Warmtesystemen nieuw zwembad aansluiten

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Gerja KokGerja Kok
    Deelnemer

Goedendag,

Dit voorjaar gaan wij een zwembad ingraven. We graven tot op vaste grond (ong 130 cm), en bouwen dan ons zwembad op. Het zwembad zal dan ongeveer 20 a 30 cm boven de grond uitkomen. Ons bad is van hout ( wij zijn ons bewust van de mogelijkheid van houtrot), en kan qua constructie die 30 cm bovengronds dus prima aan. Ter verwarming hebben we een zwembadkachel op hout, en, een Roos zonnesysteem wat op het dak van de veranda komt te liggen. (Uiteraard word het bad geïsoleerd, en komt er goede afdekking op, ter voorkoming van warmteverlies.) De pomp die bij het zwembad hoort is een zelfaanzuigende pomp met voldoende vermogen om het bad schoon te houden.

mijn vragen:

1. Het water moet ong. 3 meter omhoog gepompt worden, stel dat mijn pomp dit niet kan, kan ik hier dan een extra pomp tussen zetten, bijvoorbeeld een cvpompje? Of geldt de natuurkundige theorie dat aangezien het water ook weer naar beneden gaat, je qua hoogte eigenlijk op 0 uitkomt?

2. Wat als ik 2 losstaande systemen maak; 1 voor zwembadpomp en zoutwatersysteem, en 1 voor circulatie door het Roos systeem, en door de houtkachel? Mijn redenatie hierachter is dat ik dan zeker weet dat mijn zwembadpomp en zoutwatersysteem voldoende flow hebben om hun werk goed te doen en gewoon op een tijdschakelaar kunnen, en dat de ‘grote’ zwembadpomp niet hoeft te draaien als wij ‘s avonds bij de houtkachel zitten. Ook ben ik bang voor capaciteitsverlies van de pomp door de meerdere bypasses die in het leidingwerk komen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      14 januari 2023 om 16:46 #38754

Verlies door meerdere bypassen? Wat bedoel je?

Ik denk dat het totaalplaatje moeilijk wordt. Zeg eens eerst waarom je het water 3 meter omhoog moet pompen?

Dan nog iets over de isolatie. Ik denk dat isolatie aan de zijkanten absoluut niet nodig is, zeker niet met een houten bad. Heeft geen zin. Steek je geld liever in een goede afdekking, bv. een rolluik.

Reageer
    • Gerja Kok
      Gerja Kok
      14 januari 2023 om 16:53 #38755

Het water moet door het roos systeem, dat ligt op het dak van onze veranda. Dat is zeker drie meter. Zijwanden worden niet geïsoleerd, en, zoals gezegd, er komt goede isolerende afdekking op.
      Hoe meer bochten, hoe meer weerstand voor de pomp, hoe minder liters er effectief rondgepompt worden.

Reageer
      • Sylvester
        14 januari 2023 om 17:06 #38756

Wat bedoel je dan met ‘het bad wordt geïsoleerd? Ik versta daaronder dat het aan de zijwanden gebeurt, want bovenkant kan je niet isoleren en bodem heeft nog minder zin.

Dat van die afdekking heb ik gelezen, dat is op zich al goed. Maar sommigen denken dat een bubbelzeil een goede afdekking is. Een ‘rolluik’ is veel beter. Heb je dat al voorzien, dan ben je prima bezig.

Wat die 3 meter betreft, dat kan mijn interpretatie zijn. Vlak na uw uitleg van een ‘zelfaanzuigende pomp’ komt uw uitleg dat het water 3 meter omhoog moet, dus ik dacht dat het om 3 meter ‘aanzuiging’ ging, dus onderdruk. Het gaat hier dus om 3 meter ‘persing’ omhoog, dus overdruk. Op zich komt dat goed als je alle goed maakt met een goede diameter en een fatsoenlijke pomp. Een bocht is geen bypass hè. Inderdaad, elke buis, elke kraan, elke bocht is een zeker verlies.

Voorzie voldoende buisdiameter overal. Ik zou het doen met één pomp, frequentiegestuurd, zodat je ze langzaam en snel kan laten draaien. Als je het goed aanpakt kan je bijvoorbeeld een pomp van 1,5 kw met een debiet van max 24m3 per uur fantastisch laten filteren op laag toerental met een verbruik van 200 tot 400 watt. Waarom zijn mensen altijd aan het zoeken naar ingewikkelde systemen met meerdere pompen?

Let op, uw zogenaamde roosverwarming moet voldoende debiet aankunnen. Ik ken die dingen, men zet dat in serie en dan blijft er geen debiet over. Je moet zoveel mogelijk parallel zetten. Dan is dat geen enkel probleem.

Reageer
        • Gerja Kok
          Gerja Kok
          14 januari 2023 om 17:43 #38757

Dat klinkt idd beter dan mijn ideeën. De pomp die ik heb is een Jardino IR 12m sp1. Ik ben al een poos aan het googlen geweest, maar blijkbaar is mijn pomp zo oud dat er geen specificaties te vinden zijn. 🙈, heeft u een tip hoe ik er achter kan komen of deze pomp in potentie sterk genoeg is? Zijn H. Max is 13,5 meter, dat zou voldoende moeten zijn, of ben ik nu te goed van vertrouwen? F9F4B816-DD8D-467C-BC81-35283EE28672

Reageer
        • Gerja Kok
          Gerja Kok
          14 januari 2023 om 17:43 #38758

Dat klinkt idd beter dan mijn ideeën. De pomp die ik heb is een Jardino IR 12m sp1. Ik ben al een poos aan het googlen geweest, maar blijkbaar is mijn pomp zo oud dat er geen specificaties te vinden zijn. 🙈, heeft u een tip hoe ik er achter kan komen of deze pomp in potentie sterk genoeg is? Zijn H. Max is 13,5 meter, dat zou voldoende moeten zijn, of ben ik nu te goed van vertrouwen? F9F4B816-DD8D-467C-BC81-35283EE28672

Reageer
        • Sylvester
          14 januari 2023 om 18:59 #38759

Ik durf niet te zeggen dat dit voldoende is. Het zou kunnen als er voldoende diameter is en als de buizen niet te lang zijn. Maak het zodanig dat je de pomp er makkelijk tussenuit kunt halen en een ander kunt installeren.

Hoe groot is uw zwembad? Hoeveel is de inhoud?

Reageer
        • Gerja Kok
          Gerja Kok
          14 januari 2023 om 19:04 #38760

Het zwembad is 24m3 ongeveer. Niet heel groot dus. Dat laatste is misschien idd het beste, kijken of het lukt, lukt het niet, dan een andere pomp kopen. Goed moment om dan meteen een energie zuinige te kopen.

Reageer
        • Sylvester
          14 januari 2023 om 19:06 #38761

Vroeger had ik een gelijkaardig zwembad met een gelijkaardige pomp, met verwarming op het tuinhuisje, bijna 3 meter hoog. Dus in principe zou het moeten kunnen als je voldoende diameter voorziet, flauwe bochten, niet teveel bochten enz.. Zeker de ganse installatie opbouwen met buis van 50mm. Niet dunner.

Reageer
    • DDA
      24 januari 2023 om 21:41 #38777

Frequentiegestuurde pomp lijkt me ook een aanrader hier en leidingen van 50mm diameter. Daar pomp je ruim 9m3/u door zonder cavitatie problemen in de pomp wat zeker voldoende is voor een zwembad van 24m3.

Wanneer je je zorgen maakt over de flow, werk dan met ruimere PVC bochten ipv kniestukken van 90 graden (2 x 45 graden kan ook) en met Y aftakkingen ipv T stukken.

Reageer
Antwoord aan:

Warmtesystemen nieuw zwembad aansluiten

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren