Kris Colemont
Aangemaakte reacties
-
AuteurAntwoorden
-
21 september 2021 om 12:20 #32218Ondertussen zijn we heel wat maanden verder en is het zwembad niet ontploft of opgestegen. Het intex elektrolyse systeem laat ik tijdens de nacht 6u lang zijn werk doen en dat resulteert in helder zacht water. Heb zelfs geen testen meer gedaan omdat er zich nooit algen groei vormt. Het zwembad zelf dat nu toch reeds ruim over de 10j oud is verliest wel wat lucht links en rechts. Op een frans zwembadforum las ik ooit van iemand dat hij er een luchtpomp constant had opgehangen met een drukmeter. Als de druk onder een bepaalde waarde kwam blies de pomp het bad automatisch terug bij. Lijkt me ook nog wel een handig idee voor hier. Echter googlen achter een automatische luchtpomp met drukmeter levert niets op. Iemand hier misschien al ooit zoiets tegen gekomen ?
30 mei 2021 om 19:43 #19710Ondertussen meet ik nog steeds geen hoge concentratie chloor. Het zwembad is nog niet ontploft. Het water is kraakhelder. 🙂

27 mei 2021 om 20:39 #19269Dat is toevallig ik had hetzelfde gedacht om de ontvlambaarheid van de lucht uit de band te testen. Vandaag dan ook maar meteen geprobeerd. Dus de dop van het ventiel afgedraaid en een ballontje opgezet. De lucht ruikt naar chloor maar dat lijkt me wel vrij normaal. Het ballontje vulde zich maar erg minimaal met lucht zo weinig druk staat er op de band. Echter zat er toch net genoeg in om even te blazen op een vlammetje van een aansteker. Resultaat : vlammetje werd gewoon uitgeblazen dus het mengsel is voorlopig niet ontvlambaar. Echter wat als de zon er wat op gaat staan en de temperatuur in de band oploopt. Gaat dit ervoor kunnen zorgen dat er nog meer waterstof gas zou kunnen vrijkomen ? Ik ga het volgende week goed in de gaten houden. Nu voorlopig als een soort van preventie stel ik de timer van de waterpomp in van 22:00 tot 10:00. Het elektrolyse toestel laat ik van 22:30 tot 3:30 zijn werking doen. Dit zorgt er dus voor dat de pomp nog erg lang nawerkt , daarmee hoop ik van genoeg circulatie te creëren waardoor ik misschien ervoor kan zorgen dat niet al het waterstofgas in de band ontsnapt. Maar ik herhaal met het warmere zonnige weer wat opkomst is blijf ik de situatie meermaals per dag monitoren. Bedankt om mee te denken DDA !
27 mei 2021 om 07:37 #19071Inderdaad DDA , dat het niet goed is als er geen circulatie in de zwembadband zou zijn had ik ook al bedacht. Daarom wilde ik die bypass ook enkel laten werken als het elektrolyse apparaat in werking was. Al de andere uren dat de pomp draait dan het water wel de normale weg via de zwembadband laten volgen. Blijft een heel gedoe uiteraard. Maar als ik uit je vorige bericht goed begrijp dan stuur jij ook via die Chloordispenser ,die op de retourleiding staat, water met een hoge concentratie chloor de zwembadband in. Welk verschil zit er hier dan in met het elektrolyse ? Of is het enkel dat tijdens elektrolyse gassen kunnen vrijkomen ?
26 mei 2021 om 15:04 #19045Ondertussen ben ik hier van alles aan het bedenken want uiteindelijk ben ik overgestapt naar zoutelektrolyse om van het manueel toevoegen van Chloor af te zijn. Misschien is een technische oplossing mogelijk , graag jullie gedacht hierover. Het zogezegde gevaar van explosie komt door het feit dat het retourwater uitkomt in de zwembadband , wat als ik dit vermijd door het water rechtstreeks in het bad te laten uitkomen wanneer het elektrolyse apparaat ingeschakeld is. Zie schema. Dan vermijd ik toch dat er zich in de band een hoge concentratie Chloor bevindt. Uiteraard zet ik er een kraan tussen zodat wanneer de pomp op een ander tijdstip is ingeschakeld ik toch het water kan laten circuleren door de zwembadband. Het spijtige is dan dat ik op een tweede plaats een waterbuis / darm zou hebben liggen die over de rand het zwembad ingaat. Maar misschien beter dat dan steeds bang te hebben dat die band zou kunnen ontploffen.

26 mei 2021 om 14:38 #19029Weet er eigenlijk iemand dat als ik toch genoodzaakt zou zijn om terug over te stappen naar vloeibaar chloor toe te voegen aan het zwembad , ik dan heel het zoutwater eruit moet gooien of kan dit in etappes ? Op welke manier ontsmet jij je Winky DDA ?
25 mei 2021 om 20:29 #18941Ja dat is helemaal gene gemakkelijke. Kan natuurlijk zijn dat de fabrikant het in zijn handleiding zet om garantie claims af te kunnen wijzen. Ga het eens navragen bij een handelaar. Het laatste wat ik wil is natuurlijk dat die luchtband ontploft. Dat ik daar op voorhand niet goed heb over nagedacht. Verdorie toch.
25 mei 2021 om 11:11 #18906Ja dat doe ik regelmatig , heb het bad van een oud collega overgenomen. Dus was toen al 8j oud. De luchtband verliest wekelijks een beetje druk. Die blaas ik dan even bij , net zolang tot dat uit 1 van de 2 gaten in de band bubbels beginnen te komen.
25 mei 2021 om 10:53 #18893OMG , brengt het elektrolyse proces dan zoveel gas met zich mee. Toch nog even bekijken voordat ik het eraf gooi. Een optie kan misschien zijn het proces in de avond te laten starten wanneer de zon eraf is.
25 mei 2021 om 10:10 #18881Beste DDA , bedankt voor je reactie , ik heb me vergist , we hebben ook een winky 6. Zwemoppervlakte van 6m diameter , buitenkant ongeveer 8m diameter. Dus hetzelfde bad als jullie. Hebben jullie ook een zout systeem ? Heb er 150 kg zout aan toegevoegd. Bij de meting van aquacheck kwam ik op een resultaat van 3020 ( mg per liter is dat dan vermoed ik ).
-
AuteurAntwoorden