Zwembadlamellen laten op bepaalde plaats los

• Dit onderwerp bevat 4 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 1 week geleden door Jos.
  • Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Jos
    Gast

Bij automatisch dicht laten gaan van lamellendek laat op een bepaalde plaats, bijna dicht, bijna open, bepaalde lamellen ‘elkaar los’.

ik kan ze daarna weer koppelen handmatig, en daarna weer opnieuw systeem resetten en instellen (close/open), maar het blijft lastig,

graag reacties

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      17 augustus 2026 om 20:21 #45240

Wel rolluik heb je? Welk merk, type…

Reageer
      • Jos
        18 augustus 2026 om 13:35 #45251

Aquadeck

Reageer
        • Sylvester
          18 augustus 2026 om 16:25 #45252

Iets meer uitleg is handiger. Hoe oud zijn die?

Ik doe een poging.

1. Als het PVC is, dan kan het zijn dat die koppelingen versleten zijn en korter zijn geworden, dus ook sneller loslaten. Want op zich is dat heel moeilijk om in de lengte zomaar uit elkaar te klikken.

2. Het kan ook zijn dat de afstelling niet goed is, waardoor er even teveel geduwd of getrokken moet worden.

3. Op bepaalde plaatsen moet het te zwaar lopen of schuren of scheef liggen tegen de zijkant waardoor er teveel krachten op komen. In principe is de sturing daartegen beveiligd, dan zou ze moeten stoppen.

4. Er kan vervorming zijn door teveel warmte, of als er te weinig koeling is. Bepaalde modellen hebben constant koeling nodig als de zon schijnt, dus ik bedoel dat de pomp moet blijven draaien om continu het water te verversen vlak onder de lamellen.

Vertel eens wat meer details of maak eens wat duidelijke detailfoto’s en een foto van verder weg als ze uit elkaar gaan.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door SylvesterSylvester.
          Reageer
    • Jos
      20 augustus 2026 om 13:21 #45257

Dank, is mijn reactie ontvangen?

Reageer
    • Jos
      20 augustus 2026 om 13:22 #45256

Dankjewel Sylvester voor de uitvoerige reactie.

nog wat meer informatie:

Lamellen van het roldek laten alleen los als het roldek bijna helemaal is afgerold. Dus zowel bij het afrollen van de laatste meter (roldek bijna gesloten) als bij het oprollen van de eerste meter (roldek is aan het openen).

het roldek is acht jaar oud, er is geen algenaanslag te zien maar wel kalkaanslag en andere verkleuringen, zie foto’s.

dank voor de tip dat de pomp aan moet staan bij zeer warm weer.
      Ik ben nu van plan de precieze plek (een bepaalde lamel) te markeren bij loslaten zodat ik bij het opnieuw loslaten van de lamellen de precieze plek kan bepalen (als die er is). Als het dan één bepaalde lamel is dan kan ik die eventueel vervangen.

alvast bedankt voor je reactieD5C98BA6-65FC-4752-B0CF-5E7BCCE609B2B0BF044D-E1D4-42F0-9D83-95C2CF78327C

Reageer
Antwoord aan:

Zwembadlamellen laten op bepaalde plaats los

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren