Welke combinatie pomp, filter en leidingen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Kenny PolmansKenny Polmans
    Deelnemer

Nieuw hier en ondertussen bezig aan een klein zwembadproject. Nuja, klein begonnen en ondertussen toch wat groter beginnen denken...
    Vorig jaar hadden we een Intex Ultra XTR opbouwzwembad staan van 732x366x132 (32.000L). Dit in combinatie met een W'eau Full Inverter 10,5kW warmtepomp. De filterpomp is een Pentair Freeflo FFL-051 (13m³).

Dit jaar hebben we het idee gekregen om dit in de grond te gaan zetten. Samen met dit wil ik nog wat aanpassingen maken aan het zwembad zelf en de leidingen uitvoeren in pvc. En hier heb ik nog een aantal vragen over. Ik ben al veel te weten gekomen door hier al een tijd mee te lezen op het forum. maar sommige dingen twijfel ik nog over en heb ik graag advies over van de experten hier.

Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is de Pentair filterpomp. Deze werkte goed op het zwembad vorig jaar, maar ik zie nu in de beschrijving staan dat deze onder de waterlijn hoort te staan. De technische ruimte komt in het tuinhuis/garage te staan. Met het zwembad ingebouwd gaat de filterpomp dus boven de waterlijn komen te staan. Moet de Pentair vervangen worden of kan deze dit toch aan? Ook ben ik aan het overwegen om epdm matten op de garage te leggen waardoor het water ook 2.5m omhoog moet gebracht worden, wat de werkdruk op de pomp ook weer gaat verhogen. Wat denken jullie?
    Indien deze vervangen moet worden zat ik te kijken naar de Kripsol KS75 of de Kripsol Ondina OK100. Natuurlijk zou ik liefst de Pentair opnieuw gebruiken om de kosten te besparen. Een frequentieregelaar zou ook op de pomp komen. Als een nieuwe pomp nodig is, zou het dan beter zijn om eentje met variabele snelheid te nemen? Of 1 van de bovenstaande met een frequentieregelaar?

Volgende stap is een nieuwe zandfilter, dit is wel nodig. Hiervoor was ik aan het kijken naar de W'eau SPP-650. Is dit een goede combinatie met bovenstaande filterpompen?

Ik heb gerekend op 2 skimmers op 1 leiding en 2 wandafzuigingen onderaan op 1 leiding naar de technische ruimte. En dan 4 inspuiters op de overstaande zijde. Voor de leidingen heb ik geteld op 63mm aanvoer en afvoer naar het zwembad en 50mm voor de leidingen van de inspuiters, wandafzuigingen en skimmers. Klopt dit ongeveer? Hopelijk is het met de tekening een beetje duidelijker hoe ik het in mijn hoofd heb.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      1 juni 2024 om 15:33 #41764

De pomp is volgens mijn inschatting net niet voldoende voor dat zwembad, zeker als je warmtepomp en epdm op hoogte gaat voorzien. Maar je kan het alleszins proberen.

Maak de installatie zo dat je ooit gemakkelijk de pomp kunt wisselen met een sterkere.

Dit is een niet-zelfaanzuigende pomp. Maar dat zijn de meeste pompen niet, ondanks dat men dat wel eens zegt.

Je moet wat kranen voorzien, zeker een kraan voor de pomp, of alleszins op elke aanzuiging (skimmer, bodem, stofzuiger) een kraan zetten. Eventueel kan je in de aanzuiging een terugslagklep zetten, maar die dingen houden wel wat debiet tegen.

Sowieso ga je de pomp moeten opgieten, eventueel verschillende keren. Eens als ze aanzuigt, blijft ze werken.

Reageer
    • Dolf Swart
      1 juni 2024 om 16:37 #41766

Afzuiging van de bodem heeft als voordeel dat je het bassin makkelijk kunt leegmaken. Je kunt hier natuurlijk ook een aparte pomp voor gebruiken als het nodig is.

Ik zie nergens een overflow zitten. Bij veel regen is die wel nodig. Evenals een automatische vuller bij veel warm weer. Beiden kun je ook in de technische ruimte maken.

Reageer
    • DDA
      1 juni 2024 om 17:08 #41768

Ziet er een leuk project uit.

De pomp boven de waterlijn zal geen probleem zijn zoals Sylvester heeft uitgelegd. Ook de aanvoerleiding maximaal opgieten bij opstart. De weerstand van de warmtepomp is verwaarloosbaar, maar de opvoer van 2.5m naar de EPDM matten zal waarschijnlijk wel een probleem zijn met deze pomp.

De inspuiters onder water zou ik weglaten, die lijken me amper nut te hebben. Het is ook beter het beschikbare debiet te gebruiken op de bovenste inspuiters en zo het drijvende vuil vlot weg te kunnen skimmen. Hoe meer je de perskant of inlaat verdeelt, des te minder performant ze worden. Beste overal kranen op voorzien zodat je het kan bijstellen. Idem voor de 2x wandafzuiging onderaan, zou ik ook weglaten. Je kan beter 1 wandoorvoer hebben en daar permanent een hydraulisch robotje aanhangen dat continu over de bodem en eventueel wanden loopt. Zo is je zwembad altijd gebruiksklaar en moet je niet meer stofzuigen.

Met 50mm PVC leidingen moet dit ook kunnen. Je hebt maar 8m3/u nodig op kruissnelheid voor dit volume. Druk PVC van 63mm is duurder en je huidige pomp zal amper gebruik kunnen maken van het beschikbare debiet. Het zal voor iets minder weerstand zorgen, maar dat lijkt me ook het enige voordeel.

Een zandfilter van 650mm diameter lijkt me wat veel voor het bad maar vooral voor de pomp. Je hebt voor een backwash van zo’n zandfilter flink wat vermogen nodig en zo’n grote filter levert ook extra weerstand op. Met een meer krachtige pomp kan het wel lijkt me.

Reageer
    • Kenny Polmans
      1 juni 2024 om 18:01 #41769

Bedankt alvast voor het mee denken en de feedback!

Kranen komen er sowieso tussen voor de pomp (1x wandafzuiging en 1x skimmers) en voor de inspuiters (1x voor de inspuiters  boven en 1x voor de inspuiters onder). Voor de stofzuiger heb ik geen aparte leiding voorzien. Ik heb een Dolphin Poolstyle Plus E20 robotstofzuiger. De terugslagklep was ik al over aan het nadenken, maar dit is misschien wel sowieso een goed idee aangezien de pomp hoger dan de waterlijn komt? Maakt het makkelijker om het systeem op te starten.

De overflow lijkt me niet echt nodig bij dit zwembad. Ik heb in het gat waar dit zwembad in komt te staan een dompelpomp staan in de hoek die het grondwater en eventuele water dat uit het zwembad komt weg trekt. De automatische vuller word de tuinslang. 😉

Voor de pomp dus misschien eerst proberen of het lukt met de Pentair, en indien nodig omschakelen naar een andere?

Reageer
    • Sylvester
      1 juni 2024 om 19:10 #41770

Ik vind het wel nuttig om inspuiters boven en onder te hebben. Het hoeft niet maar is soms handig om het water te mengen. Ook de bodemafzuiging vind ik wel nuttig. Bij mij staan ze op dezelfde plek maar dan in de rolluik nis. Eventueel kan jij ze in de zijkanten zetten, ergens tussen het midden en de skimmerzijde.

Toch zou ik ook een stofzuiger aansluiting voorzien. Als je eens iets aan de hand hebt en je moet grote vuiligheid opzuigen (naar waste uitgang), dan is dat heel nuttig. Ik heb ook een stofzuiger robot en ben toch blij dat ik de stofzuiger aansluiting heb. Ik gebruik ze vooral voor het stofzuigen van de rolluik nis, zo’n 2x per jaar.

Let op dat je de elementen die je dubbel aansluit, zorg dat je dat symmetrisch doet.

63mm hoeft niet echt in dit zwembad. Niet alleen de buis is aanzienlijk duurder, maar ook alle technische stukken: koppelingen, sokken, kranen, bochten… Je gaat ervan verschieten.

Let op, ik zou de inspuiters per 2 naar de technische ruimte brengen: 2 bovenste en 2 onderste. Doe dat met 2 x 50mm.

Breng alle buizen naar de technische ruimte. Breng ook de twee buizen van de warmtepomp naar de technische ruimte, want je gaat een bypass in die leidingen moeten voorzien. Jij hebt 3 buizen naar de technische ruimte. Ik heb er 11, inclusief 3 buizen van 32mm voor de kabels van 2 lampen en rolluik kabel (er staat water in deze buizen).

Zet kranen op alle aanzuig buizen én op de twee inspuit leidingen.

Reageer
    • DDA
      1 juni 2024 om 21:09 #41775

Hoe ga je die inspuiters en wandafzuiging inbouwen? De standaard Intex opening zijn rondom verstevigd, maar de rest niet. Ik betwijfel dat je zomaar een gat kan maken in de liner en er bv een inspuiter voor een staalwand bad in kan monteren. Is er geen risico dat de liner scheurt? Skimmers op de waterlijn kunnen wel. Hayward heeft zo’n vaste inbouw skimmer voor Intex opzetzwembaden of er is nog altijd de drijvende opbouw variant van Intex zelf.

Ik zou de bestaande openingen gebruiken voor twee inspuiters en aan de andere kant twee skimmers inbouwen of opbouwen.

Reageer
    • Sylvester
      1 juni 2024 om 21:11 #41776

ah die had ik niet gezien dat het een opbouw intex is.

Reageer
    • DDA
      1 juni 2024 om 21:23 #41777

Ik moest ook twee keer kijken.

Het is nogal een setup, maar daar is op zich niets mis mee behalve het ingraven van zo’n intex bad. Ik heb zo wel eens een paar projectjes bekeken op youtube, maar dan zou ik toch eerder kiezen voor een staalwand bad met liner. Dat kost dan wel iets meer en is ietsje meer werk, maar uiteindelijk moet je die intex ook helemaal uitgraven en tegen de tijd dat je de grond hebt aangetrild en de stoeptegels helemaal pas liggen, kan je er evengoed een stabilisé fundering in leggen voor een staalwand bad. Afin, is persoonlijke keuze natuurlijk.

Reageer
    • Sylvester
      1 juni 2024 om 21:26 #41778

Sowieso geen fan van ingraven intex. Staalwand ook niet, maar dan toch inderdaad iets beter dan intex. Ik geef de voorkeur aan iets levenslang, maar dat kost natuurlijk wat meer.

Reageer
    • Kenny Polmans
      2 juni 2024 om 21:39 #41791

Toch zou ik ook een stofzuiger aansluiting voorzien.
      Ja, misschien dat we dit toch wel doen, altijd handig om even te stofzuigen. Moet dit dan op een aparte leiding naar de technische ruimte?

Let op dat je de elementen die je dubbel aansluit, zorg dat je dat symmetrisch doet.
      Dit is het plan, symmetrisch en in het midden met een T-verbinding werken.

Let op, ik zou de inspuiters per 2 naar de technische ruimte brengen: 2 bovenste en 2 onderste. Doe dat met 2 x 50mm.
      Ok, dit gaan we dan aanpassen in de plannen.

Breng ook de twee buizen van de warmtepomp naar de technische ruimte, want je gaat een bypass in die leidingen moeten voorzien.
      De bypass is voorzien aan de warmtepomp.

Hoe ga je die inspuiters en wandafzuiging inbouwen?
      Waar de inspuiters en wandafzuiging komen wil ik dit verstevigen met een stuk liner. Daarna pas de gaten snijden.

We hadden het bad al en op deze manier word het net nog wat fijner. Ook ligt alles dan al klaar van leidingen en materiaal, voor moesten we ooit overgaan naar een “echt” inbouwzwembad. Voor nu zie ik het als een leuk hobbyproject. 😉

Reageer
Antwoord aan:

Welke combinatie pomp, filter en leidingen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren