Water toont geen verbetering

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ye JaYe Ja
    Deelnemer

Beste

We zijn nu een 3 tal weken bezig op ons zwembadwater goed te krijgen, maar het blijft groen zien.

Ik las gisteren verschillende gesprekken op dit forum. Dit heeft al veel verhelderd, waarvoor dank.

We zijn gisteren helemaal vanaf nul begonnen nadat het een paar dagen goed geregend heeft. We hebben alles getest met onze photometer 2.0 en ervoor gezorgd dat TA en Ph juist stonden om Chloor toe te voegen.

- TA was 98

- Ph: 7.4

- Chloor: 0

Omdat de CYA hoog stond (83 ppm) hebben we Cal Hypo (niet gestabiliseerd chloor) gekocht op aanraden van de zwembadwinkel. Zij zeiden dat het nog niet nodig was om water te verversen omdat het een ‘randgeval’ is.

Gisterenavond hebben we gebackwasht en geschrobd, nadien 1kg chloor toegediend aan ons zwembad van 31m3. Nu 11u later is er nog geen verschil merkbaar.

Heb opnieuw geschrobd en getest. Dit zijn de waarden:

- ph 8.10

- Chloor 6.00

Dan Ph- toegevoegd.

Nu een dag later:

Water ziet er nog steeds hetzelfde uit.

alkaliniteit 86

Chloor 6

Ph 7,52

Wat nu? Kan iemand ons helpen?

Alvast bedankt!

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      17 juni 2026 om 11:34 #44889

Cyaanzuur – CYA probleem. Dat is veel te hoog. Je hebt minstens 8 ppm vrij chloor nodig om enig effect te hebben met zoveel cyaanzuur maar 3ppm vrij chloor is de veilige bovengrens. Vermoedelijk veel granulaat gebruikt voor chloorschock / onderhoud? Vaak de oorzaak.

Enige oplossing is water verdunnen. Om met 3ppm vrij chloor te kunnen werken moet je 2/3 van het water verversen. Is het een opzet zwembad? Dan zou ik meer verversen en max 1/4 van het water behouden. Of alles verversen. Cal Hypo gaat je PH sterk de hoogte in duwen. Ok voor een chloorshock, maar niet voor onderhoud.

Voor opzetbad best de klassieke chloortabletten gebruiken – die hebben beetje cyaanzuur maar houden ook je ph mee op peil. Zoutcel ook goed en makkelijker bij te houden.Gebruik voor chloorshock vloeibare natriumhypochloriet.

Reageer
    • Ye Ja
      17 juni 2026 om 12:42 #44890

Beste

Dat dachten we eerst ook, maar dit zijn de waarden nu:

TA 88, ph 7.76, CL 6.00, CYA 68

We hebben na het backwashen wel een beetje water toegevoegd.
      De zwembadwinkel zegt dat de ph echt 7.2 moet zijn…

Het is een ingebouwd zwembad van 31m3.

<p style=”text-align: left;”></p>

Reageer
    • Sylvester
      17 juni 2026 om 13:04 #44892

Ja, pH is best rond de 7,2. 7,1 of 7,3 of 7,4 is ook nog goed, maar 7,8 is al te hoog.

Cyaan 68 is ook nog veel te hoog. Wil je dat correct hebben, dan moet er de helft van het water uit. Terug bijvullen. Dan eerst Alkaliniteit controleren, daarna cyaan eens meten. Als dat allemaal goed is, pH controleren en eventueel corrigeren. Daarna het groen proberen aan te pakken. Of nog beter, alles eruit, nieuw water erin, maar dat is mijn mening.

Reageer
    • Ye Ja
      17 juni 2026 om 23:15 #44893

Bedankt voor jullie antwoord.

Ondertussen zijn de waarden verbeterd:

Ph = 7.28,

CL = 3,56 (DPD1), 3.92 (DPD3)

Eerst nog proberen zonder het water te vervangen? Door een chloorshock of floc-middel? Wat denken jullie?

Reageer
    • Dolf Swart
      17 juni 2026 om 23:33 #44894

De cyanuurzuur is wel een beetje hoog. Als je de bodem nog moet stofzuigen dan kan je dat naar de riool dumpen. Dan ben je ook wat water kwijt. Onder de 50 ppm cyanuurzuur is aanvaardbaar.

Als je er chloor in doet, gaat je pH omhoog. Je kunt er bijvoorbeeld 15 liter vloeibaar chloor in doen (van 13%). Als je chloor niveau dan boven de 20 ppm komt, krijg je alles aardig dood. Na 2 dagen moet het groen dan aardig weg zijn. Als je torren en grotere insecten ziet zwemmen, kun je het chloor op 30 ppm zetten (gewoon veel vloeibaar chloor erin). Die zijn dan na een paar dagen wel dood.

Je moet de ph tijdens deze handelingen wel richting 7.3 houden.

Reageer
    • DDA
      18 juni 2026 om 22:06 #44899

IMG_0673

Reageer
    • Dolf Swart
      19 juni 2026 om 08:23 #44901

@DDA Een mooie tabel als je bassin mooi helder ziet.
      Als het groen ziet en er zitten allerlei insecten in, krijg je het bassin daar niet helder mee.
      Het idee achter een hoge chloor waarde: alles zo snel als mogelijk dood maken. Er mag niets meer in bijgroeien.

Reageer
    • Sylvester
      19 juni 2026 om 10:34 #44904

Ik denk dat DDA vooral doelt op het verhaal dat de TS nog even wil proberen zonder water te lozen, maar je zit met te hoge cyaanwaarde. Die tabel is al het strikte minimum bij die cyaanwaarde. Als je dan nog eens een effectieve chloorshock moet doen, moet er nog een klets bij. Ja met 20 ppm krijg je alles dood, maar naar mijn mening is dat toch érg straf. Ik heb nog nooit (amper) een chloorshock gedaan.

Reageer
    • Piet Neerland
      21 juni 2026 om 10:47 #44914

<p style=”text-align: center;”>Beter paar keer half legen en streven naar de waarde</p>
      Ik heb hem zo buitenbad

Ph 7.3

Cloor 1.8. ( Is wat te hoog 1.5 zal beter zijn

Cy. = 1

TA. 110

Dan heb je bijna geen cloor nodig voor ontsmetting

Wel in avond dekzijl er overheen heb je geleerd van Silvester en dat werkt prima geen vlokken gebruiken of ander dan zooi

Reageer
    • Ye Ja
      21 juni 2026 om 12:16 #44926

Bedankt voor jullie adviezen.
      We zijn momenteel het water aan het aflaten door handmatig te stofzuigen via waste, omdat we merken dat het zwembadwater niet verbetert.

Om nadien een goede herstart te maken, wat raden jullie aan?

Hoeveel water laten we best nog over? Maken we eerst de bodem nog zo goed mogelijk proper met de robot (zwembadstofzuiger)?
      Vervolgens bijvullen tot boven het midden van de skimmer.
      Welke producten voegen we best meteen toe na het bijvullen? Uiteraard testen we eerst het water met onze photometer zodat we de juiste waarden hebben.
      Daarnaast: zijn er bepaalde producten of hulpmiddelen die we zeker in huis zouden moeten hebben om dit in de toekomst te vermijden? We willen graag voorkomen dat we dezelfde fouten opnieuw maken.

Onze producten:
      – Ph plus en ph min
      – ALKA UP
      – vlokkingsmiddel FLOC granulaat
      – Eur-o-chok (snelwerkend chloor)
      – Cal hypo (chloorgranulaat calcium hypochloriet)
      – Eur-o-choc granulaat
      – Algistop

Alvast bedankt voor het advies!

Reageer
    • Ye Ja
      21 juni 2026 om 15:13 #44928

zwembad (2)

producten (2)

Reageer
    • Sylvester
      21 juni 2026 om 15:56 #44933

Sorry, maar deze kan ik niet laten liggen: jij durft die potten allemaal samen naast en op elkaar te zetten. Menig wereldleider zou jaloers zijn: een chemische bom.

Mooi zwembadje, zonde om dat groen te laten worden of blijven. Bij onderstaande ga ik ervan uit dat je een goede filter installatie hebt.

Laat dat zwembad volledig leeg, controleer of dat technisch kan. Goed zuiver maken en terug vullen met kraanwater/drinkwater. Ik ga ervan uit dat jullie drinkwater in orde is. Meestal heb je dan verder NIETS nodig, Eventueel een beetje Alkaliniteit, maar zelfs dat zou ik riskeren als het niet te ver boven het maximum is. Je corrigeert eventueel de pH. Je doet een heel lichte chloorshock met natrium hypochloriet, eigenlijk om op te starten. En dan maar filteren, ganse dag.

Zorg voor een goede desinfectie systeem: automatisch doseersysteem voor natrium hypochloriet of een zoutsysteem. (ik laat even de meer complexe systemen weg)

En belangrijk: afdekken met een niet lichtdoorlatend zeil.

Wil je niet afdekken en/of wil je geen automatisch systeem dewelke ik zei. Dat kan ook maar dan moet je gaan knoeien met stabilisator en chloorblokken. Niet mijn favorieten maar het kan ook. Dan moet je heel goed cyaanzuur in de gaten houden, zeker niet boven de 30 en liefst niet boven de 15. Nooit ‘chloorshock/granulaat gebruiken’. Dat is eenmalig goed om te ‘starten in dit geval als je van plan bent om te werken met chloorblokken, dan heb je direct wat chloor en voldoende cyaanzuur in je bad.

Let op: chloorblokken liever niet in de skimmer. Is de buis tussen filter installatie en skimmer volledig uit drukvaste dikwandige harde PVC buis, dan kan dat eventueel wel. Skimmer en mandje ziet wel af, maar de leidingen overleven het wel.

Verder is in principe een chloorshock nooit nodig als je goed onderhoud pleegt. Als je teveel gebonden chloor hebt, moet dat wel maar dat is een ander verhaal en moet je proberen te vermijden door geen groen water te krijgen en geen vuil in het water, voeten spoelen, eventueel even koude douche vooraleer erin te gaan, regelmatig vers water (of regen) erbij.

Voor de rest niets nodig, geen anti-alg of vlokmiddel en zo.

Reageer
    • Ye Ja
      21 juni 2026 om 16:27 #44936

We gaan het water niet volledig weglaten… dat durven we niet en willen geen risico’s nemen. Is de helft voldoende? Of 2/3de?

Helaas geen automatisch doseersysteem en wel een lichtdoorlatend zeil. We zullen (voorlopig) moeten roeien met de riemen die we hebben.

Wel allemaal PVC buizen, das dan toch al iets 😅 Zal nog natrium hypochloriet halen. De rest niet meer gebruiken dan?

Hoe pak ik dit best aan? Wat doe ik met het overgebleven water. Aangezien dit zo laag staat kan ik dat niet filteren. Wel de robot inzetten.

Reageer
    • DDA
      21 juni 2026 om 17:06 #44939

Hoeveel water weg kan hangt af van het type bad (beton, kunststof, …) en de grondwater druk. Je wil niet dat een kunsstof kuip omhoog komt omdat er te weinig water in zit.

Je kan het volgende doen:

– Chloorshock met vloeibaar chloor: minstens 10ppm en vlokmiddel toevoegen. Schrob ook de wanden want CYA zet zich op wand en bodem. Bij voorkeur ‘s avonds of wanneer de zon van het bad is, dan bindt de CYA zich minder met chloor. Laat alles een uur of 4 circuleren en zet dan de pomp af. De vlokking pakt ook wat CYA mee trouwens.

– De volgende dag: stofzuigen van de bodem en het bezinksel op waste en ook de wanden nog eens stofzuigen op waste. Een uur of twee circuleren en meet dan nog eens de CYA. Bepaal nu hoeveel water je er uit wil (en kan) om de CYA op 40ppm of lager te krijgen.

Na het bijvullen (leidingwater) zal je TA hoger uitkomen. Pas die desnoods aan, daarna de PH. Probeer dan het vrij chloor rond 3ppm te houden en circuleer ook ‘s nachts. Wanneer je CYA rond de 20 zit (na een aantal backwashes) kan je weer klassieke trichlor tabletten gebruiken die ook je PH op peil houden. Tot dan vloeibaar chloor en PH min product gebruiken.

Volgend jaar een doseersysteem plaatsen zoals Sylvester zei en nooit meer granulaat gebruiken. Een doseersysteem zou nu ook kunnen, maar dan mag je CYA max 20 ppm bedragen en liever helemaal niets meer. Dan heb je ook al die potten chemie niet meer nodig op wat TA Plus na.

Reageer
    • Dolf Swart
      22 juni 2026 om 00:10 #44942

Ik zou even wachten met het vlokmiddel totdat er geen algen groen meer is. Ook goed in het water kijken of je geen torren omhoog ziet komen of kleine dingen ziet bewegen.

Je moet eerst alles dood maken voordat je aan onderhoud kan gaan denken.

Cyanuur onder de 50 door bassin water te verversen. Dood maken met voldoende vloeibaar chloor en pH richting 7.3.

Reageer
    • Piet Neerland
      7 juli 2026 om 17:41 #45068

Beste is vloeibaar chloor en vloerbaar ph- niks meer niks minder Screenshot_20260707_173829

Reageer
Antwoord aan:

Water toont geen verbetering

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren