Zout in het water bij Intexpomp C330

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Petra LechasseurPetra Lechasseur
    Deelnemer

Dag,

Kan ik (reinigings)zout in het water van mijn zwembad (150x220) doen als alternatief voor chloor? Ik heb een eenvoudige intexpomp C330 bij mijn bad gekocht. Wat gebeurt er als ik dat doe?

Dank voor een evt reactie!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      11 juli 2023 om 17:17 #40454

Zeg eens eerst hoe je daarbij komt? Heb je dat ergens opgevangen?

Reageer
    • Petra Lechasseur
      11 juli 2023 om 17:42 #40455

Nou, ik heb net die c330 gekocht maar ik wil eigenlijk geen chloortabletten gebruiken om het water schoon te houden. Toen las ik over zout en vroeg me af of dat kwaad kan, als ik dat toevoeg aan het water? Beetje boerenverstand, maar misschien zit ik ernaast.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      11 juli 2023 om 17:43 #40456

Je kan in principe elke soort industriezout gebruiken, zolang er maar geen toevoegingen zijn. Dus geen keuken- of tafelzout met jodium.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      11 juli 2023 om 18:00 #40457

Maar ik denk dat we hier dingen door elkaar aan het gooien zijn. Zout op zich ontsmet niet. Het is de omzetting van zout door elektrolyse dat je chloor krijgt, en chloor ontsmet wel.

Maar volgens mij heb je geen elektrolyse toestel en wil je gewoon met zout ontsmetten. Dat gaat dus niet.

En jij noemt specifiek reinigingszout, dat is baking soda of natrium bicarbonaat. Dat kan je voor vanalles gebruiken, ook om te bakken, maar niet om te ontsmetten en niet om met elektrolyse om te zetten in chloor.

Met zuiveringszout kan je in een zwembad je pH omhoog brengen en/of alkaliniteit aanpassen.

Zonder chloor gaat het bijna niet, of je moet een biologisch filter bouwen en weten waarmee je bezig bent. Of je moet een hydrolyse toestel kopen dat op zich al 20 tot 50 keer meer kost dan het zwembad zelf. Gebruik maar gewoon chloor, zoals (bijna) iedereen doet.

Als je alles doet zoals het hoort is dat niet gevaarlijk.

Reageer
Antwoord aan:

Zout in het water bij Intexpomp C330

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie: