Warmtepomp icm EPDM: hoe parallel aansluiten?
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 maanden geleden door
F 16.
-
AanmakerOnderwerp
-
Rick vdBDeelnemerHoi! Ik heb mijn zwembadverwarming nu ingeregeld met een warmtepomp (inc. bypass), maar wil er voor komend seizoen EPDM-verwarming (via matten op m'n overkapping) bij zetten. Inmiddels heb ik hier gelezen dat ik die dan parallel op elkaar aan moet sluiten. Maar hoe ziet dat er in praktische zin uit? Is er een schema van inclusief materialisatie? Hartelijk dank en vriendelijke groet, Rick
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
Anoniem19 november 2021 om 21:11 #33249Beste Rick,
Bij ons is het in serie geschakeld aangelegd en dat werkt erg goed. Als de matten het water voorverwarmen werkt de warmtepomp zuiniger. Enige aanpassing kan tijdens de zomer nodig zijn; je stelt de warmtepomp hoger in om de systemen samen te laten werken en zo nog sneller op te warmen. Ik kan het makkelijk aanpassen via de app van de warmtepomp.
Groet,
Chris
-
20 november 2021 om 15:03 #33273Ik lees het nu pas…
Misverstand dat een wp zuiniger werkt als er warmer water wordt aangevoerd. Het is juist andersom. Theoretisch warmt koud(er) water met een gelijke afgifte van energie meer op dan relatief warmer water.
Altijd de wp dus voor de zonnecollectoren plaatsen.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.
-
20 november 2021 om 15:50 #33283Ik reageer ook op de anonieme schrijver en niet op jou. Ik probeer enkel het iets meer uit te leggen.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.
-
-
Serie of parallel maakt weinig uit. In het geheel wekt de ‘energieverplaatsing’ bijna hetzelfde.
Voor zover ik het kan inschatten (onder voorbehoud) werkt de warmtepomp eigenlijk niet zuiniger, integendeel. Volgens mij werkt ze in serie zelfs iets minder zuinig omdat er iets warmer water wordt aangeboden aan de ingang. Maar dit is verwaarloosbaar ten opzichte van de warmte die beide systemen toevoegen aan het water.
Het grootste voordeel van gecombineerd warmen is de snellere totale opwarming én een gedeelte van de verwarming wordt voor rekening van de EPDM matten genomen, wat maakt dat er in de periode van opwarming doorgaans de helft aan elektriciteit wordt gespaard.
Het is dus niet zo dat de warmtepomp zuiniger werkt maar ze moet maar de helft van het zwembad opwarmen.
Verder zal je merken dat je in volle zomer eigenlijk meestal toekomt met de matten en geen warmtepomp nodig hebt. Alles heeft natuurlijk te maken met de eisen en de periode van gebruik.
-
Wij gebruiken een warmtepomp om het zwembad te verwarmen naar een watertemperatuur van 27°C. Werkt prima enz maar kost wel een flinke slok aan elektriciteit. Dus zou een bijverwarming met EPDM matten welkom zijn.
Nu hebben we maar 1 optie waar ze te leggen. Dat is op het dak van het tuinhuis. De technische installatie van het zwembad staat in het tuinhuis. Het tuinhuis heeft een plat dak met een oppervlakte van 10,5m² maar bevindt zich nagenoeg de hele dag in de schaduw van onze notelaar en eik. Volle zon komt er niet op dat dak.
Ik twijfel er aan of het in ons geval zin heeft om matten te plaatsen. Nog ter informatie: het zwembad heeft een oppervlakte van 32m² met een diepte van iets van 1,5m. Of heeft het toch zin?
-
4 februari 2025 om 18:59 #43019Kan er iemand een schema doorgeven om mijn bestaande bypass met zonnecollectoren uit te breiden met een bypass voor een warmtepomp? M.a.w. hoe moet ik de 2de bypass in mijn huidige circuit plaatsen?
-
In geval dat je over een goed gedimensioneerde warmtepomp (gecontroleerde opwarming) en solar rolluik ((eerder) ongecontroleerde verwarming) beschikt zou ik niet meer investeren in nog eens een EPDM- verwarming. ( en-en-en…). Zelf zou ik dan eerder in extra zonnepanelen investeren die helpen om de energiekosten van de warmtepomp te reduceren … Dergelijke keuze is wel situatie-afhankelijk uiteraard…
-
-
AuteurAntwoorden