een onttrekkingsvergunning en een lozingsvergunning hebben voor een bronbemaling. Qua doorlooptijd (vergunningsaanvraag) redt je dat niet meer.

Alexander

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      31 mei 2021 om 17:45 #19817

Stelcon platen als funderingsplaat zal een pak duurder uitkomen. Wanneer je de beton laten gieten moet je enkel een uurtje betalen voor de betonpomp. Bij stelconplaten heb een hele dag een kraan nodig.

Bronbemaling is zo duur toch niet , valt best wel mee hoor .

Reageer
    • stephan zwijnenberg
      3 juni 2021 om 12:34 #20551

Het grondwater stroomde het gat echt snel in, daar was niet een sleuf tegen te graven. Ondertussen besloten dat er bronbemaling geplaatst gaat worden . Volgens de bronbemalingsman duurt het 3 dagen voordat we kunnen graven . Al met al zal de bemaling er ongeveer 2 weken staan . Dit gebeurt met een elektrische pomp ( ik heb 380v thuis) dus de overlast voor de buurt zal meevallen. Kosten tussen de 2250 en 2500 euro. Flinke tegenvaller dus maar het is niet anders. De planning met een normale betonvloer komt in iedergeval niet in gevaar en kan het bad in week 26 geplaatst worden. Aangezien alles rondom het bad dan AL klaar is (techniekruimte e.d) verwacht ik in week 27 te kunnen zwemmen……. wordt vervolgd

Reageer
Antwoord aan:

Hoe dik is de betonvloer van een hdpe zwembad?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren