Warmtepomp bypass – stand kogelkranen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Jeanine SentseJeanine Sentse
    Deelnemer

Hallo ik heb een opzetzwembad steel pro 305cm met pomp, zandfilter en warmtepomp met bypass. Mijn vraag is, waarom moet de IN kraan geheel open en waarom de OUT kraan (naar zwembad) een stukje dicht? Ik dacht juist dat de IN een stukje dicht moest en de OUT kraan altijd open? De bypass kraan die direct van filter naar zwembad gaat staat half open. Maar begrijp niet waarom de OUT kraan niet helemaal open moet....? Iemand een beetje uitleg misschien?

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      1 juni 2026 om 12:42 #44848

Waar heb je dit gelezen?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Leo Jorissen
      1 juni 2026 om 17:24 #44851

IN- kraan kan geheel open blijven, de OUT-kraan werkt in combinatie met de bypass. In de WP zit een drukschakelaar welke een bepaalde druk  nodig heeft om WP in te schakelen. Dit kun je dus behalen door de OUT- kraan zover dicht te draaien dat deze inschakeld. De bypass kraan zover dichtdraaien dat er genoeg flow door de warmtepomp gaat. In mijn geval druk 0,14 bar minimum en flow 3-5 m3/ uur. Maar als je de bypass dichtdraait daalt de druk dus  dit is een samenspel. Als je ook nog een frequentie gestuurde pomp hebt dan kun je bijna niet zonder een flowmeter en drukmeter om dit in te regelen.image

Reageer
    • Leo Jorissen
      1 juni 2026 om 17:27 #44852

Ik bedoel als je de bypass dichtdraait stijgt de druk in de WP en kan de out- kraan weer iets open.

Reageer
    • Sylvester
      1 juni 2026 om 17:42 #44853

Ik denk/vermoed dat ze bedoelen hoe je moet ‘beginnen’ om op te starten en in te stellen. Daarna kan je inregelen en verder afblijven. Zou het niet zoiets zijn?

Reageer
    • Leo Jorissen
      1 juni 2026 om 21:35 #44855

Een beetje achtergrondinformatie wat ze ook vraagt moet helpen om een en ander te begrijpen hoe de kranen in te regelen.

Reageer
Antwoord aan:

Warmtepomp bypass – stand kogelkranen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren