Rudy100
Aangemaakte reacties
-
AuteurAntwoorden
-
Ik heb nog wat dingen opgezocht, ik vrees er voor dat zowel tec 7 en Sika geen enkel product hebben dat aanhecht met Polypropyleen.
De reden waarom er afgekit moet worden tussen boordsteen en zwembad is om te vermijden dat er chloorhoudend water in de mortel/ kleefcementlaag komt. Chloor breekt de cement af en na een tijdje liggen je boordstenen los.
Zijn je boorstenen al geplaatst ?
Onderstaande producten heb je nodig + een slangentule.
https://www.pvcdeal.nl/product/flexibele-koppeling-sok/
https://www.pvcdeal.nl/product/3-delige-koppeling/
Bij handelaren in bouwmaterialen die aangesloten zijn bij de Gedimat aankoopvereniging kan je Sika kopen. Sika richt zich enkel op de professionele markt.
Ik heb even de technische fiche van Sika bekeken, voor kunststoffen raad men aan de primer (hechtingsverbeteraar ) Sika 215 te gebruiken, in de technische fiche van Sika 215 wordt PP niet uitdrukkelijk vermeld. Neen eventueel tel. contact op , hun nummer is 09 381 65 00 of hun website is : bel.sika.com .
Ik zou bvb. ook Tec 7 contacteren want PP is toch een heel specifiek product.
Wat adviseert de leverancier van je zwembad eigenlijk ?
De reden dat je moet afkitten, zijn de verschillende uitzettingscoëfficiënten, zeker niet verwaarlozen bij jouw zwembad!
De meeste kitten kunnen helemaal niet tegen chloor en beginnen te blazen . Sika Sikasil Pool is ook zo’n kit voor zwembaden , beschikbaar in wit. De fabrikanten beperken de kleuren omdat de markt te klein is .
De elasticiteit is bijzonder belangrijk met jouw type zwembad , de kitten die verkrijgbaar zijn in veel kleuren zijn allemaal voor sanitair gebruik. Kitten voor speciale toepassingen zijn beperkt in kleur . Heel belangrijk bij jouw zwembad is goed te reinigen en ontvetten , dit is om een optimale hechting te verkrijgen.
Ik zou zo’n inspuiter bevestigen niet te ver van een verticale pijp van de constructie. Bepaal eerst goed waar je het stuk wilt aanbrengen, vervolgens kleef je op zowel de binnen als de buitenkant op de plaats waar je het gat wilt maken een stuk van bvb. 20 x 20 cm versterkte liner , in de stukjes van 20 x 20 cm maak je centraal een gat exact volgens de diameter van de inspuiter.
Nadat alles netjes gelijmd is plaats je twee houten plankjes met lijmtangen er op en laat alles een dag drogen. De volgende dag maak je het gat in je liner en bevestig je de inspuiter. De slangen bevestig aan de verticale pijp van de zwembadstructuur zodat je liner niet het gewicht van de slang moet dragen.
Heeft er iemand de SDS fiche gelezen van dit goedje ?
Onderstaande tekst staat in de fiche:
– kan irritatie veroorzaken van de ogen
-kan irritatie veroorzaken van de huid
-Kan irritatie van de luchtwegen veroorzaken
-Kan maagklachten, misselijkheid of braken veroorzaken.
-Langdurige of herhaalde blootstelling kan leiden tot drogen, ontvetten en dermatitis.
Symptomen kunnen roodheid, oedeem, drogen, ontvetting en barsten van de huid zijn. Symptomen van overmatige blootstelling kunnen hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, misselijkheid en braken zijn.
Dit product heeft geen enkele Europese goedkeuring.
Wat zou een arts adviseren i.v.m. dit product.
Nu snap ik hoe je erbij betrokken bent.
Volgens mij moet er iemand heen met kennis van de werking van een zeswegkraan, en de kraan volledig uittesten in al z’n standen. Stel dat de sticker verkeerd bevestigd is, dan zou het zonde zijn van de tijd om de kraan te demonteren.
Waarschijnlijk heb je wel een beschadigde zeswegkraan liggen, demonteer ze eens en test het eens uit wat er allemaal mogelijks kan misgaan bij de montage. Schrijf je bevindingen dan uit in een procedure, dat al je personeel kan consulteren , kan je in de toekomst veel tijd / geld besparen.
Ben ooit betrokken geweest bij het behalen van iso 9000 en nog ander certificaten.
Staan alle bolkranen open die open moeten staan.
Zo’n filter is toch een simpel ding, zoveel kan er toch niet fout gaan er gaat water in en er gaat water uit.
Ik denk eerder dat de zeswegkraan of foutief gemonteerd is of de sterrubber zit slecht. Of de hendel waar je de kraan met versteld wordt geeft een foute positie aan . Of de sticker die de stand aangeeft is foutief gekleefd.
Je kan in de kortste zijde een skimmer inslijpen . Je hebt minstens 1 skimmer nodig om de oppervlaktevervuiling weg te krijgen . Een aanzuigleiding 20 cm onder de waterlijn lijkt me een goed idee, mits je er een bolkraan tussen zet, deze aanzuigleiding kan je gebruiken om te stofzuigen. De andere leiding 20 cm onder de waterlijn is voor de inspuiter . Je dient dus nog een extra leiding te voorzien voor een skimmer.
Waar ik over twijfel is het hout aan de zwembadrand, ik vrees voor splinters in de armen. Je kan altijd 30/35 cm hout wegnemen en gebruik maken van granieten zwembadranden die afgerond zijn en gepuntvlamd. Volgens mij zijn de tegels vooraan op de foto granieten tegels.
Er bestaan zelfs laagstroom opbouw ledspots, wanneer je daar iets voor voelt kan je een electrische leiding voorzien.
Dit is de importeur van Duratech , ik zou de vraag rechtstreeks aan hen stellen en hopen dat je uitleg krijgt.
Propulsion Systems bvba
Dooren 72
1785 Merchtem BELGIUMBE0478.198.221
Tel +32 (0)2 461 02 53
info@propulsionsystems.be
De lengte van de buis kan je verwaarlozen. Een rechte buis van 50mm van 100m lang geeft een drukverlies van 0.15 bar . Volgens de berekening zou 2.7 m ( 0.27bar ) verliezen . Je hebt een theoretische opvoerhoogte van 13.7 m. Bij zowel 38mm of 50mm is er geen enkelprobleem. Je mag zelfs EPDM matten plaatsen op je garage/ carport van 3 m hoog.
Je kan altijd met een betonnen caniveau ( goot ) werken waar je leidingen in liggen, zijn verkrijgbaar in alle maten en gewichten en kan je mogelijks ook zelf maken. Het houten terras zal waarschijnlijk toch doorgetrokken worden onder het overdekt terras. In geval van nood kan het hout relatief makkelijk verwijderd worden en kan je makkelijk aan je leidingen.
ik zou met die onhandelbare slangen maar tot in/aan de betonput laten komen en daar overschakelen op dikwandige PVC buizen van 50 / 60 . De pvc buizen laten toe netjes te werken in het poolhouse.
Zou je geen solardouche voorzien aan het zwembad ?
Een goeie planning/voorbereiding is half gewonnen , goed bezig!
Voor je daar geld in investeert moet je wel beseffen dat een zwembad altijd chemicaliën nodig heeft om hygiënisch te zijn, ofwel zwavelzuur 37% en natriumhypochloriet 12.5% bij een chloorinstallatie en met zoutelektrolyse voegt men zout en zwavelzuur 37% toe. Volgens mij gaan je vissen daar niet gek op zijn.
Gebruik een betonnen toezicht put van bvb 60 x 60 x 60 , en plaats hem zodanig dat de ene helft in je poolhouse zit en de andere helft buiten, het betonnen deksel kan je op maat slijpen ( stuk voor binnen en een stuk voor buiten). De door gang voor je buizen boor je met een klokboor van 53 of 63 .
Inderdaad wachtbuizen zijn geen super idee, je moet ook denken aan de bereikbaarheid bij eventuele latere lekken. Om die reden plaats zo weinig mogelijk buizen onder de betonplaat van je zwembad, dus de enige buis onder de betonplaat is die van de bodemput en die hou je zo kort mogelijk. Je weet ook niet wat er kan gebeuren wanneer er beton gestort wordt op die pvc buizen.
Die rechte muur van 6.92 m is het best geschikt om je skimmers in te bouwen. De inspuiters zou ik ook op rechte muren plaatsen , stuk muur van 2.43 m , en stuk van 0.83m, of op de ronde muur met de grootste radius indien je in het aangelegde moeras wilt gaan rommelen met slangen . Je zal wel een ongelijk volume uitstroom hebben bij de inspuiters. Om een pomp, filter, aantal inspuiters en skimmers, aan te kopen heb je het volume van je zwembad nodig .
De wanden en bodem polyesteren lijkt me een goed, indien je ervaring hebt met polyesteren.
Dit zijn allemaal losse bestanddelen ( zoals zand enz.) die naar je bodem zakken. Door het spelen van de kinderen gaan die bestanddelen terug zweven in je water. Hoogtijd dus om eens te stofzuigen met de zeswegkraan van de filter op stand ” waste ” . Is het niet beter na het stofzuigen, een vlokkenmiddel in het water doen, een nacht laten rusten en dan stofzuigen.
Geen pvc buizen of slangen onder je betonplaat . Behalve voor een bodemput de afstand onder de betonplaat maak je zo kort mogelijk.
Je moet denken aan de bereikbaarheid bij lekken (later), en er kan wat fout gaan tijdens het beton storten.
Twee inspuiter op de linker lange zijde en twee inspuiter aan de rechter lange zijden. je zorgt ervoor dat de linkse leiding en de rechtse leiding net even lang zijn , beide leidingen worden via een T verbonden die naar de pomp gaat.
Een vierkante RVS plaat laten maken met in het center een RVS buis met schroefdraad. In de RVS vierkante plaat laat je op de hoeken een gat boren, om later met RVS schroeven in de muur te bevestigen . En op de achterzijde spuit je een dubbele laag Sika Schwell . Is een soort silicone die heel traag (die na 24h) uitzet/ zwelt, van zodra ze in contact komt met water.
Op die manier heb je een waterdichte afdichting.
Bestaat reeds vele jaren. Er zijn in België verschillende fabrikanten.
Een kracht wordt uitgedrukt in Ton/m² , kg/cm² of N/cm². Algemeen wordt aangenomen dat zandgrond ( minst sterke ) een druk kan weerstaan van 2 kg/cm². Gewapend beton weegt 2500 kg/m³.
Jouw betonplaat 4 x 2.5 x 0.3 = 3m³
Jouw lange verticale wanden 4 x 1,5 x 0.2 = 1.2 m³ x 2 = 2.4 m³
Jouw korte verticale wanden 2.1 x 1.5 x 0.2 = 0.63 m³ x 2 = 1.26 m³
Dit geeft dus een totaal van 6.66 m³ beton
Inhoud van je zwembad netto 3.6 x 2.1 x 1.5m diep = 11.34m³
Totaal gewicht beton 6.66 x 2500 = 16650 kg
Totaal gewicht water 11.34 m³ = 11340 kg
Opp. betonplaat 400 x 250 = 100000cm²
16650 kg / 100000 cm² = 0.1665 kg / cm² neerwaartse belasting
Natte grond verminderd de drukweerstand van de grond. Om die reden heb ik je eerder geadviseerd drainage te plaatsen. Ik hoop dat ik je hiermee wat gerust gesteld heb.
Een alternatief voor heipalen is nu net de “zwevende betonplaat”, dat is nou net de techniek die men toepast in de zwembad sector. Een zwevende betonplaat is een betonplaat die dikker is uigevoerd (25 a 30cm en dubbel bewapend) dan een gewoon gestorte fundering, bij een gewone fundering plaatst men geen wapening. Ook de kwaliteit van beton verschilt. Nomaal funderingsbeton is c20-25 , voor een zwevende betonplaat gebruikt men C25-30 beton.
-
AuteurAntwoorden