- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 9 maanden geleden door Sylvester.
-
Onderwerp
-
Hallo iedereen.
Ik ben van plan een 3x10m bad te bouwen met rolluik. Aangezien de grootte van het project en de daaraan gekoppelde prijs was mijn eerste idee om dit zelf te bouwen.
Ik heb dan ook verschillende bouwmethoden bekeken:
- betonkuip (laten gieten) + liner
- betonplaat laten gieten en met stepoc of isomo bouwblokken de muren zetten + liner
- Infiniteau: pvc platen snelbouw systeem + liner
- Rockpool: soort cementplaten snelbouw systeem + liner
- Polyester/vinylester: prefab *ester kuip (zonder liner dus)
- HDPE/PP/PPc: prefab kunstof kuip (zonder liner dus)Ik ben geen fan van het liner gedoe wat al de meeste opties uitsluit (behalve betonkuip laten polyesteren). Zelf de liner/polyesteren lijkt me ook zeer risky en ga ik dus niet aan beginnen. De infiniteau en Rockpool leken initieel heel aantrekkelijk omdat je redelijk gemakkelijk je eigen maat zwembad kan maken.
Bij het gebruik van een rolluik zit je ook altijd dat de liner gelast moet worden.
Bij vinylester zit je vast aan enkele standaard maten en ik wil ook geen osmose problemen. Daardoor kwam ik uit op HDPE/PP.Uiteindelijk kwam ik toch ook bij mijn berekeningen zelfbouw aan een serieuze kost. Ik kan ruwweg voor 10k meer een bad laten bouwen in HDPE/PP. Volledig afgewerkt, grondwerken, afvoer, ... inclusief. Ik zal mss wat "ruim" gerekend hebben maar toch. Alleen al de HDPE kuip kopen is 20% duurder dan dezelfde kuip bij een zwembadbouwer. Dan vragen ze nog 2.5k extra voor levering en nog extra voor hijskraan.
Verder heb ik me ook gerealiseerd dat alles zelf doen terwijl ik het allemaal nog nooit heb gedaan mss toch wat te hoog gegrepen is en er komt duidelijk toch wat expertise bij een zwembad en de bouw ervan kijken.
Die 10k is dan een "peuleschil" als je vanalles mag uitbreken/opnieuw doen/overschotten van materialen hebt/stress/tijd/...Verschillende plaatsers zeggen dat je zelf de graafwerken mag doen en plateau mag plaatsen.
Dat lijkt op het eerste zicht wel gemakkelijk maar mooi waterpas graven, de juiste diepte, de plateau juist leggen, lijnen goed uitzetten... is het de eerste keer waarschijnlijk niet. Dus mss toch maar beter niet?Iemand ervaring met zelf een HDPE bad te plaatsen van redelijke grootte en die zelf de grondwerken heeft gedaan?
De ene plaatser gebruikt betonvloer van 25cm (stepoc), de andere chape 30cm (om de 20j garantie te garanderen), de andere dan weer chape 15cm met glasvezelwapening.
Vooral voor dat laatste heb ik wat schrik. Is dat wel voldoende voor een dergelijk bad (zowel de dikte als de wapening)?Wat met isolatie?
1 plaatser vertelde me dat 80% via het wateroppervlak verdampt. Een rolluik lijkt me dan een must.
Toen ik isolatie aan de wanden vermeldde zei hij dat dit weinig zal doen. Ik weet toch niet of dit helemaal klopt. Als je bijvoorbeeld het verlies langs het wateroppervlak tot 50% reduceert dan heb je mss aan de wanden nog 40% verlies en de vloer bijvoorbeeld 10%. De absolute getallen zullen misschien kleiner zijn maar of die verliezen daarom niet meer significant zijn weet ik niet.
Iemand die hier meer kennis over heeft?
Ik dacht eerst mss aan te vullen met schuimbeton omdat dit ook wel isolerend werkt en mss het hele bad ook wat beter "fixeert". Maar als ik het goed begrijp valt dat toch niet te vergelijken met EPS platen of isolerende chape.
Wat met leidingen? Die ook isoleren? Aangezien er toch veel flow in zit zou ik toch verwachten dat dit een verschil kan maken. (de afstand bad tot technische ruimte is toch een 5 meter dus van technische ruimte tot overkant bad is dit minstens 15 meter).Wat betreft de breedte: 3m. Het zorgt ervoor dat je een strak lang bad hebt. Maar blijft het dan nog functioneel om in te ravotten?
Ik wil het bad vooral niet te groot maken want dat betekent extra producten, meer water opwarmen, meer pompen ... Heb daarom ook gedacht aan een 9m x 3.5m. De netto lengte is dan natuurlijk wel een meter kleiner (9 vs 8m bruikbaar). Het oppervlak blijft nagenoeg gelijk.Voor desinfectie had ik graag met zout gewerkt. Is dit dan altijd met een UV lamp? Het zou een oxilife zijn (dat is een low-salt als ik me niet vergis). Als ik het goed heb kan je het water van de backwash bij een chloor systeem niet zomaar recuperen bijvoorbeeld voor in je tuin. Is dat ook zo bij low-salt? Ik heb namelijk het idee om de backwash in mijn regenwaterput te laten uitkomen. Hiermee kan de tuin besproeit worden en dit wordt ook gebruikt voor de toiletten (geen andere zaken).
In elk geval bedankt!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.