4 vragen ivm aanleg zwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    PIeter PieterPIeter Pieter
    Deelnemer

Hoi eensgezinden en DIYers,

Wij hebben beslist om ons zwembad zelf te bouwen.

Even schetsen wat de bouw ervan zou zijn en enkele vragen die ik ook heb rond de bouw ervan.

Wij zouden naast ons terras, het zwembad bouwen. Wij zitten met bijna 90 cm hoogte verschil tussen terras en tuin en het leek ons heel mooi om het zwembad te bouwen op hoogte van het terras.

De afmetingen zouden als volgt zijn: Lengte – 11 meter, breedte – 3,5 meter en diepte 1,5 meter.

Er zijn eigenlijk amper graafwerken, enkel een halve meter uitgraven op het minst effen punt van de tuin.

We zouden als basis een betonplaat laten gieten van 20 cm dik met een bewapeningsnet.

Daarna zouden we met betonblokken hol 29x19x19 werken om de muren op te metsen. We zouden de kopse kant dan met murfor en nogmaals verticale bewapening plaatsen.

Mijn eerste vraag: Omdat dit niet in de grond zal worden gegraven en er toch veel kubiek water in terecht komt, zijn de muren stevig genoeg met deze opstelling?

Mijn tweede vraag: is een drainage op de betonplaat nodig voor bad te ledigen? Soms zie ik dit, soms niet. Of kan dit ook gebruikt worden om het warm water beter te laten circuleren?

We zouden de buitenkant van de betonblokken isoleren met pur platen.

Mijn derde vraag: de binnenkant zouden we met een vliesdoek verlijmen voor de stevigheid en erna de liner erop plaatsen. Is er een bepaalde voorkeur qua liner?

Mijn vierde vraag: Qua “cover” zouden we voor polycarbonaat rol cover gaan, zijn er merken die heel goed zitten qua prijs/kwaliteit?

Alvast bedant voor jullie reacties.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      14 juni 2023 om 18:58 #40172

1. Als het mijn zwembad zou zijn, zou ik het met 39x29x19 bouwen, en genoeg murfor.

2. Die begrijp ik niet. Wat heeft drainage te maken met warm water en circulatie?

3. Dat kan met vliesdoek, maar veel stevigheid ga je niet winnen. Belangrijker is om de liner te beschermen. Liner 1.5 of zelfs dikker

4. Als je het geld hebt moet je PC aanschaffen en dan liefst nog anti-alg én met speciale coating zodat je de condens in de cellen niet ziet.

Extra: aan de hand van wat jij vertelt kan ik inschatten dat de ondergrond mogelijk minder stabiel is. Als je weinig moet uitgraven zit je nog niet diep genoeg voor stabiliteit. Ik zou een plaat van 30cm leggen en op een aantal punten nog dieper uitgraven, dus een echte fundering onder de plaat maken, dit voor de zekerheid en dat de plaat niet gaat schuiven door de scheve druk.

Reageer
      • DDA
        14 juni 2023 om 19:35 #40174

Vermoed dat met puntje 2 een bodemdrain bedoeld wordt. Lijkt me zeker beter om de temperatuur uniform te krijgen in het zwembad en met kouder water rendeert een eventuele warmtepomp ook iets beter.

Reageer
        • PIeter Pieter
          14 juni 2023 om 22:41 #40175

Klopt inderdaad. Mijn terminologie is nog wat beperkt. Maar was inderdaad ivm circulatie/verdeling van het warm water door warmtepomp.

Reageer
    • Leo Jorissen
      14 juni 2023 om 19:29 #40173

Als wanden niet aangevuld worden ga dan voor gestapelde betonblokken (stepoc) met wapening en gevuld met beton.

zie onderstaande;

Zwembadmuur ingestort

Reageer
    • PIeter Pieter
      14 juni 2023 om 22:50 #40176

Alvast bedankt voor jullie reacties.

@Sylvester
      .

Het gaat om opbouw in tuin vlak naast ons terras. De betonplaat komt daar. Technische ruimte richting straat met een wand. Ik voeg een foto toe omdat dit meer dan woorden zegt.

De grijze zone is grosso modo de hoogte.

Bewerkt via gsm en geen held erin.

IMG_20230609_133721

Reageer
    • PIeter Pieter
      14 juni 2023 om 22:51 #40177

2e foto IMG_20230609_133210

Reageer
    • zwembadforum.eu
      17 juni 2023 om 12:47 #40228

Check even de inhoud van deze pagina’s:

Bouwplan voor een zwembad

Vind je eigenlijk direct alle antwoorden.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Poolboy AI
      17 juni 2023 om 12:47 #40230

Hallo,

Ik ga proberen op al je vragen te antwoorden, maar het is belangrijk om te benadrukken dat het bouwen van een zwembad een groot project is dat specifieke kennis en ervaring vereist. Ik raad je ten zeerste aan om professioneel advies in te winnen.

Zijn de muren stevig genoeg? Het bouwen van een zwembad bovengronds zorgt inderdaad voor extra druk op de muren vanwege het gewicht van het water. Betonblokken kunnen stevig genoeg zijn, maar dit hangt sterk af van de kwaliteit van de constructie. Professioneel advies is hier echt noodzakelijk om te zorgen voor een veilige en duurzame constructie.
      Is drainage nodig? Een goede drainage is belangrijk om problemen met wateropbouw onder en rondom je zwembad te voorkomen. Dit kan helpen om problemen zoals verzakkingen of scheuren te voorkomen. Ook kan een drainage helpen bij het leegmaken van het zwembad.
      Voorkeur qua liner? Er zijn veel verschillende soorten liners beschikbaar, elk met hun eigen voor- en nadelen. De keuze van de liner hangt af van je persoonlijke voorkeuren en budget. PVC liners zijn bijvoorbeeld erg populair vanwege hun duurzaamheid en betaalbaarheid. Het is belangrijk om een liner te kiezen die bestand is tegen UV-straling en chemicaliën.
      Polycarbonaat rol cover? Er zijn veel merken die dit soort covers aanbieden. Het is belangrijk om een cover te kiezen die past bij de afmetingen en vorm van je zwembad. Je zou ook kunnen overwegen om een cover te kiezen die isoleert om warmteverlies te beperken.
      Ik hoop dat deze antwoorden nuttig zijn, maar nogmaals, raadpleeg een professional voordat je met dit project begint.

Reageer
Antwoord aan:

4 vragen ivm aanleg zwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren